ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: SpeedTech skrivet 22 oktober 2012 kl. 01:47:45

Titel: Långtest av TATOU 4S bandsats
Skrivet av: SpeedTech skrivet 22 oktober 2012 kl. 01:47:45
BILDER KOMMER!

I veckan var det dags att montera Camoplast bandsatsen på 800XT-p 2010.

Efter en 5 dagar lång förarutbildning på bandsats i trakterna kring Åre/Östersund under februari månad i år.
Så är man redan övertygad om prestandan i Tatou bandsatsen, särskilt i jämförelse med andra märken.
Vad det gäller framkomligheten i alla fall..

Nu blir det mer av ett långtest och projekt eftersom jag köpt in en egen bandsats.
Och resultatet av detta blir riktigt intressant att se. Eftersom det är skillnad på ägande och vardagligt brukande jämfört med provkörning / utbildning.


Eftersom bandsatsen nu precis blivit dit satt så tänkte jag att man kan väl gott och väl börja med att gå igenom monteringen.

Själva boggiekonstruktionen i varje band är grymt stabil och fint utformad.
Vad gäller stommen och rullhjulsinfästningar m.m.
Sen kan man ju i allmänhet vara lite skeptisk till infästningarna av bandsatsen gentemot bärarmarna.
Särskilt fram.
Man behöver inte titta länge på bärarmarnas konstruktion och räkna ut att någonstans kommer materialet att ta stryk.
Detta är dock nog väldigt generellt för alla typer av bandsatser?

Passform på infästningsplattan / chassieförstärkningen bak är suverän.
Likaså även förstärkningarna fram.
Däremot kan jag önska att det fanns ytterligare en infästning framtill, eftersom det är EN bult som håller hela främre infästningen/förstärkningsplattan på plats. Varför har man inte även en bultförbindelse längre ut närmare spindelleden?
Återstår att se om detta är ett problem eller om det är bara som man vid första anblicken får en känsla av.

Själva monteringsanvisningen som Camoplast skickar med är ett litet skämt.
Väldigt otydliga bilder och väldigt diffus beskrivning med dåliga detaljer.

Hade det funnits en BRA beskrivning på hur infästningarna i framvagnen skulle vara hade det alla gånger besparats 1,5 timme av monteringsarbetet.

Justeringen av banden är väl relativt basic, men även där aningens otydlig i beskrivningen.
Och att dom sen hänvisar till att man skall ha ett specialverktyg för att mäta mattspänningen känns lite märkligt?
I sådantfall borde detta medfölja i bandsatsen kan man tycka.

STYRKA & FÖRDELAR ÄN SÅ LÄNGE:
Bra passform på dom utskurna/tillverkade delarna. Låg vikt per enhet. Mycket är förmonterat.

NACKDELAR:
Dålig monteringsanvisning, avsaknaden av specialverktyg för att mäta mattspänning.
Endast en infästningsbult på främre bärarmen. ( om nu detta visar sig vara ett problem )
Konstruktionen för fjäderspänningen i banden, avsaknad av glidskydd mot gängstång och glidbricka för fjädern.
( Jag funderar redan nu om vi även skall uppdatera fjäderspänningen med glidyta gentemot gängstången och glidbrickor )
Men eftersom detta är ett test så kommer vi köra först utan modifikationer.

Återkommer i ärendet med bilder och info, samt filmsnutt.



Titel: SV: Långtest av TATOU 4S bandsats
Skrivet av: Max skrivet 22 oktober 2012 kl. 02:25:01
Härligt,
Denna tråd kommer följas med intresse  ()p
Titel: SV: Långtest av TATOU 4S bandsats
Skrivet av: lasse123 skrivet 23 oktober 2012 kl. 17:44:21
Perfekt!:)
 tycker denna tråd lyfts högst upp jämte apache tråden:)
Titel: SV: Långtest av TATOU 4S bandsats
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 23 oktober 2012 kl. 21:10:14
har kört me tattouband en vinter på grizzlyn jag hade och det funkade helt perfekt... så mina nösta band blir nog också tattou