ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Emil^ skrivet 13 december 2013 kl. 14:27:36
-
Bytte olja idag på min maskin och fyllde på tills oljenivån var mitt i mellan strecken på stickan.
Var då och vände en sväng 500 meter bort för att sedan kolla oljan igen, å då var oljenivån långt nedanför lägsta strecket på stickan.
Fyllde på olja då tills oljenivån var mitt mellan strecken och starta maskinen och for och vände en sväng.
Lät den svalna lite och kollade oljan igen och då var den 2 cm ovanför max strecket?! :tickedoff
Tog en slang och slanga ur lite olja tills nivån var mellan strecken, starta upp och for och körde. Kollade igen och oljan var ovanför max strecket igen.
Vad gör jag för fel?
Oljan bytte jag eftersom maskin gått 285 timmar nu och väntar fortfarande på diffkåpan så den kan bytas och så maskinen kan få sin "200" timmars service.
-
Olja expanderar.
Och efter första svängen va det säkert oljefilter mm. som fylldes.
Du behöver inte vara så orolig.
Det är bara nån dl hit eller dit.
Kör på :)
-
Okej, då kör jag på :P
Var precis å kolla i garaget och den var lite över max strecket, men då är ju maskinen varm nu också.
-
85h över :o jo tjena
-
Tyvvär så har den gått 85 timmar över :(
Men det gör visst ingenting sa dom på verkstan.
-
Haha. Har du hoppat över skolan eller vad får du all tid ifrån...? :) (skolan är viktig så hoppas du går kvar i den, skittråkigt men värt det)
Tror ingen annan här kör mer med sin ATV än vad du gör. Inte ens de som använder den i tjänsten (rätta mig om jag har fel).
Det enklaste om du byter olja är att mäta upp rätt mängd olja och tippa i det. Brukar finnas 2st olika mängder, den ena om man byter filter och den andra om man inte byter filter.
Men återigen så finns allt detta garanterat beskrivet steg för steg i din instruktionsbok.
Det skiljer ju litegranna på när man ska kolla oljan. Har man torrsump så kan det vara lite annorlunda. Men det tror jag inte din har så låt den stå ett par minuter och kolla då. Ligger den på MAX på stickan är det bra. :)
Ps. Skönt att diffkåpan gick på garanti iaf...
-
Jag kör varje dag med den, så det är väl det som drar ihop så det blir så många timmar på den antar jag ;D
-
Jag skulle rekommendera dig att fylla olja till strecket först, sen kör du en repa och efter kompletterar du med aceton upp till strecket igen.
-
Hellman! Du vet hur det gick igår :rtfm:
-
Om jag hade ställt den här frågan och hell-man hade sagt aceton så hade det varit kört.
Jag visste ju inte vad det var igår
-
Hellman du och din jävla Aceton, tänkte nästa prova de på min Bamse björn, rent logiskt verkar de inte vara så smart? ()p
-
Jag skulle rekommendera dig att fylla olja till strecket först, sen kör du en repa och efter kompletterar du med aceton upp till strecket igen.
Tappade ur all olja, å ersatte den med aceton istället ()p
-
Tappade ur all olja, å ersatte den med aceton istället ()p
Bra! Smörjer som f*n!
-
Suck :stuck:
-
Bra! Smörjer som f*n!
Känns som att den har 150 hästar nu! :blob1:
-
Känns som att den har 150 hästar nu! :blob1:
prova även gänglåsning på kamkedjan, smörjer som f*n.
-
Själv så kör man ju halva tanken på bensin och resten på aceton
+30 hk
-
Eller leta upp en nedförsbacke
-
Eller leta upp en nedförsbacke
?
-
Precis
-
Precis
Snyt dig i pungen
-
Kamkedjan är locktitad, variatorskivorna och variatorremmen är ersatt med kugghjul och kedja! ()p
Oljan är även ersatt med kemisk ren aceton. Kylaren tog jag bort för å spara vikt.
-
F*n vad det spårar ur! Haha!
-
F*n vad det spårar ur! Haha!
Oj vad har hänt?
Skrattar du?
-
F*n vad det spårar ur! Haha!
Är du skadad i huvudet också eller?
Tror inte din sjukhusvistelse är bra för dig....
-
Va?
(Medicinkoppen kommer 08:00 och20:00, så om ni ser konstiga inlägg kan ni jämföra klockslagen för att få en förklaring)