ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: fredrik_wt skrivet 24 april 2008 kl. 11:44:40

Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: fredrik_wt skrivet 24 april 2008 kl. 11:44:40
Får hoppas man inte blir bannad pga av mkt frågor

tittar runt lite på blocket tex

http://www.blocket.se/vi/15680584.htm?ca=14_s

som känns väl dyr... eller?

http://www.blocket.se/vi/15531649.htm?ca=14_s

Vill egentligen ha en max, men det är sekundärt...

lite frågor som uppkommer, har sökt o sökt men kan inte hitta hur mkt HK en ostrypt 400 outlander har... Frågan är väl om en sådan räcker till, storleksmässigt (mått) ska det ju inte skillja något mellan 650 och 800...
Vad gäller effekten är den trött som bara den så man från början ska satsa på iaf en 650? den kommer användas utslutande till stadskörning, max 70 vägar, samt en del på landet i skog osv, inget direkt arbete ska utföras utan ren leksak som kan vara lite praktisk (tjejen kan ta till jobbet o parkera gratis t.ex.)

Försäkringar, skilljer det mkt, svårt o skaffa sig en uppfattning, inte många som man kan räkna på via nätet har inte hittat nån... har förstått att Stygghansa och Folkskam är rätt billiga iaf. vad betalar ni för era maskiner?

Råd nu om 400an, vad bör en sådan kosta, den röda ovan känns dyr, vad säger ni?
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: tejpolle skrivet 24 april 2008 kl. 13:10:49
enligt regpappret så är de 24 kW i min 400 då är den terrängreggad och va jag kan förstå ostrypt! och de borde bli drygt 32 hästar...
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: fredrik_wt skrivet 24 april 2008 kl. 13:33:56
upplever du motorn som tillräcklig då? hur använder du den? går det köra med en sån i stan med omnejd eller varvar den ihjäl sig i 70?
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: Spiricom skrivet 24 april 2008 kl. 13:46:31
Jag har en 650 och är väldigt nöjd. Den har ett rejält vrid, och accet är det inget fel på.

Du bör nog gå på 650 alt. 800. Annars finns det risk för att du tröttnar fort och vill byta igen inom ett år.

I skogen däremot så har det ingen större betydelse om du kör 400:a eller 650.
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: Bamse- skrivet 24 april 2008 kl. 17:28:00
har haft en 400a kör nu en 650 400an toppar ca 95 man åker
skapligt i ca 70 - 75 en ganska trevlig maskin men om man
vill tex busa lite på grus vägar mm så är den lite liten
har du råd köp en 650 eller 800 på en gång slipper du
byta efter ett år eller så försäkrings mässigt är det
samma pengar då den effek som står i papperna är den smma
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: anderssson skrivet 24 april 2008 kl. 22:04:40
effekt kan man inte få för mkt av...
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: tejpolle skrivet 24 april 2008 kl. 23:38:20
jag har inte hunnit få så mycket erfarenhet än ... har bara 10 inkörningstimmar bakom mej ... men kan tänka mej att ska man åka mycket och vingla efter vägen så är de nog bättre att satsa på nått lite större!
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: TGB425 skrivet 25 april 2008 kl. 14:00:09
Har en TGB 425 i samma syfte som du var inne på, som leksak. Har den som pendlingsmaskin men kör även terräng. Och säger som vissa andra att i skogen är det inga problem med 400cc, med lågväxeln i är den urstark och det är även Can-am:en. Man har även hyffsat drag med 400cc även på väg med dessa maskiner problemet uppstår när man skjutsar någon då känns det att man saknar några hästar i stallet, och även om man är ute efter riktigt bra drag med ordentligt vrid då är det en 650cc som gäller. :D
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: fredrik_wt skrivet 26 april 2008 kl. 18:20:17
Ok, kort och gott blir det alltså en fråga om vad man anser att det är värt med extra effekt kontra pris, 400 funkar, men större är att föredra för att få en mer komplett maskin så att säga... kommer väl inte skjutsa allt för mkt, men visst lär det förekomma, har nog i första hand tänkt mig en lång variant, just för de tillfällen när man ska skjutsa.

