SMC är valet , de har alltid haft bra kvalite och gott om tillbehör ,SMC har Japansk motor ,vad Access har för nån motor verkar ingen veta..? eller..
en "äkta" subarumotor iaf.//Erik
Citat från: jeffeboy skrivet 22 mars 2011 kl. 16:08:22(Motorn är exakt samma & görs i Japan.ej kina/taiwan. Det är Fuji-subarupå König-smc-adly)Enligt Adlyimportören så tillverkas smc motorn i kina och Adly motorn i Taiwan.Kört kompisens raptor 660 flertal gånger och den är defenetivt inte lika stabil i högre hastighet som königser 542rrMan upphör aldrig att förvånas. Undrar vilken Adly importör som far med denna uppenbara osanning. Det är exakt samma Fuji Subaru 499cc motor i Adly=Königser och i SMC 500/503. Samma motor som även satt i Polaris 500. Denna motor är Garanterat till 100% byggd i Japan, och ingen annan stans. Denna motor har keramisk beläggning i cylinderloppet för längre livslängd. Kolven är "Precision Casting" högre precision.SMC och Polaris har en oljebehållare som sprutar in olja längs med väggen i behållaren, medan Adly förmodligen inte tänkt på detta, oljan sprutar direkt in och skummar mer, vilket ger mer bubblor i oljan som försämrar smörjningen. Dinli däremot har en Subaru 450 motor, som har stålcylinder och lägre cyl.volym, samt en kolv med enklare "gravity casting" precision. Säkert en bra motor, men lite enklare material, vilket ger en billigare motor.Jag har varit på fabriken i Japan.Klipp från fabriken:Fuji Heavy Industry (call FHI or Subaru in Car or Robin)- FHI 500cc is designed to OEM Polaris 500-700cc Gear SportsThe 500cc engine had provided to Polaris during 2003-2008The 500cc engine provide to SMC and Adly from 2008- FHI 450cc is provided to Dinli Gear Sports during 2003-2004The 450cc engine provide also to China 4 makers(HiSun, FYM, BoYang, LS) from 2008Sen hör man en del ibland säga att det är en Fuji motor i Access 450, det är också fel.Deras motor är samma som i Hyosung 450, koreabyggd tror jag.
(Motorn är exakt samma & görs i Japan.ej kina/taiwan. Det är Fuji-subarupå König-smc-adly)Enligt Adlyimportören så tillverkas smc motorn i kina och Adly motorn i Taiwan.Kört kompisens raptor 660 flertal gånger och den är defenetivt inte lika stabil i högre hastighet som königser 542rr
Polaris har inte kopierat någon, dom köpte motorn av fuji subaru till predatorn förr.samma fabrik som levererade till dom, levererar till SMC blandannat. läs SMCATV's inlägg i någon tidigare tråd.Citat från: smcatv skrivet 5 april 2011 kl. 19:21:45Citat från: jeffeboy skrivet 22 mars 2011 kl. 16:08:22(Motorn är exakt samma & görs i Japan.ej kina/taiwan. Det är Fuji-subarupå König-smc-adly)Enligt Adlyimportören så tillverkas smc motorn i kina och Adly motorn i Taiwan.Kört kompisens raptor 660 flertal gånger och den är defenetivt inte lika stabil i högre hastighet som königser 542rrMan upphör aldrig att förvånas. Undrar vilken Adly importör som far med denna uppenbara osanning. Det är exakt samma Fuji Subaru 499cc motor i Adly=Königser och i SMC 500/503. Samma motor som även satt i Polaris 500. Denna motor är Garanterat till 100% byggd i Japan, och ingen annan stans. Denna motor har keramisk beläggning i cylinderloppet för längre livslängd. Kolven är "Precision Casting" högre precision.SMC och Polaris har en oljebehållare som sprutar in olja längs med väggen i behållaren, medan Adly förmodligen inte tänkt på detta, oljan sprutar direkt in och skummar mer, vilket ger mer bubblor i oljan som försämrar smörjningen. Dinli däremot har en Subaru 450 motor, som har stålcylinder och lägre cyl.volym, samt en kolv med enklare "gravity casting" precision. Säkert en bra motor, men lite enklare material, vilket ger en billigare motor.Jag har varit på fabriken i Japan.Klipp från fabriken:Fuji Heavy Industry (call FHI or Subaru in Car or Robin)- FHI 500cc is designed to OEM Polaris 500-700cc Gear SportsThe 500cc engine had provided to Polaris during 2003-2008The 500cc engine provide to SMC and Adly from 2008- FHI 450cc is provided to Dinli Gear Sports during 2003-2004The 450cc engine provide also to China 4 makers(HiSun, FYM, BoYang, LS) from 2008Sen hör man en del ibland säga att det är en Fuji motor i Access 450, det är också fel.Deras motor är samma som i Hyosung 450, koreabyggd tror jag.//Erik
Fick ett p.m från chefen.Det var dinli 450-motorn som var kineskopian.Hade tydligen rört till d o glömt att d va på den jag sökte när det gällde.=)
Citat från: HADES skrivet 30 april 2011 kl. 15:34:21Fick ett p.m från chefen.Det var dinli 450-motorn som var kineskopian.Hade tydligen rört till d o glömt att d va på den jag sökte när det gällde.=) Skulle tro att den är nog ganska så oemtillverkad av Fuji motors. (dinli motorn)Ingen kopia är det. Finns ju fler som köper oem av fuji-motors på 450 modellen.Om däremot fujimotors har fabriken i kina eller taiwan spelar nog mindre roll.
