Vad händer ex om man har en Ltr450 Ostrypt och blir tagen? Det tänkte ju jag köra när jag blir 18
Det kanske vore läge att växa ur moppe o epa träsket..... En mc kan inte bli annat än MC hur gärna du än försöker! Effekt o hastighet är 2 olika saker!Fast kanske avsaknad av flygcertifikat kan komma till tals om man hoppar för högt
Det enda vettiga vore att strypa ATV:s via elektroniken, max fart 80 km/h, det kan polisen kolla, och då har man full tillgång till motoreffekten när man behöver den, även om man inte kan köra riktigt så fort som man kanske vill.
Det enda vettiga vore väl att slopa effektbegränsningen helt, precis som det är på 3- hjuliga mc
Faaaan vad du går på i massa trådar jaas! Är du allvetande egenutnämnd expert eller har du inte fått göka på länge???
Nu är jag absolut inte insatt i det hela. Men vad jag fattat så blir det inte som du säger.En avstrypt atv BORDE bli som en moped
Jag skämtade faktiskt med dig jaas. Hoppas du inte tog illa upp. Det är en larvig lag och ingen följer den iaf. Det var lika med motorcyklar en gång i världen har jag hört (om det sant ska jag dock låta vara osagt)
Varför inte starta en undersökning här på forumet om hur många som blivit bötfällda för otillåten effektökning på sin fyris, passa även på att fråga hur många som blivit fällda för olovlig körning på densamma.....
Hur ska det kunna bli olovlig körning? Har han bara körkort kan det aldrig komma på tal!
Det där hittade du nyss på va? Självklart är det fortfarande en vägreggad 4 hjulig Mc som man får köra på B-kort, men med otillåten effektökning!Det värsta som kan hända om man nu ens kan påvisa effektökningen är en ny reg.besiktning på Bilprovningen....
För att en gatreggad atv på över 20 hk inte är en gatreggad fyrhjuling längre. Utan något annat fordon det inte finns en registreringsform för och alltså får han inte köra det vilket körkort han än har!
Nu har detta spårat ur till en ordkäftning mellan LAHA och mig. Tråkigt det spårar ur vilket jag tar på mig en del av ansvaret för. Så kommer ej att skriva mera i denna tråd innan jag fått svar av trafikpolisen hur det ligger till, om jag någonsin får nått svar.
En ATV är helfordonsgodkänd, och inga ändringar får göras. Anträffar vi en och kan säkerställa att effekten ändrats, inställs fordonet till kontrollorgan för fullständig registreringsbesiktning. Vad gäller påföljd/straff ligger detta utanför polisens befogenheter. Ärendet redovisas till åklagare för straffmätning. Mvh Tommy RedefalkTrafikpolisen
Ärendet redovisas till åklagare för straffmätning.
Undrar om det finns bromsbänk för hjulingar, till vilken instans skulle polisen skicka hjulingen för att få fram effekten?
Sen kan det vara nog så bökigt att fasta i polisens nät och bli tvingad till ett besök på besiktningen för man lär inte få köra från platsen där man blev stoppad.
varför ska staten vara så gammalmodig och feg?
Gissar på för att skador/handikappade/dödsfall kostar fliiiiiis!
...De kör så fort att de dör p.g.a. farten (och något oförutsett som händer som de inte hinner reagera på)En fyrhjuling går inte så fort......En fyrhjuling sladdar inte omkull, och som fyrhjulingsförare lär man sig snabbt att man inte kan åka fort i kurvor överhuvudtaget, skulle väggreppet trots allt bli för dåligt så får man bara en sladd......Man är oskyddad på fyrhjulingen, visst, men inte lika oskyddad som på en MC......En fyrhjuling har väl rimligtvis en kortare bromssträcka än en bil i alla fall, tack vare den lägre vikten som skall bromsas upp...
Det som oroar mig lite är att ni tycks tro att ni kör omkring på ett säkert fordon för att det har fyra hjul, det är väl väldigt sällan man står still och välter och sedan dör...
Exakt och precist!(ett allvarligt ämne så man får väl inte skratta... men liiite kul var det allt)Låt mig gissa... du har A-kort... och kör mc?Kollar man denna tråd så ser man ett visst mönster, de med A-kort har en lite annan inställning än de som inte har... Callahan har ju tex också A.
Kan det inte vara så att de med A kort försvarar det in i det sista pga att det kan vara en utdöende behörighet. När alla som fick med det på körkortet automatiskt är borta från trafiken.
Ja visst självklart är det precis just så!
Utdöende behörighet?? Dom som fick det på köpet finns det inte många aktiva förare kvar av. Den möjligheten försvann 1976 har jag för mig. 50-60 år nu. Påkörning från sidan på mc är en väldigt sällsynt händelse. Att använda det som ett skäl för att tycka mc är farligare är bara tramsigt. Sen verkar alla som inte kör mc att man hela tiden kör fort. Så fel men det är en seglivad myt. Farten dödar oavsett vilket fordon man framför.Frågan här är ju vilket fordon som klarar av farten bäst. Inte är det atv iallafall.Rikard skrev att man som atvförare lär sig snabbt att man inte kan ta kurvor snabbt. Stämmer. Som mc-förare får man istället lära sig hur man gör för att ta den snabbt. Sen finns det dom som inte lär sig det ena eller andra och då går det illa.Det är två skilda världar. Som att jämföra äpplen och päron.Som både mc-förare och atv-förare så håller jag med Hydro på alla punkter.Som mc-förare blir man väldigt riskmedveten vilket har uppmärksammats på flera håll. En aktiv förare går avrostningskurser på våren och även andra utbildningar för att hela tiden bli bättre. Lägger stora summor på skyddskläder. Kanske därför det bildas 2 läger här med dom med a-behörighet i det ena??
Vad kostar ett mckort nu för tiden ?Gissar att det inte är någon stor förfrågan på den behörigheten . Ser inte många övningsförare här uppe (det var mer förr)Ser desto mer eu45 moppe förarbevis syns på vägarna
Lite rätt har du, det har sjunkit lite, det är bara 7052 st som tagit A-kort mellan Januari och Septemper i år. Det finns dock 2,7 miljoner A-kort i Sverige så helt utdöende är nog inte denna "modefluga" Jag hittar ingen bra statistik på sålda fyrhjulingar tyvärr, kanske är de påväg att gå om
Det här var faktiskt intressant läsning. Att 28% av mc-olyckorna var påkörning bakifrån och att antalet motorcyklar fördubblats på 10 år var mer än jag trodde. Men det positiva var att antalet olyckor minskat med 19% på fyra år. Jag tror att SMC och god förarutbildning har stor del i detta.http://media.trygghansa.se/2011/04/15/motorcykelolyckorna-har-minskat-med-en-femtedel/
Mmm... nu har fler aktiva mc-förare vaknat och skrivit i tråden...Och som jag skrev tidigare, vi med mc och A-kort verkar tänka lite annorlunda än de som åker fyrhjuling och saknar A-behörighet.Det är många som tror saker på forum, men i denna tråd är det mer troende än i kyrkan på julottan.En kompis tog A-kort i våras och det kostade ungefär 15 000, fyra dubbellektioner för 4000 sen är resten tillstånd och uppkörning, riskutbildningar, mm, mm... alltså för 11000:-Någon skrev att de ser ner på fyrhjulingsfolk och visst är det så bland mc-folk... vi med fyrhjulingar är inte värda mycket skall ni veta!Är det kanske därför vissa här kaxar upp sig och hugger i luften och påstår att mc-är en utdöende fluga och endast till för dem som fick kortet på köpet....?Trams.Jag kör hellre en krokig 70-väg i 120 med mc än i 90 med ATV.
Och på den frågan fick du svar av Hydro redan i andra inlägget i denna tråd.Om motorn inte lämnar mer än 20 hk behövs ingen strypning. Dom flesta hjulingar under 300cc behöver således ingen strypning.
Hur och varför tänker man annorlunda när man har A-kort? Jag är rädd om livet och det hoppas jag alla är. Men vad menar du?
Med detta menar jag bla att man som mc-förare ofta VET att det är farligt och att man helt enkelt tar den risken.Och det är mycket enklare att ta en risk om man vet om den.Men många fyrhjulingsförare tror sig vara odödliga bara för att de har två hjul extra... vilket ju självklart är trams, och ser alltså inte alls denna risk!Någon quadkille (kanske det var du?) påstod längre upp i tråden att eftersom man har nerfbars på en quad så är man mer skyddad än vad man är på en mc som ju saknar dessa... Mmm... kanske kanske om man blir påkörd av barnvagn.I sidan.I 20 km/h.Men kommer en bil på två ton och kör in i sidan på dig i 90 km/h så dör du, oavsett hur många nerfbars du än monterat....och kanske redan i 50 om du har otur.Kort och koncist, många fyrhjulingsförare inser helt enkelt inte vilka enorma krafter hastigheterna innebär och då snackar vi farter redan över 30!...inte 300.Sorry för OT. Tråden lämnas.
Allting som kan hjälpa till att ta upp krafter skyddar naturligtvis, allt från något av de fyra däcken, till nerfbars, ned till klädseln.Och när det gäller klädseln är nog faktiskt MC-förare som regel bättre skyddade än fyrhjulingsåkare.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️