Om man återgår till lite prisfrågor, den röda som i blocket länken ovan, är verkligen är begad 400 värd så mkt?
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: fredrik_wt skrivet 28 april 2008 kl. 09:15:09
Ska och pröva en 400 hos en handlare idag, får se hur den känns, de hade en 800 med, dessvärre ingen 650.

Har fått lite mer känsla för priserna nu, min fråga innan om den röda i länken ovan inte var väl dyr, får jag väl svara själv, svaret blir ja, med hänsvisning till att en ny vägreggad kostar 79.000 så är 80.000 för en beggad riktigt saftigt... MC butiken säljer en beggad XT för 59.000 så 80 för den röda känns som ett riktigt ockerpris, snacka om att försöka blåsa någon

Återkommer med vad jag tycker efteråt  :D
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: lagedl skrivet 28 april 2008 kl. 10:56:17
Citat från: "fredrik_wt"
Ska och pröva en 400 hos en handlare idag, får se hur den känns, de hade en 800 med, dessvärre ingen 650.

Har fått lite mer känsla för priserna nu, min fråga innan om den röda i länken ovan inte var väl dyr, får jag väl svara själv, svaret blir ja, med hänsvisning till att en ny vägreggad kostar 79.000 så är 80.000 för en beggad riktigt saftigt... MC butiken säljer en beggad XT för 59.000 så 80 för den röda känns som ett riktigt ockerpris, snacka om att försöka blåsa någon

Återkommer med vad jag tycker efteråt  :D


Annars kan du ju köpa min 400:a, en maskin i bra skick!

Mvh
Lagedl
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: fredrik_wt skrivet 28 april 2008 kl. 15:13:24
släng iväg lite info, pris osv, bild så är det inte alls omöjligt

fredrik_w_thorell(a)hotmail.com byt (a) mot @ (för mailrobotar, man lurar alltid nån
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: lagedl skrivet 28 april 2008 kl. 15:48:04
Citat från: "fredrik_wt"
släng iväg lite info, pris osv, bild så är det inte alls omöjligt

fredrik_w_thorell(a)hotmail.com byt (a) mot @ (för mailrobotar, man lurar alltid nån


Har mailat dig lite info + bilder nu!
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: fredrik_wt skrivet 28 april 2008 kl. 20:50:04
Har fått det, ska tänka över det, återkommer till dig via mail.

Hur som, var och provkörde började med en 400 XT, körde iväg och tyckte att det var en trevlig maskin, inget monster men rätt så lagom klipp i motorn, räcker absolut till i skogen osv...
 (http://img226.imagevenue.com/loc511/th_08308_DSC00571_123_511lo.JPG) (http://img226.imagevenue.com/img.php?image=08308_DSC00571_123_511lo.JPG)
(klicka för stor bild)

Sen gjorde jag ju det dumma... prövade en 650 outlander...
 (http://img166.imagevenue.com/loc831/th_08310_DSC00568_123_831lo.JPG) (http://img166.imagevenue.com/img.php?image=08310_DSC00568_123_831lo.JPG)
Förutom att den bulligare tanken och det mer distinkta avgasljudet från Twinen gjorde sitt, så blev jag ju HELT såld när man fick ut och åka lite! Helt klart gick denna betydligt mkt bättre, rullade lättar när man släppte gasen i lite hastighet, mer distinkt på gasen osv..

Så nu sitter man med ballen i brevlådan, kan inte bestämma sig om man ska lägga de extra stålarna för en större motor (blir väl nytt då, beggade är det ju dåligt om) eller köpa en 400 och vara nöjd att man kom billigt undan :?  (dagens i-landsproblem?)

