ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: mart skrivet 28 juni 2013 kl. 23:06:46

Titel: knas på drivaxel...?
Skrivet av: mart skrivet 28 juni 2013 kl. 23:06:46
Tjena!
Som jag tidigare skrivit, vobbel vobbel när jag kör...skall kolla hjulinställningarna..idag hissade jag upp, tog bort däcken..och kikade framför maskinen. Med rakt styre ser vänster drivknut/därmansätterpåhjuletplatta ut såhär. medan höger är rakt horisontellt...kan det vara felet med vobblig/skakigheten? Vad göra? Ser inget som är uppenbart trasigt och känns inte glappt heller... nått förslag? Sälja den..?

(http://forumbilder.se/CEKL4/1img-1598.JPG) (http://forumbilder.se/CEKL4/1img-1598)

//Mart
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 30 juni 2013 kl. 11:09:48
Kolla in den övre spindelleden om den är glapp kan ju vara det som är felet.
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Britsmar skrivet 30 juni 2013 kl. 11:19:50
Av bilden o dömma är det nog dax o byta ut den leden.
Du kan ju förstås testa o dra åt muttern på undersidan där och kanske få ihop det lite grann. Men tänk på o byta båda sidorna när du ändå håller på.
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Cummins skrivet 30 juni 2013 kl. 11:54:19
Av bilden att döma så ser det ut som övre fästet till hubben har gett med sej och böjt sej neråt på bilden, det du kan ta och göra.

Känn om båda övre och nedre glappar, är dom stumma så ok med det.

Version 2 är att själva hubben har get med sej, det kan inträffa av en stubbe eller nått annat hårt, kan även inträffa om man hoppat högt så fjädringen tryckts ihop max och då är det alltid nått annat så tar stryk. Men mest troligt är att materialet är av dålig kvalitet.
Köpt maskin beg eller ny.
Du kan åka till en mek verkstad som har gassvets och press så kan dom pressa rätt den, vad har du att förlora på det, 200 kr eller en tårta. 
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: mart skrivet 30 juni 2013 kl. 14:59:40
Tackar för alla svar.
Har köp maskinen beg, en -08 som gått ca 600 mil..
Med gassvets o press då menar du o bara trycka ihop den svarta klumpen så den blir rak? Typ..?

/mart
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 30 juni 2013 kl. 17:20:52
Bända isär så den blir rak.
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Stable skrivet 30 juni 2013 kl. 18:47:30
Oavsett om spindeln är krökt eller inte så ska hjulet inte bli och vobbla för det. Möjligen lite skumma vägegenskaper och snedslitna däck.

Kan du inte ställa maskinen på pallbockar, plocka av hjulen och starta den med 4wd i och kolla på hubben (den del som snurrar).
Om den har fått sig en smäll så spindeln kroknat, så kanske även hubben gett sig, och att det är den som gör att det vobblar.

Det ser onekligen ut som övre fästet på spindeln böjt sig. Kan du inte ta en lika bild på andra sidan och lägga upp?
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: mart skrivet 30 juni 2013 kl. 20:56:56
Ojoj, idéer haglar, sånt e bra, jag tackar o bockar för hjälpen!
Här är bild på både Höger o Vänster sida, upptäckte att strret var liiite vridet, men samma på bägge bilderna, så ni ser nog skillnaden..
Och, inte så att hjulet vobblar utan maskinen blir skakig och söker spår som satan, tokkänslig...

Höger sida
(http://forumbilder.se/CEKRA/img-1605.JPG) (http://forumbilder.se/CEKRA/img-1605)

Vänster sida
(http://forumbilder.se/CEKRA/img-1606.JPG) (http://forumbilder.se/CEKRA/img-1606)

//Mart
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Stable skrivet 30 juni 2013 kl. 21:51:37
Spindeln ser ju lika ut på bägge sidorna så det verkar ok.

