ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: donliam skrivet 18 april 2010 kl. 23:39:06
-
någon som har besiktat sin can-am än?
-
Regbesiktigat har jag gjort när den va nästan ny.
-
är det ingen som har besiktat sin can-am
skall nämligen besikta min 800max
kul och höra vad dom tittade på och om dom kollar strypnigen
-
strypningen bryr dom sig inte om e jag rätt säker på. däremot bromsar, lysen, styrleder och glappande bussningar mm.
kom ihåg varnings triangel. du får en 2:a om du glömmer den hemma.
hörde något om reflexväst oxå förut men vet inte om det är krav :hmmm:
-
Har du varit in med din än Donliam? Jag ska in och besikta min ikväll.
Det jag hört/läst är att man måste demontera dragkroken. Rycka isär kontakten till fyrhjulsdriften så man får broms på alla fyra hjul.
Och varningstriangeln nu då.
Nån som vet nått annat som bör ses över innan?
-
En kompis som besiktade sin Dinli 450 fick nerslag på att varningsetiketterna var borta. Fick beställa nya och klistra dit skiten igen och besikta om. Om det var en ovanligt nitisk besiktningsman eller bara rutin eller otur vet jag inte.
Berätta gärna hur det går för er när ni besiktat.
-
Oj då - jag som tänkt riva bort mina varningstexter eftersom de förstör utseende på hojen!! Har besiktningen verkligen stöd för att kräva varningstexter??? Det måste ju inte finnas en dekal i bilar där det står "Du måste vara 18 år och ha bilkörkort för att framföra detta fordin" :hmmm:
-
Har du varit in med din än Donliam? Jag ska in och besikta min ikväll.
Det jag hört/läst är att man måste demontera dragkroken. Rycka isär kontakten till fyrhjulsdriften så man får broms på alla fyra hjul.
Och varningstriangeln nu då.
Nån som vet nått annat som bör ses över innan?
Hur gick det med besiktningen Snoddas81?
-
En kompis som besiktade sin Dinli 450 fick nerslag på att varningsetiketterna var borta. Fick beställa nya och klistra dit skiten igen och besikta om. Om det var en ovanligt nitisk besiktningsman eller bara rutin eller otur vet jag inte.
Berätta gärna hur det går för er när ni besiktat.
Hur ska dom veta vad det är för varningsmärken som sitter orginal på alla olika maskiner :hmmm:
Och märkena gäller väl inte riktigt i sverige för det står att ingen under 16 får köra min men jag som har en vägreggad där måste man vara 18 och ha körkort för att köra.
Jag har alltid tagit bort mina.
-
()p Då har man varit in på första besiktningen. Det gick bara bra. Det va väl mer eller mindre som en vanlig bilbesiktning.
Nu åker ju jag "bara" en 400:a men det va aldrig nå prat om strypning. Jag hade ju skruvat in skruven vid tumgasen.
Fick inte heller visa upp någon varningstriangel. Dragkroken däremot skulle tas bort. Vilket jag hade gjort. Han sa "den behöver du ju bara skruva bort vart annat år"
Mina dekaler sitter kvar så det pratade vi aldrig om.
Det ända han hade att påpeka va att det börjar bli dags att byta bromsbelägg i fram.
Han hade bara besiktat mindre hjulingar förut. Tror han syftade på quads.
Efter provkörningen så såg han glad ut. Mycke trevligare än dom andra jag kört sa han.
Då tyckte jag lite synd om honom. Den går ju som en moped med skruven inskruvad.
-
()p Då har man varit in på första besiktningen. Det gick bara bra. Det va väl mer eller mindre som en vanlig bilbesiktning.
Nu åker ju jag "bara" en 400:a men det va aldrig nå prat om strypning. Jag hade ju skruvat in skruven vid tumgasen.
Fick inte heller visa upp någon varningstriangel. Dragkroken däremot skulle tas bort. Vilket jag hade gjort. Han sa "den behöver du ju bara skruva bort vart annat år"
Mina dekaler sitter kvar så det pratade vi aldrig om.
Det ända han hade att påpeka va att det börjar bli dags att byta bromsbelägg i fram.
Han hade bara besiktat mindre hjulingar förut. Tror han syftade på quads.
Efter provkörningen så såg han glad ut. Mycke trevligare än dom andra jag kört sa han.