Skillnaden mot vår Suzuki från -01 är ju helt enorm, snacka om att det har hänt grejer  :D

Förmodligen blir det ett bra erbjudande som avgör känns det som just nu... ska kolla försäkringar imorrn...
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: Bamse- skrivet 28 april 2008 kl. 20:56:11
när jag köpte min 400a tyckte jag en 400a räcker
men efter ett års flitigt åkande kändes den lite
tråkig så det blev till att byta kör nu en 650 som jag
är super nöjd med :wink:
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: fredrik_wt skrivet 28 april 2008 kl. 21:25:27
Citat från: "linhais"
när jag köpte min 400a tyckte jag en 400a räcker
men efter ett års flitigt åkande kändes den lite
tråkig så det blev till att byta kör nu en 650 som jag
är super nöjd med :wink:


Får man fråga vad du förlorade i ekonomi på att åka 400 ett år? Tankarna snurrar lite att man så länge ska köra 400 o byta sen så får man spara ihop lite mer o slippa låna (har precis löst bilen som har ett marknadsvärde på drygt 150.000.-, gött o vara liiiite skuldfri haha) ...
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: Bamse- skrivet 28 april 2008 kl. 22:05:13
det året kostade 12000kr
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: gurra-g skrivet 28 april 2008 kl. 23:06:02
Har du inte provkört, så gör det.  :wink:
Du kommer att få en uppfattning om vad du vill ha då.
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: EcoTec skrivet 29 april 2008 kl. 06:15:23
-Jag gjorde likadant, köpte en 400:a (TGB Blade) för att den upplevdes lagom. Men efter ett tag blev jag trött på "lagom" och började se mig efter en Outlander 650 Max XT.

Provkörde en 650 och passade även på att prova en 800:a, efter denna provrunda var valet inte så svårt.............. :twisted:  :D

När man ser tillbaka så borde man nog ha gått på en större maskin med en gång, för så fort det blir tal om byte så förlorar man alltid pengar (även om en hobby får kosta, så måste där finnas gränser).

Med den erfarenheten jag har gjort så råder jag dig att ta den större maskinen med en gång, det blir billigare i längden  :D
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: fredrik_wt skrivet 29 april 2008 kl. 11:29:09
Visst är det så, jag inbillar ju mig en hel del nytta med maskinen också, parkera gratis på stan i MC parkeringen t.ex :roll:  många tior (för mig som har 10 min att gå) sen ta med den på släpet ner till landet, eller till Halmstad där svärföräldrarna bor... mest kul, men bra med två fordon när man är där... släp har jag ju så...

HELST vill jag ju ha en MAX och helst en 800, jag har hittat en bättre beg på blocket.... 126.000 med ITP hjul o grejer... känns rätt så kralligt

En 650 känns som ett kul alternativ, en MAX är inte nödvändigt, men tydligen får man ju inte skjutsa på de vanliga can-am, vilket lär göras ändå, kortare sträckor... en MAX känns mer ultimat
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: EcoTec skrivet 29 april 2008 kl. 14:08:21
Citat från: "fredrik_wt"

HELST vill jag ju ha en MAX och helst en 800, jag har hittat en bättre beg på blocket.... 126.000 med ITP hjul o grejer... känns rätt så kralligt

En 650 känns som ett kul alternativ, en MAX är inte nödvändigt, men tydligen får man ju inte skjutsa på de vanliga can-am, vilket lär göras ändå, kortare sträckor... en MAX känns mer ultimat


-Det är enbart Maxen som är godkänd för två personer, och både 650 och 800 är suveräna att skjutsa med (mycket hp och vrid)  :D  :twisted:  

Du kan inte försöka leta upp en -07 som någon åf. har i lager ??

Såg att Mc-butiken har några kvar, dock inte 650/800 Max, men väl en 650 XT för 99900 sek. Där måste oxå finnas en del i prutmån på de resterande -07:orna om det är nytt man söker.
Titel: Fråga om outlander 400 resp 650.
Skrivet av: fredrik_wt skrivet 30 april 2008 kl. 18:24:11
Var idag och provkörde Bruteforce 750, en ny demo-hoj.
Denna skickade ju på ordentligt med kraft den med, kändes nästa mer brutal (dvs mindre kontrollerat) än can am 650. Dock upplevdes hela fjädringen på brutten väääldigt svampig, den la sig ordentligt över hjulen när man svängde (då hade denna iofs originaldäck, medan Can am körde på 27" med andra fälgar som breddade ut lite... kanske är skillnaden?) men största nackdelen var så fort jag släppte av på gasen så var motorbromsen rätt så påtaglig, inte alls det där sköna rullet som i can amen...

Summan av det hela blev att jag blev än mer sugen på Can am som bara förefaller vara ett bättre o bättre alternativ ju mer seriöst man tittar.