Vad sitter det för fälgar och däck på den? Ser ut som ITP Mudlite...
 Eftermarknadsfälgar eller original?
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 30 juni 2013 kl. 22:02:16
Vilka hastigheter vobblar det eller är det hela tiden?
Säkert ett däck som gör vobblet, ballanserade mina så maskinen visade 0 men nog fan vobblade det.
Bytte däck och dom är oballanserade och ingen oballans eller vobbel alls.
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: mart skrivet 30 juni 2013 kl. 22:38:11
Jodå, ittp mudlite, 27x10x14 fram o 27x12x14 bak..
Framdäcken e rätt slitna, klackarna e avfasade ojämt kan man säga, men provat med ett par Mega mayhem, och ingen skillnad, så nått annat är det. Och det börjar redan runt 20-30, då vill han börja dra åt sidorna, men värst är vid 70, fortare än så har jag inte åkt, för då vill den söka spår som satan, och skakar. inte skakar tokmycket, men jävligt "små ristg", om det nu hjälper. Nån som vill komma o testa så kanske det är lättare o förstå... ite alls nått behagligt och åka, man får kramp av att behöva hålla emot, och fortare än 70 bör den ju kunna gå... min cf500 hade jag upp i 90 och gick hur fint som helst...

//Mart
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Pv544 skrivet 30 juni 2013 kl. 22:41:42
Kolla toe in på den, fel där kan väl göra den nervös.
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: mart skrivet 30 juni 2013 kl. 22:43:16
Kolla toe in på den, fel där kan väl göra den nervös.

och det skall vara lite toe out antar jag? Enl. instr boken ivf.. men känns som denna skevhet (se bild) bör påverka rätt mycket, kanske mer än toe?

//mart
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: JussiN skrivet 30 juni 2013 kl. 22:46:34
Kan du ta bild på övre och nedre bärarmar och infästningar för dessa från båda sidorna?  Cambervinkeln ska ju vara lika på båda sidorna.
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Stable skrivet 30 juni 2013 kl. 23:02:12
14". Då är det någon sorts eftermarknadsfälgar alltså. Dessa brukar nästan alltid bredda väldigt mycket utåt jämfört med originalfälgarna. Det påverkar helt klart spårkänsligheten negativt, men inte så illa att den ska bli okörbar över 70.
Tycker nog också att det låter som en felaktig toe-in/out-inställning. Kolla det i första hand.
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: mys pappan skrivet 30 juni 2013 kl. 23:06:26
Jag kan ta bilder på mina ITP däck å skicka till dig så får du se att mina har slitits lika som dina så jag tror inte att det är bara däcken som är problemet tyvärr
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: mart skrivet 30 juni 2013 kl. 23:10:01
ska ta massa bilder imorrn och visa, hoppas jag fattad hur ni vill ha det. Återkommer imorgon i frågan!

Tack så länge!

//Mart
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 1 juli 2013 kl. 07:04:48
Har du kollat så att undre A-armen är rak?
Är den böjd så får du ett sånt vinkel fel, vanligtvis brukar man kunna böja pitman armen men inte infästningen mellan A-armarna, men visst ser vinkeln lite tokig ut.
Pitman kan man böja om man har fullt hjulutslag åt tex höger och kör emot ett hinder med vänster framhjul, då sträcks styrstaget och eftersom man inte kan dra av styrstaget så böjs pitman.
det är dock inga dyra grejer, hela hubben kostar nånstans runt 500:-.
Har böjt 2st på min outlander xxc 800r.
Man kan ju släppa centrumbulten till drivaxeln och sen jucka lite på grejerna, så ser man ju om nåt glappar eller verkar snett, det är lättare att konstatera ett glapp om drivaxeln inte sitter skruvad på plats.
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: mart skrivet 1 juli 2013 kl. 20:37:35
Mer bilder....
och a-armen...rak i förhållande till vad, vardå? Jag må va helt dum, men tycker bägge e snea, på sitt lilla sätt...typ...

(http://forumbilder.se/CERP6/img-1609.JPG) (http://forumbilder.se/CERP6/img-1609)
(http://forumbilder.se/CERP6/img-1610.JPG) (http://forumbilder.se/CERP6/img-1610)
(http://forumbilder.se/CERP6/img-1611.JPG) (http://forumbilder.se/CERP6/img-1611)
(http://forumbilder.se/CERP6/img-1613.JPG) (http://forumbilder.se/CERP6/img-1613)
(http://forumbilder.se/CERP6/img-1614.JPG) (http://forumbilder.se/CERP6/img-1614)
(http://forumbilder.se/CERP6/img-1616.JPG) (http://forumbilder.se/CERP6/img-1616)
(http://forumbilder.se/CERP6/img-1618.JPG) (http://forumbilder.se/CERP6/img-1618)
(http://forumbilder.se/CERP6/img-1619.JPG) (http://forumbilder.se/CERP6/img-1619)