Då tyckte jag lite synd om honom. Den går ju som en moped med skruven inskruvad.
Vad har du för däck? Kör du på originalarna eller har du nåt större?
-
Snoddas81 kör orginal
-
Jag kör som sagt på original. Men det börjar bli dags att byta. Lite slitna nu efter 650mil. :headbang:
-
besiktade min 800 i dag inga problem dessutom ostrypt
dom verkar inte ha så värst mycket koll på vad dom gör
enda viktiga att tänka på är varningstriangeln
-
enda viktiga att tänka på är varningstriangeln
Den hade jag låg i packboxen. Men den frågade han aldrig efter :hmmm:
-
Behöver man verkligen rycka isär kontakten till fyrhjulsdriften? Förstår inte riktigt vitsen med det...
Och min dragkula har fått lite stryk undertill så jag misstänker att den kav vara svår att ta av, vad tror ni besiktningen säger om man kommer in med en plåtlåda fastskruvad över draget?
-
Behöver man verkligen rycka isär kontakten till fyrhjulsdriften? Förstår inte riktigt vitsen med det...
Det är väl för att få "fyrhjulsbroms".
-
Bromsarna påverkas väl inte av fyrhjulsdriften? Min bromsar iaf inte olika om jag har två eller fyra hjul som driver (alltid bromspedal bak bromshandtag fram). Som jag förstått det har kontakten bara till uppgift att koppla från eller till knappen som som möjliggör att byta mellan lägena 2 eller 4hjulsdrift. Förstår inte hur bromssystemet påverkas av det. Någon som vet?
Jag undrar med varför maskinen bara får vara vägreggad med tvåkrafs.
-
Min var tvärtom, alltså med enbart fyrhjulsdrift.
...och bromsas då bakaxeln så blir det ju bromsverkar även fram... alltså fyrhjulsbroms.
Alltså kan visst drivningen påverka sättet den bromsas på.
Nu är det iofs fyrhjulsbroms via bromsgreppet uppe på styret, så det borde ju räcka...
-
På renegade så tar fotbromsen alltid på alla hjul. ()p
Handbromsarna på individuell axel, dock eftersom alla hjul driver(4X4) har dom direkt förbindelse så bromsar man
ena axeln stannar även den andra.
-
Har väl för mig att om man kopplar bort knappen för 4 wd ligger maskinen med ständig 4-hjulsdrift i och då blir det som hydro säger broms på alla 4 tack vare centern. Rätta mig om jag har fel. Ska in med min nu med för första gången och undrar om någon besiktigat med "Mudders" som sticker ut 1 dm på var sida??
Kanske bör fundera över decibelmätning också!
-
Det där med utstick på däck är rätt intressant, särskilt medtanke på att vissa hjulingar är utan skärmar i original.
Jag besiktigade min Eatv utan anmärkning och den saknar ju skärmar.
Gällande bromsarna så finns det väl inget krav på fyrhjulsbroms, ingen kllade det när jag var inne iaf.
-
de kan ju inte köra dem i bromsprovaren direkt!
-
Har väl för mig att om man kopplar bort knappen för 4 wd ligger maskinen med ständig 4-hjulsdrift i och då blir det som hydro säger broms på alla 4 tack vare centern. Rätta mig om jag har fel. Ska in med min nu med för första gången och undrar om någon besiktigat med "Mudders" som sticker ut 1 dm på var sida??
Kanske bör fundera över decibelmätning också!
Har du besiktat än Karlsson? Hur gick det med 4wd? Jag har också en 07, vet inte om hand/fotbroms tar på samtliga däck på dem ?!
-
besiktigade min i vintras 800 outlander -07
den var ostrypt och man kunde välja mellan 2/4 wd fick ingen anmärkning på det dock på dragkroken och slitna bromsbelägg fram (dock var dom inte slut när jag bytte men men)
-
Är det många med ostrypt som använder "stryp"-skruven eller kör ni bara rakt in?
-
"Tomtefan" Jag ska försöka besiktiga i veckan och kan väl göra ett test, Jag kör i som den är så får vi se vad de säger. Återkommer.
-
Var in och besiktade bilen förra veckan och pratade lite om fyrhjulingar med besiktningsmannen. Frågade om strypning osv.