Citat från: Onlyhenke skrivet 30 april 2011 kl. 22:05:15Citat från: HADES skrivet 30 april 2011 kl. 15:34:21Fick ett p.m från chefen.Det var dinli 450-motorn som var kineskopian.Hade tydligen rört till d o glömt att d va på den jag sökte när det gällde.=) Skulle tro att den är nog ganska så oemtillverkad av Fuji motors. (dinli motorn)Ingen kopia är det. Finns ju fler som köper oem av fuji-motors på 450 modellen.Om däremot fujimotors har fabriken i kina eller taiwan spelar nog mindre roll.Men frågan var ju om det var en "äkta" japan.O d blir det ju inte om den tillverkas i kina.Ska försöka leta fram det utförliga dokument som jänkarn publicerade om vad som var vad o vem som kopierat vem så får du läsa själv o sen avgöra om du vill fortsätta att TRO att den e oem-tillverkad.=) mvh//hades
Citat från: HADES skrivet 1 maj 2011 kl. 15:07:50Citat från: Onlyhenke skrivet 30 april 2011 kl. 22:05:15Citat från: HADES skrivet 30 april 2011 kl. 15:34:21Fick ett p.m från chefen.Det var dinli 450-motorn som var kineskopian.Hade tydligen rört till d o glömt att d va på den jag sökte när det gällde.=) Skulle tro att den är nog ganska så oemtillverkad av Fuji motors. (dinli motorn)Ingen kopia är det. Finns ju fler som köper oem av fuji-motors på 450 modellen.Om däremot fujimotors har fabriken i kina eller taiwan spelar nog mindre roll.Men frågan var ju om det var en "äkta" japan.O d blir det ju inte om den tillverkas i kina.Ska försöka leta fram det utförliga dokument som jänkarn publicerade om vad som var vad o vem som kopierat vem så får du läsa själv o sen avgöra om du vill fortsätta att TRO att den e oem-tillverkad.=) mvh//hadesVarför kan den inte vara oemtillverkad av dinli? (designad framtagen av fujimotor och sedan kan oemtillverkaren förädla modifiera saker och sätta sitt eget märke på delar)Sedan köpet av cannondale så skryter ju dinli själva om att dem satsat på bigbore atv och sin oemtillverkning av motorer och stolta över att få sätta Made in taiwan på delar.Oemtillverkar även motorer åt andra atvbyggarehär har du vad oem betyderhttp://en.wikipedia.org/wiki/Original_equipment_manufacturerSedan vet jag inte om någon nämner att den är en äkta japan som du säger (den är oemtillverkad till dinli maskinerna)Ser ju att jag skrivit att det inte är en kopia, men menar att den är utvecklad av fujimotor och oemtillverkas med tillstånd av fuji.Blir det mer rätt nu enl dig?
Så du menar att motorn togs fram av rotax och sedan fick 2 st ritningarna fujimotors och dinli(kinatillverkaren). Fuji tillverkar sina motorer paralellt med dinli och har inget med varandra att göra, eller?Saker passar ju mellan dem helt utan problem. (dinli ska då vara den fula släktingen i familjen som smutskastar motortypen eller?)
Hmm det låter lite för otroligt faktiskt för att vara santDu tror inte fuji skulle börja knorra kanska rejält om någon tillverkar något så lika?Fuji är inte så små precis.Annat är det ju med äldre patent på gamla motorer ex smc 250 motorn.Däremot är det ju inte ovanligt att en motorutvecklare byter företag och går till någon annan och där utvecklar något liknande (kanske lärde sig av misstagen och gör något bättre)Då en motorutvecklare i mindre företag går vidare efter utfört jobb (då det kanske inte behövs en ny motor på flera år) till någon ny, som behöver utveckla en motor.Men att nästan tillverka en rak kopia skulle nog inte gillas hos det andra företaget.
Citat från: Onlyhenke skrivet 4 maj 2011 kl. 10:05:12Hmm det låter lite för otroligt faktiskt för att vara santDu tror inte fuji skulle börja knorra kanska rejält om någon tillverkar något så lika?Fuji är inte så små precis.Annat är det ju med äldre patent på gamla motorer ex smc 250 motorn.Däremot är det ju inte ovanligt att en motorutvecklare byter företag och går till någon annan och där utvecklar något liknande (kanske lärde sig av misstagen och gör något bättre)Då en motorutvecklare i mindre företag går vidare efter utfört jobb (då det kanske inte behövs en ny motor på flera år) till någon ny, som behöver utveckla en motor.Men att nästan tillverka en rak kopia skulle nog inte gillas hos det andra företaget.Det är ju det som ett av dom stora problemen med just Kina!Att dom skiter i patent och bara kör sitt eger race utan att bry sig om världen utanför Kina.Jag är helt övertygad om att så fort dom städar upp lite på sin egen bakgård så kommer dom bli mycket mer accepterade.För Kineserna kan om dom bara vill göra riktigt bra grejer.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️