Nån som tror det är lätt och laga som är sugen på att köpa..den är helt ok i övrigt..:) Billig..just nu...
finns i Örebro...
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 1 juli 2013 kl. 21:12:48
Ska du sälja?
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 1 juli 2013 kl. 21:31:09
Dum fråga kanske men jag kommer inte ihåg hir det såg ut på min gamla ....
Är det en höjning monterad?
Ser det verkligen ut så orginal?
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 1 juli 2013 kl. 21:31:58
Då kan den få fel vinkel
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 1 juli 2013 kl. 21:43:50
Prova att skruva bort undre fästet till stötdämparen, den svarta delen är en höjning, troligtvis pga av att stördämparna har säckat ihop vilket är vanligt efter ett par år.
Sätt hellre en rörstump eller en svarvad höjning i fjädern så den blir lite hårdare.
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Hakerik skrivet 1 juli 2013 kl. 22:08:49
Undre bärarmens infästning ser lite skum ut.
Plåten till fästet, ska det se ut så där? Ska inte plåt örat vara rakt?
Se röd cirkelmarkering på bilderna.
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: mart skrivet 1 juli 2013 kl. 22:20:37
Undre bärarmens infästning ser lite skum ut.
Plåten till fästet, ska det se ut så där? Ska inte plåt örat vara rakt?
Se röd cirkelmarkering på bilderna.

Fan, det har du helt rätt i. Var nere o kikade, o andra sidan är mycket rakare, så jagpp, där är nått fel..
Och, vad tror vi hänt? En rejäl smäll? vad gör man åt det, byter bara den? Vad mer kan behövas bytas..

Och sälja..ja, vissa stunder vill jag det, sålde Cfmoton för att slippa småstrul, och hinner åka 58 mil innan den står på pallbockar..och då är det väl INTE ett kinamärke va? Fast sen vet man ju inte hur den e kört..

Och japp, det är höjning runt om..
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Persson- skrivet 1 juli 2013 kl. 22:33:28
Du har en 5 år gammal allterrängshjuling. Så länge man inte köper nytt så är man aldrig säker...
Är kvaliteten dålig för att den har fått sig en smäll?:)
Jag förstår att det är tråkigt... kolla skicket på dämparna, ta bort hempulade höjningen och bygg dit spacers under fjädrarna istället. Kan göras av det mesta... rätt populärt att göra av 2 tums pvcrör. Sök på pvcspacer och canam. Billigt blir det iaf:)
Ser fettigt ut runt damasken. Kolla skicket på den också. Lycka till!
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 1 juli 2013 kl. 22:35:16
Ta loss och rikta eller byt a-armen, de är inte så dyra som man tror.
Höjningen påverkar också vinkeln, och bak brukar man avråda alla can am G1 att höja eftersom drivaxlarna kan fjädra ur och ha sönder splinesen i bakdiffen.
Den främre går ju att ha, men jag skulle nog göra en enkel distans till fjädern eller köpa heavyduty springs som finns som orginal tillbehör...
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: mart skrivet 1 juli 2013 kl. 22:57:14
aha, då skall det fixas så snart som möjligt.. och a-armen, funkar det o byta bara den..eller måste man byta runtom?

//Mart
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: JussiN skrivet 2 juli 2013 kl. 00:17:45
Det räcker med att byta den skadade a-armen. Kolla också infästningen i ramen om den har fått sig en smäll måste den riktas.
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: mart skrivet 2 juli 2013 kl. 22:33:56
Tror jag kan va lösningen på spåret....

Som Hakerik skrev, undre fästet till a-armen e intryck, vilket troligtvis har dragit in nedre spindel och hubben.. Byter jag ut den, bör spindeln o hubben hamna i normalt läge... svårare än så kanske det inte är, får man hoppas...
vad var viktigast nu, att ta bort höjningen bak el fram? Kanske lika bra ta bort bägge? Fram e det ju som på bilden, bak sitter typ metallhylsa ifrån Denada el om det var Gooffroad, typ mellan fjädern och fästet upptill. E det höjning eller bara nått som spänner fjädern?

Om jag fixar detta och sen toe out, så kanske det blir atvsemester i sommar trots allt..

tackar för allt hjälp!

