Nackdelen med låsbar diff är att den är grymt trögstyrd och just det att man måste stanna för att lägga i den.Polaris /can-am och till viss mån kawwa har ju kommit bort från det.Tappar man moment i t.ex. En uppförsbacke så vill man knappast stanna och diffa.
...öppningsbar diff bak, det är nåt som fler ATV's skulle ha...
Citat från: AtvNerd skrivet 26 september 2010 kl. 19:10:16Nackdelen med låsbar diff är att den är grymt trögstyrd och just det att man måste stanna för att lägga i den.Polaris /can-am och till viss mån kawwa har ju kommit bort från det.Tappar man moment i t.ex. En uppförsbacke så vill man knappast stanna och diffa.lite offtopic men man behöver inte stanna för att diffa om man är säker på att man inte har någon varvtalsskillnad mellan hjulen. jag brukar diffa när jag närmar mig besvärlig terräng i krypfart, då kan man efter man diffat göra en liten manöver med styret för att verkligen försäkra sig om att diffen gått i ingrepp innan man ger gas, det värsta scenariot är om man kör fast och ena framhjulet är i luften och spinner, och man lägger i diffen stillastående och den inte har kuggat in (styrklackarna ställer sig mot varandra, istället för i varandra) om man då ger för mycket gas så kanske klackarna inte hinner gå i ingrepp utan slår över och man riskerar spränga diffen. så vad jag vill ha sagt är att det är inte säkert diffen är i bara för att man har tryckt på knappen/dragit i vajern.sen får jag va lite ontopic och berömma den här maskinen om den nu har en öppningsbar diff bak, det är nåt som fler ATV's skulle ha, åtminstone alla med delad bakaxel.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️