ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: bjorandr skrivet 31 december 2008 kl. 19:06:15
-
vid tung last så började det ryka från variatorn och han slutade att dra.
gått 30h års.08...
kan det ha med fjädern i variatorn att göra?
nån som har några idee'r?
har tidigare haft en 06:a som det ej var några problem med..
-
jag tror du har bränt remmen. helt enkelt. Var det vitaktig rök med lukt av bränt gummi?
Och hade du hög eller låg växel. Och hur mycket tryck på kulan?
-
lågväxel, men har kört tyngre lass med den gamla utan problem ca 150h i skogsbruk...
-
En medåkare brände sin rem när han skulle dra loss en annan can.am.
det var bara ca 400Kg men det beror på om kultrycket är mycket högt och hjulingen inte kan spinna.
Då ryker nog remmen
-
vid tung last så började det ryka från variatorn och han slutade att dra.
gått 30h års.08...
kan det ha med fjädern i variatorn att göra?
nån som har några idee'r?
har tidigare haft en 06:a som det ej var några problem med..
kan inte hjulen spinna och man gasar så slirar remmen med rök och en liten midja som följd.
Ett sätt att motverka detta är high lifter´s variatorkitt med hårdare fjädrar så man får högre remtryck ()p
-
det kanske får bli hårdare fjädrar..tackar för svaren
-
Du har PM :)
-
det kanske får bli hårdare fjädrar..tackar för svaren
Ja, eller Daltons kit från trech med hårdare primärfjäder och vikter för tuffare matning ()p Ja kör med Dalton´s från Trech och den går bättre än polarns som kör med High lifter´s/Epi kitt som bara innehåller fjädrar... ;)
-
är det nån som vet om det är klenare fjädrar i 08:orna än det var i 06:orna? eftersom att den gamla funkade fint.
den enda skillnad är att den nya är vägreggad vilket den förra inte var om det har nån betydelse?
-
Atv:s med variator är inte lämpliga att arbeta hårt med,
det ska till hydrostatdrift eller vxllåda till det.
Bla Can-am tycker jag mer är ett lekfordon.
Men skruva dit ett variatorkit, det blir mycket bättre då i alla fall.
Dalton kör jag med, men dom är dyra. High lifters funkar bra dom med.
Lågbudgetalternativet är att byta till hårdare primärfjäder.
-
Var o6:an också en 650? Har du standard däcken på 08:an? Jag själv har en 650-07 fast terrängreggad.Har gått 60h. Kör med kedjor ganska högt kultryck samt mycke last fram den funkar fortfarande.Fast du kanske kör med tyngre last.Kan det vara skillnad på landsväg terrängreggade ? :-\
Har du tyngre än det här?
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/Skog/PC300030.jpg)
-
Var o6:an också en 650? Har du standard däcken på 08:an? Jag själv har en 650-07 fast terrängreggad.Har gått 60h. Kör med kedjor ganska högt kultryck samt mycke last fram den funkar fortfarande.Fast du kanske kör med tyngre last.Kan det vara skillnad på landsväg terrängreggade ? :-\
Har du tyngre än det här?
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/Skog/PC300030.jpg)
Ser manligt ut det där!!
-
du kör med stora lass... den gamla var också en 650, precis likadan förutom att den nya är vägreggad.
-
Jag tror också att det är ganska viktigt att se till att remmen variatorn är torr.Har faktiskt plågat min en hel del med tungt bakom. Funkar kanske inte klockrent dom är för högt växlade för arbete. Faktiskt lite besviken.
Men jag är lite glad i alla fall dom är ju så snygga.Hoppas att det löser sig bra med din variator :)