//Mart

Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Cummins skrivet 2 juli 2013 kl. 22:43:55
Jag skulle göra sakerna på rätt sätt som atvnerd sa och köpa nya Heavy springs och sen bort med höjningarna, och dit med en ny länkarm och göra en framvagns inställning, och kolla utifrån det om sakerna är raka. Eller om den fortfarande är skum att köra på väg.

Höjningsatsen kan du säkert sälja här och få nån extra peng till nya fjädrar.
Det blir skillnad med nya fjädrar vs utslitna gamla.
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Persson- skrivet 3 juli 2013 kl. 00:12:25
Kolla om det går att flytta bakre höjningen fram så kommer du billigt undan :)

Dom där svarta prylarna får du skruva av och lägga i en låda någonstans.

Om du vill lägga krut på fjädrar så tänk på att om du köper "heavy duty" HD så kan dom vara gjorda för tung last... Dvs det kan bli riktigt obekvämt. Både highlifter och EPI tror jag kränger fjädrar som är styvare än original men snällare än HD.

Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Hakerik skrivet 3 juli 2013 kl. 00:22:50
Jag skulle göra sakerna på rätt sätt som atvnerd sa och köpa nya Heavy springs och sen bort med höjningarna, och dit med en ny länkarm och göra en framvagns inställning, och kolla utifrån det om sakerna är raka. Eller om den fortfarande är skum att köra på väg.
Höjningsatsen kan du säkert sälja här och få nån extra peng till nya fjädrar.
Det blir skillnad med nya fjädrar vs utslitna gamla.

Varför rekommendera byte av undre bärarmen när du inte vet om den har nått fel? Det verkar vara fästet för undre bärarmen som är skadat, inte själva bärarmen.
Självklart måste bärarmen kollas noga, för nån rejäl smäll har hänt.
Rikta fästet bör gå att göra, men förmodligen blir det inte inte längre samma hållfasthet i plåten och absolut korrekt positionen på bärarmen kan bli knivig att
återfå. Allt beror på hur noga man vill vara. Höj kit'et skulle jag inte behålla, inte heller starkare fjädrar,, inte bra för drivaxel knutarna,, satsa hellre på större hjul om du inte är nöjd med markfrigången.
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: mart skrivet 3 juli 2013 kl. 23:39:01
nu har jag demonterat lite, bärarmen har böjt sig i godset längst in, fästena ser ut att vara helt oskadda, vad jag kan se. Dock är jag ingen expert, men det är vad jag tror. Damasken på undre spindeln hade spruckit, alt sprack när jag tog isär, så en ny a-arm + spindel, sen lite inställning av hjulen så blir det nog bra..

Och , funderar på och ta bort höjningen runt om helt...bör väl inte kunna bli sån jäkla skillnad i komforten..? Markfrigången är väl hyffsad ändå...och ivärtsa fall, får man väl skicka dit nya fjädrar...

//Mart
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Suzuki_Master skrivet 3 juli 2013 kl. 23:55:09
Om du ska byta fjäderben så har jag nog ett fjäderben som passar... Ser ut att vara likadana fjäderben som sitter på Suzuki kingquad.  :)
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: JussiN skrivet 3 juli 2013 kl. 23:57:07
Vad är det för fel på spindeln? Om man får tro på bilderna så har spindeln inget fel, jämför med den på andra sidan. Att fjäderbenet liknar betyder inte att det passar.
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Suzuki_Master skrivet 4 juli 2013 kl. 00:35:26
Vad är det för fel på spindeln? Om man får tro på bilderna så har spindeln inget fel, jämför med den på andra sidan. Att fjäderbenet liknar betyder inte att det passar.
Självklart inte, men vore han i behov av en sådan så kan jag skicka bild + mått så kan man jämföra!   8)
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: mart skrivet 4 juli 2013 kl. 01:17:55
hmm...nu är jag inte med riktigt, hjälp en okunnig...fjäderben, är det typ samma som a-armen? Annars vet jag inte riktigt... och felet på själva spindeln är att damasken pajjade, så byter jag den och a-armen borde det vara ok... har redan beställt a-arm, om det var den ni tänkte på, tackar ändå! mvh
//Mart
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Pv544 skrivet 4 juli 2013 kl. 01:20:42
Fjäderben = stötdämparen och fjädern.
Spindelled är det du ska ha tror jag, spindeln är ju liksom hela grejen "längst ut".
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: JussiN skrivet 4 juli 2013 kl. 14:52:58
Om damasken är sönder är det väl den du ska byta.
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: mart skrivet 14 juli 2013 kl. 19:45:15
imorrn hämtas ny A-arm och spindelled...sen blir det till och skruva..och tar av höjningen...så vill nån köpa, så finns det...
Återkommer....

