ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Access => Ämnet startat av: jmw skrivet 10 november 2014 kl. 18:15:42

Titel: motortrubbel
Skrivet av: jmw skrivet 10 november 2014 kl. 18:15:42
Finns det någon klurig själ därute som kan hjälpa mig ?
Jag har en Access 300 som startar lätt men när den går på tomgång så visar varvräknaren allt mellan 300rpm och 18000rpm, fast den går på samma varv. Men när man sen ska försöka gasa så hostar den bara och dör av. Men det går att trixa upp motorn på fulla varv och då går den tills att man slår av på gas. Och bränslemätaren blinkar hela tiden.
Är det någon som har stött på samma problem eller har något förslag på vad som kan vara fel ?
//Mvh
Titel: SV: motortrubbel
Skrivet av: Pv544 skrivet 10 november 2014 kl. 22:16:09
Kolla anslutningarna till batteriet och även andra jordpunkter.
Jag tycker det låter som du har dålig kontakt någonstans.
Titel: SV: motortrubbel
Skrivet av: jmw skrivet 10 november 2014 kl. 22:28:56
Jag har hittat 3 st jordfel och bytt cdi box  :( . Men jag tror som du att det verkar vara något elfel, frågan är bara var ? Den går hur bra som helst på tomgången även fast varvräknaren hoppar som ett flipperspel, och den går på full gas men inte däremellan. likaså är det ju fel att soppamätaren blinkar.
Titel: SV: motortrubbel
Skrivet av: Pv544 skrivet 10 november 2014 kl. 22:43:50
Batteriets poler/kontakter är nog det vanligaste problemet, sen kanske tändningslåset kan ställa till en del.

Jag är inget vidare på felsökning på det elektriska, men jag hade nog provat:
Batteriets anslutningar (även testat med annat batteri) och även jordpunkterna.
Bytt tändstift, tändkabel, tändhatt. Kollat kabelanslutningarna till tändspolen.

Har maskinen stått ute och fått smaka mkt fukt och väder så kanske tändningslås och dödarknapp kan vara värt att syna närmare.
Annars kan man väl kolla kablaget kring styret, om någon kabel är lite skavd och ger kortis eller dålig kontakt.
Kanske går att hitta ett sånt problem med att dra i kablar lite här och där medans den går.

Att den går illa kan ju vara något knas med bränslet också, men det borde ju inte få elektroniken att strula.
Titel: SV: motortrubbel
Skrivet av: jmw skrivet 10 november 2014 kl. 22:56:09
Batteri och stift är bytt och jag har kollat så att det inte är överslag i kabel och tändhatt.
Tycker mig ha dragit i varenda kabel utan resultat, men ska nog prova att öppna vid handtagen. Den har aldrig varit ute i regn och står alltid i garage, dessutom så har den inte ens gått 100mil ännu . Bensinen är inte heller gammal. Känner sig ganska uppgiven på fanskapet :(
Titel: SV: motortrubbel
Skrivet av: Cummins skrivet 10 november 2014 kl. 23:29:24
Hur har du kollat att det inte är överslag i tändstift eller kabel.
Kolla tråd om ktm 525 gav bra tips där.
Titel: SV: motortrubbel
Skrivet av: jmw skrivet 11 november 2014 kl. 16:37:44
Ja jag har kollat så att det inte är överslag i stift hatt å kabel.
Kan cdi boxen stöka till det ? jag hittade ett jordfel från laddregulatorn efter att jag bytte till boxen som sitter i nu.
Titel: SV: motortrubbel
Skrivet av: Cummins skrivet 12 november 2014 kl. 00:33:35
Jo jag fattade att du kollat. Men HUR har du kollat, bara vid tomgång eller även där den jävlas på läget i varvet.
Titel: SV: motortrubbel
Skrivet av: jmw skrivet 12 november 2014 kl. 21:53:57
Jag har kollat på både tomgång och när den börjar hacka på mellan registret även på full gas. Jag mörklade garaget och drog med mejsel runt hela kabeln hatten och spolen. testade även att med blomspruta spreja på vatten så att det vart fuktigt, de brukar ju funka bra om det är överslag. Men tipsa gärna om någon känner till bättre sätt att kolla  :)  . När den står på tomgång och man ska gasa upp den så är det precis som att den dör av innan den börjar varva upp. Och om man då pumpar med gasen så går det att höja varvet till fullt men den hackar som tusan tills det är full gas.
Titel: SV: motortrubbel
Skrivet av: jmw skrivet 13 november 2014 kl. 19:12:19
Är det någon som vet varifrån varvräknaren får sina signaler, hur det är kopplat  :hmmm:
Titel: SV: motortrubbel
Skrivet av: Föller skrivet 13 november 2014 kl. 19:14:06
Är det någon som vet varifrån varvräknaren får sina signaler, hur det är kopplat  :hmmm:

Oftast från pulskabeln till tändspolen.
Titel: SV: motortrubbel
Skrivet av: jmw skrivet 13 november 2014 kl. 19:24:53
Oki tack . Då får jag försöka mäta där :P
Titel: SV: motortrubbel
Skrivet av: Ace skrivet 14 november 2014 kl. 12:27:57
Är det orginal varvtals mätare eller nån eftermarknads mätare.En orginal "borde" få signal från cdiboxen som i sin tur får från tändplatta/svänghjul.Är det eftermarknads grejer så kan den sitta på tändkabeln,brukar vara svårt att få dom fungera riktigt nogrant över hela registret,särskilt på tomgång brukar dom kunna fladdra ..
Till ditt motor problem:är det rätt box du satt i? kollat insugsgummit så det inte glidit snett eller dyligt.
Titel: SV: motortrubbel
Skrivet av: jmw skrivet 14 november 2014 kl. 19:32:46
Mätaren är original. Och boxen köpte jag ifrån Pinalen så den borde vara rätt. Nu vet jag ju inte om den gamla boxen var trasig eftersom att jag inte vet hur man kan mäta de  :( . Tog en rövare helt enkelt iom att dom brukar ogilla jordfel.
Titel: SV: motortrubbel
Skrivet av: jmw skrivet 16 november 2014 kl. 18:33:58
Problemet löst  :)  Ett fjärde jordfel .
Titel: SV: motortrubbel
Skrivet av: Pv544 skrivet 16 november 2014 kl. 21:30:24
Problemet löst  :)  Ett fjärde jordfel .

Trevligt! Vart satt problemet?
Titel: SV: motortrubbel
Skrivet av: jmw skrivet 17 november 2014 kl. 20:15:57
Mycket  :) . Det visade sig att jordkabeln från batteriet var felande och glappade. Så nu har jag bytt ut den mot en rejälare , som jag satt längre ner på ramen. Nu får man jaga bättre däck tills vintern kommer  :headbang: