ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: 1234 skrivet 8 maj 2010 kl. 08:11:04
-
min hjuling beter sig konstigt.
fyller jag exp kärlet till max strecket så trycker det rätt snart ur sig vattnet.
hur jag än gör så slutar det alltid med att det är ca 0,5dl i burken när den kallnat.
kylaren är relativt ny. ser absolut inte svälld ut.
även fast det är så lite i exp kärlet när jag startar den så när den blivit varm efter jag kört en stund så går nivån upp någonstans mellan min och max strecket :hmmm:.
ska väl inte vara tomt i burken när den är kall.
kan olika glykoler expandera olika mycket. kan ha blivit såhär efter jag flyttade ner min kylare igen och därmed bytte den gröna(eller vad det nu var för färg)
brp org glykol mot vanlig statoil glykol.
tycker detta är väldigt märkligt
-
Kolla så locket på kylaren inte är sliten.
MvH S
-
vad skulle det ha med vad att göra :hmmm:
locket till exp kärlet ska ju inte vara tätt
-
Jo det ska vara tätt men det ska släppa ut för högt övertryck, om den läcker utan att systemet är trycksatt så kommer du tappa vatten redan vid normal drifttemp.
-
läcker när den blir varm, inte så det trycker ur hela tiden utan bara till en viss nivå. precis som att vattnet
expanderar när det blir varmt.
vet ju att det gör det men tycker det expanderar för mycket :hmmm:.
locket är tätt men det är ju luft hål på locket annars skulle ju inte
trycket ha någonstans att ta vägen
-
Jo det ska vara tätt men det ska släppa ut för högt övertryck, om den läcker utan att systemet är trycksatt så kommer du tappa vatten redan vid normal drifttemp.
Det stämmer.
atvrules, har du fyllt på systemet "enligt instruktionsboken", så det inte finns någon luft t.ex i själva kylaren?
Luftmängden i expansionskärlet ska kunna utjämna normala volymförändringar i kylsystemet. Den är för liten för att ta hand om expanderande innesluten luft på andra ställen i systemet. Därför är det viktigt att avlufta systemet när det varit tomt.
-
får ta att kolla det för det har jag inte gjort men borde inte den luften vara borta nu?
kört rätt många mil efter jag flytta ner kylaren
-
får ta att kolla det för det har jag inte gjort men borde inte den luften vara borta nu?
kört rätt många mil efter jag flytta ner kylaren
Inte vet jag. Men det är ett billigt och bra fel att börja med ;)
Du verkar förstås ha varit med ett tag, så du kanske kan det här. Mina kunskaper kommer från motorcyklar och gamla bilskrällen, jag är nybörjare på ATV. Tycker det låter som luft iaf, och felet kom när du flyttade ner kylaren, om jag förstod rätt.
Det finns förresten ingen anledning att fylla till max-strecket, kylvätskan ska normalt inte minska. Prova strax över min-strecket och se vad som händer. Ju lägre kylvätskenivå desto mer luft som kan komprimeras i exp.kärlet och mindre risk för övertryck. Men avlufta ändå.
-
Har varit med om detta fenomen en gång då jag bytte till fel glykolvätska. Den bildade sprickor i topplockspackningen. Detta genererade att man trycksatte vattenkanalerna med luft från komprisionen. Hoppas att jag har fel men normalt kan man misstänka detta vi dina symptom. Det som talar imot är att du flyttat på kylaren och att detta kan vara problemet. Kolla kompossionen.
-
Det kan bero på en krånglande termostat också.
Hur går det?
-
har inte kollat än :)
-
kan meddela att efter jag flyttade ner min kylare igen så har jag tydligen satt exp kärlet för långt ner.
orginal fäste kapa jag bort när jag fixa snorklar så hitta ett nytt ställe att sätta den på :lol:
montera exp kärlet uppe på racket nu för att testa och allt funka som det skulle :).
alltid trott att man kunnat montera exp kärlet hur man vill efter att jag kollat på LOWEST bruteforce
och sett att den sitter nere vid fötterna :hmmm:
-
Exp.kärlet ska gå att montera var som helst, men en låg placering skulle då kräva att du avluftar genom att fylla kylaren som jag skrev högre upp. Vid hög placering kan luften i systemet själv bubbla upp till exp.kärlet.
-
tömde hela systemet i förrgår och luftade enligt instruktionsboken men blev inte bra förens jag flytta upp den :hmmm:.
ska åka lite i helgen och se så att det verkligen är bra
-
Du skulle med till Villingsberg eller hur?
Mvh Henrik Dahlberg
-
jag :hmmm:
-
var inte felplacering som jag trodde.
när jag startar maskinen kall och kör tills den blir varm startar inte fläkten.
stängde av precis när det börjar komma upp ur exp kärlets lock, låter den kallna lite sen startar jag igen.'
då startar fläckten och då funkar den klockrent sen, nivån stiger till max sen startar fläckten och nivån sjunker till min precis som det ska.
provat ca 4 kallstarter nu och samma sak varje gång. knepigt beteende.
vad är det som är knas då. nån temp givare eller
-
:-X
-
beställde en ny termostat igår. är det dumt att köra utan termostat.
bara en fundering. läst på amerikanska forum att dom brukar ta bort den.
dom har ju varmare klimat men så som jag kör så blir den ju varm ändå.
kör mycket lågväxel i skogen
-
beställde en ny termostat igår. är det dumt att köra utan termostat.
bara en fundering. läst på amerikanska forum att dom brukar ta bort den.
dom har ju varmare klimat men så som jag kör så blir den ju varm ändå.
kör mycket lågväxel i skogen
Köp den som sitter i stället för termostat i bakre toppen, http://www.youtube.com/watch?v=sWaITufwIBs&feature=related
-
det är inga problem att göra så då.
motorn går inte för kallt då :hmmm:.
kör du så frolland
-
nån som vet hur man kollar så att givaren till fläkten är som den ska :hmmm:
-
kan man inte koka den typ och se om den öppnar eller hur man ska säga...... :dntknow:
-
termostaten ja men givaren till fläkten tänkte jag på eller hör dom ihop på nå sätt :hmmm:
-
:-X
-
har misstänkt termostaten så det beställde jag en förra veckan, borde få den idag eller imorgon.
provar den först så får jag se om det blir bättre :)
-
Tempgivaren ska slå på fläkten vid 97c, du kan ta en multimeter och sätta den på (pip) ljudet, koka upp vatten med givaren i så vid 97c ska du höra ett pip annars är den trasig. :headbang: :headbang:
-
nån som vet vart den sitter. är det den på främre cylindern på högersidan :hmmm:
-
Den sitter på den bakre cylinden vänster sida uppe, den är blå, du bör inte kunna missa den ()p ()p