Mvh Mart
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: mart skrivet 20 juli 2013 kl. 23:23:30
Sådärja!
Allt bytt, ny spindel, ny a-arm och höjningar borttagna. Och ja..liiite bättre låg den på vägen, lite behagligare och köra faktiskt...men...fortfarande spårig och elak i 50-60, så..nu blir det till att hitta nån som kan skruva hjulinställning eller lära sig själv, annars säljs skiten som skrot eller rep.objekt till nån händig jävel!
(sen köper jag mig nån 15.000 kines, för det här var tamefan sämsta skit jag köpt...)

bud?
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Suzuki_Master skrivet 20 juli 2013 kl. 23:29:34
Sådärja!
Allt bytt, ny spindel, ny a-arm och höjningar borttagna. Och ja..liiite bättre låg den på vägen, lite behagligare och köra faktiskt...men...fortfarande spårig och elak i 50-60, så..nu blir det till att hitta nån som kan skruva hjulinställning eller lära sig själv, annars säljs skiten som skrot eller rep.objekt till nån händig jävel!
(sen köper jag mig nån 15.000 kines, för det här var tamefan sämsta skit jag köpt...)

bud?
Byte mot min oreggade suzuki kingquad 700 (INTE STULEN!) Finns i gävleborgs län :)
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 20 juli 2013 kl. 23:34:05
Menar du allvar så hör av dig om pris i PM.

Men jag hoppas du löser det :)
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: mart skrivet 20 juli 2013 kl. 23:58:40
Ibland är jag rätt hetsig och impulsiv, så självklart kan den hamna på blocket närsomhelst, inga problem... Kanske skulle ha en liten skojjig budgivning här i nån tråd annars..  :headbang:   Skulle väl liva upp lite, o alla som talar så jävla gott om can am skulle få äta upp Sina ord ....Kan även tänka
Mig byte, kom med förslag.. Oreggade göra sig ICKE besvär då jag följer lagen...

/mart
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 21 juli 2013 kl. 00:04:02
Ibland är jag rätt hetsig och impulsiv, så självklart kan den hamna på blocket närsomhelst, inga problem... Kanske skulle ha en liten skojjig budgivning här i nån tråd annars..  :headbang:   Skulle väl liva upp lite, o alla som talar så jävla gott om can am skulle få äta upp Sina ord ....Kan även tänka
Mig byte, kom med förslag.. Oreggade göra sig ICKE besvär då jag följer lagen...

/mart
ÄLSKAR min CAN AM så några ord kommer jag inte äta upp.
Din maskin har tydligen varit med om en liten smäll, har du gjort hjulinställning?
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: cARLBOM skrivet 21 juli 2013 kl. 00:05:47
Nej! det är enkelt att ställa framvagnen på en hjuling sök lite på Youtube så kommer du förstå, såg en lirare som gjorde det med snören runt bakdäcken riktigt smidigt och då slipper man vara 2 eller så gör du som fenrisen o åker in till Vianor o degar en 5 hunka så gör dem det åt dej!
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: mart skrivet 21 juli 2013 kl. 00:16:39
Hmmm... Fixar vianor det? Prata me största gummiverkstan i denna stad (örebro), Centrala Gummi, o han mer eller mindre idiotförklarade mig att det inte gick
Med deras prylar avsedda för bilar..
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Pv544 skrivet 21 juli 2013 kl. 00:20:11
Kanske går att lägga ut plankor och mäta efter för att se om något annat fått stryk så att den blivit sned, för upp och förbi 100 ska man väl våga åka. Min är då skapligt snäll med både bighorn och originaldäck.
Dock är väl 70-90 den hastighet som känns trevligast.

Annars har jag en Linhai för byte om du vill.  ()p

Men testa justera toe in, det kan du väl prova dig fram lite med hjälp av måttband.
Borde väl stå skapligt fel om den blir så läskig som du beskriver.
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: cARLBOM skrivet 21 juli 2013 kl. 00:32:14
Klart dem kan, men troligtvis så vill dem inte.... du kan göra det själv, om den är så nervös som du säger så står den säkert jättefel och du kan ställa den lite närmare vad det skall, med rätskiver och måttband får man det inte lika exakt som en verkstad kan få men du får det inom rimliga gränser så att det klart kommer bli bättre men inte helt hundra. Så det är ju värt ett försök  :)
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Persson- skrivet 21 juli 2013 kl. 00:41:40
Kanske dags att ringa till snubben du köpte den av...?:)
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Gummiankan skrivet 21 juli 2013 kl. 00:52:41
Jag kan scanna och maila dig dom 3sidorna ur min shop vehicle manual som handlar om toe-out om du vill.
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 21 juli 2013 kl. 08:25:38
bara du sätter styrex exakt rakt och sen håller du en rak bräda mot däcken på båda sidor då ser man rätt snabbt om nåt står tokfel..
du kan även göra en markering på däcken o mäta då den är framtill på framdäcken sen rullar du fram maskin så markeringen hamnar bak å så mäter du igen..

då ser du snabbt om det felar mkt..

steg 2 är ju justering också rätt enkelt men de krävs tålamod o lite finlir, de bästa är o vara 2 då..
det går bra o få till men krävs lite skruvande

Med vänlig hälsning, markus
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: mart skrivet 21 juli 2013 kl. 08:33:05
Ok, massa bra tips, det tackar jag för. Fråga; när ni/man/jag ska skruva, höjer ni upp hjulingen, tar bort däck o sjusterar, eller bara höjer upp, eller vad rekomenderar ni som gjort det? Ett jävla kstande av o på me däcken lär det bli... Toe out +- 4 mm står det till denna... Skall jag sträva efter det, eller andra åsikter?

//mart
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 21 juli 2013 kl. 08:42:40
Om du inte orkar mäta och ha dig, detta blir inte 100.

Lossa alla 4 muttrarna på styrstagen (inte dom på lederna)
justera tills det ser någorlunda rakt, ut och kör och se hur han uppför sig, justera till man är nöjd sen dra åt muttrarna.

Tänk på att 2 av muttrarna är aviggängade på stagen.

Säkert någon som har en åsikt om att köra med lösa muttrar?
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 21 juli 2013 kl. 09:18:45
Skruva av hjulen i första skedet, mät med planka eller rätskiva.
Spänn fast styret i bakre bagageracket så det inte rör sig (spännband).
När du fått slät anläggning mellan bak och fram hjul, ta ett måttband och mät för att se om det är lika långt till centrum mellan fram/bakhjul på båda sidor...
Då ser du om nåt på ramen eller så är snett.
Verkar det rakt så skruva på hjulen igen och gör en koll av linjeringen av hjulen igen, de ändrar sig lite när du sänker ner maskinen på fötterna igen.
Rulla den och rör dig på maskinen så fjädringen når kör höjd igen...
Provkör och kolla om styret står rakt när du kör, annars justera.
Tänk på att även kolla däcktryck innan justering..
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Pv544 skrivet 1 augusti 2013 kl. 02:07:19
Fick du någon ordning på maskinen?
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: mart skrivet 1 augusti 2013 kl. 22:45:07
Nja, med nya däck o nya prylar blev det bra
Mycket bättre, och går o köra i typ 70 utan o skaka av, men nu ska remmen bytas o variatorn göras lite ren, sen så ska jag göra ett stortest.. Ringde förresten vianor om inställning av däcken...  Nej nej nej, det kan vi INTE göra...ujuj, varfan hittar man nån som lverhuvudtaget kan tänka dig o kolla på hjulinställningen?... Går det inte? Vafan, ska det va så svårt...
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Persson- skrivet 1 augusti 2013 kl. 23:10:50
Man får göra det själv:)
Har du en instruktionsbok så har jag för mig att det brukar stå där också!
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 2 augusti 2013 kl. 22:40:51
man ska sitta på hjulingen då man gör hjulinställning, annars kan de bli fel, är många hjulingar som ändrar toe in toe out vin infjädring
Titel: SV: knas på drivaxel...?
Skrivet av: holken_ skrivet 2 augusti 2013 kl. 23:31:00
hans eriksson fixar hjulinställningen åt dig :)