Han sa att dom aldrig kollar vad som är strypt eller inte och menade att dom inte ens kan kolla de och att de ev bara är försäkringsbolagen som (kanske) plockar ner och kollar om de hänt en olycka.
-
Var in och besiktade bilen förra veckan och pratade lite om fyrhjulingar med besiktningsmannen. Frågade om strypning osv.
Han sa att dom aldrig kollar vad som är strypt eller inte och menade att dom inte ens kan kolla de och att de ev bara är försäkringsbolagen som (kanske) plockar ner och kollar om de hänt en olycka.
Ok, låter ju sunt...
-
Då var den nybesiktigad. Strypning kvittar, breda hjul (1dm utstick på varsida) kvittar, kula måste bort, decibel kollades ej (min hade aldrig gått igenom vid test) Bromsar kollar dom att det finns. kollar belysning och glapp i framvagn, kollar tuta, kollar varningstriangel, Backspegel behövs ej. Egentligen kollar dom inte mkt förutom belysning, tuta, glapp fram, triangel och chassinr.
Så ett blankt papper utkvitterat!
-
LÅter ju bra de där! Ska in på fredag ja :lol:
-
Gick sådär för mig kan man säga.. anmärkning på bromsljus som inte börja lysa så fort man nudda spaken... och vänster backspegel lära man ha sa han >:( så det får bli lite justeringar och ett återbesök.. Men han sa inget om strypningen(körde in utan skruv)! Å nån kontakt till 4wd hade jag ej rört heller.. !
-
Okej! När jag var inne frågade jag om just backspegel och fick till svar att det skall sitta på 2 o 3 hjulig motorcyckel from. en viss årsmodell dock ej fyrhjulig motorcyckel.
Vad gäller bromsljuset tänds det ej förrän trycket i systemet överstiger fjäderstyrkan i bromsljuskontakten som sitter på huvudbromscylindern, exakt hur högt tryck som måste uppnås vet jag ej men man får trycka till lite för att det skall tändas.
Jag fick byta bromsljuskontakt precis innan besiktningen (ganska vanligt fel på dessa)
-
"Felet" med bromsljuset hade jag också på våran can-am vid bes. De sa att det tändes för, jag gjorde inget åt det utan åkte på ombesiktning på en annan station och då fick jag förklara för gubben där vad det var för fel på bromsljuset för han kunde inte hitta nått!
-
Så jag ska byta bromsljuskontakt?? Men det blir väl inte så bra som besiktningen vill ha den..? HAn surra om att de ska tändas så fort man rör spaken...
-
Om bromsljuset tänds när du bromsar bör ju räcka så vida man ej behöver tvärnita. Det ska till "lite tryck" för att den skall tändas då det ej är microbrytare som på vissa mc m.m.
-
Nu gick det bättre... gjorde ej nåt åt bromsljuskontakten innan återbesöket.. men fick en annan gubbe nu, å han tyckte de räckte gott å väl... skumt att dom bedömer så olika.. men nu e de ju bara å köra iaf :lol:
-
Gött! Full gas då!
-
Nu var jag inne och besökte stället :djump:
(http://i274.photobucket.com/albums/jj272/devils_own/2011/4hbilprovingen.jpg)
Det enda jag gjorde var att trycka i 4-hjulsdriften(knappen) och satte ner trimm-boxen samt skruven bakom tumgasen(till ca 80).
och tog med en varningstriangel som han ville se.
Har då höjt 2" och kör med bighorn 26" 9 och 11 brett. enda kommentar var att: "den var väldig hög".
Vad som kollades i hallen var :hmmm:
ljuset(litta högt),styrleder och lager. hjullager och parkeringsbroms(hade lagt i P så), sprickbildningar (ram) sen avslutade med en kort runda på asfalt (1,5 min)
Besiktningsgubben tyckte bara det var roligt att äntlingen kom in en riktig maskin ,det är en massa nerslag på dåliga leder och lager på asiat-maskinerna sa han.
Tog en runda i Halmstad när Renegaden ändå fick känna på cementdjungeln 8)
Stora torg:
(http://i274.photobucket.com/albums/jj272/devils_own/2011/4hstoratorg.jpg)
Givetvis fick slottet besök oxå :ATV:
(http://i274.photobucket.com/albums/jj272/devils_own/2011/4hslottet.jpg)
Gott om poliser denna dag men ingen ville kela men folk tittade litta :headbang: