ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Cectek => Ämnet startat av: Mr2t skrivet 25 september 2010 kl. 20:44:49

Titel: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Skrivet av: Mr2t skrivet 25 september 2010 kl. 20:44:49
Hej hopp.

Efter en längre kik på bla. Cectek så blir jag ganska nyfiken på hur pass bra deras 2, 3, och 4-hjulsdrift är. Som jag förstått det så kan man låsa diffen fram också? Är det någon som prylat upp sin maskin rejält i skog och mark och med säkerhet kan säga att prylarna håller med diffen låst fram? Är det något "Umpf" i maskinen med sina hiskeliga 40-hästar, det skrivs ju att den har sensationellt låg drivlineförlust från motorn? Eller borde jag köpa en Renegade rakt av?  ;)
Titel: SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Skrivet av: Stable skrivet 26 september 2010 kl. 10:03:27
Du borde köpa en Renegade rakt av!  ;D
Titel: SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Skrivet av: Mr2t skrivet 26 september 2010 kl. 15:29:21
Det jag hänger upp mig på är Renegadens halvkassa visco-lok, jag vill kunna låsa diffen för att kunna köra smidigt och "tystare" över stock och sten, slippa varva i onödan för att diffen ska gå i. Annars verkar Renegade vara en ytterst potent maskin.
Titel: SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 26 september 2010 kl. 16:04:42
Diffen är inget problem på nya renegaden, snarare en av alla fördelar.
Titel: SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Skrivet av: Mr2t skrivet 26 september 2010 kl. 18:32:42
Jo, hade jag haft runt 130k att slänga ut kontant så hade jag kunnat köpa en Renegade -10, men tycker att man får rätt mycket hoj för halva pengarna om nu Cectek är något att ha, men ingen verkar kunna svara på det. Men man kan fortfarande inte diffspärra renegaden, det är den enda nackdelen jag kan se med deras visco-lok.
Titel: SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 26 september 2010 kl. 19:10:16
Nackdelen med låsbar diff är att den är grymt trögstyrd och just det att man måste stanna för att lägga i den.
Polaris /can-am och till viss mån kawwa har ju kommit bort från det.
Tappar man moment i t.ex. En uppförsbacke så vill man knappast stanna och diffa.
Titel: SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Skrivet av: LAHA skrivet 26 september 2010 kl. 19:17:12
Dessutom verkar Cektek vara av högst tvivelaktig kvalitet om man ska tro på det som skrivs om dom, motorbyten verkar vara mer regel än undantag...
Titel: SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Skrivet av: Mr2t skrivet 26 september 2010 kl. 19:17:51
Är man så  klen i armarna att man inte orkar hålla emot så får man gå på gym ;) Och precis som med all annan körning så får man planera den i tid, alltså låsa diffen innan, om man nu behöver det.
Har man moment så behöver man förmodligen inte låst diff heller. Låst diff behöver jag främst när jag kör över stora steniga partier bestående av ordentliga block, där det helt enkelt inte går att ha något moment framåt, utan jag behöver moment från alla fyra hjul hela tiden. Det finns många olika körstilar. Men tillbaks till Topic. ÄR Cectek bra eller anus när det kommer till diffarna?
Titel: SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Skrivet av: Mr2t skrivet 26 september 2010 kl. 19:19:29
Dessutom verkar Cektek vara av högst tvivelaktig kvalitet om man ska tro på det som skrivs om dom, motorbyten verkar vara mer regel än undantag...

Är det så illa alltså? Tyckte jag läst mig till någonstans att alla barnsjukdomar var som bortblåsta och motorn av "personbilskvalite'"...
Titel: SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Skrivet av: Grov skrivet 27 september 2010 kl. 01:42:14
Vad jag har förstått är det väl inga större problem med diffarna på cectek men däremot på växelreglagen.
sen har dom fortfarande endel elektronik problem kvar.
Dom 40 hästarna känns mer som 40 trötta åsnor  :whip:
Synd på en så fin maskin
Titel: SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Skrivet av: Hyson skrivet 27 september 2010 kl. 19:41:21
Fick mej en 10 ans gladiator efter en uppsjö av fel på 09 men har inte haft ett enda fel på den nya. Har kört ganska exakt 100 mil under sommaren och det mesta i terräng. Diffarna fungerar utmärkt om man tänker innan och lägger i dom när det tex är ett lerhål. Vxl reglaget har blivit mycket bättre och fungerar i stort sett felfritt.
Det jag tycker ska ändras är att orginal hjulen ska vara 27 tum istället för 25.
Om jag jämför med tidigare maskiner tycker jag cecteken är mer lättstyrd trots att alla diffarna ligger i. just i terräng alltså....
Just nu är jag imponerad av Gladiatorn.
kan tillverkarna garantera samma kvalite som den jag har så rekommenderar jag den.
Äntligen nöjd!!
Titel: SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Skrivet av: Sonett skrivet 1 oktober 2010 kl. 20:13:11
Är också kalasnöjd med min gladiator, tar sig fram grymt bra med 27" mudgear på, och om man bara kör med fyrhjulsdriften och utan låst diff fram eller bak så får den en riktigt tajt svängradie, med diffarna i både fram och bak blir svängradien större men den tar sig fram som en stridsvagn ()p
Titel: SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Skrivet av: Håkonsen Racing skrivet 3 oktober 2010 kl. 19:08:28
Hei!

Må også si meg veldig fornøyd med min Gladiator  ;D

Sperrene funger meget bra hvis man bruker dem med "hode".

Med en komplett skid-plate og dekk med litt mer mønster så
tar den seg godt frem i skogen.
Valgte 25,5" Pit Bull Rockers for å holde meg opptill orginal
utvekslingen og  synes det fungerer fint.

Kan også anbefale å prøve den med ett sett asfaltdekk på vegen,
jeg buker Innova Freedom dekk i orginal dimensjon.
Går vibrasjonsfritt og ligger godt i kurvene med en åpne diffen bak.
Titel: SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Skrivet av: Oskar P skrivet 27 oktober 2010 kl. 20:17:28
Nackdelen med låsbar diff är att den är grymt trögstyrd och just det att man måste stanna för att lägga i den.
Polaris /can-am och till viss mån kawwa har ju kommit bort från det.
Tappar man moment i t.ex. En uppförsbacke så vill man knappast stanna och diffa.


lite offtopic men man behöver inte stanna för att diffa om man är säker på att man inte har någon varvtalsskillnad mellan hjulen. jag brukar diffa när jag närmar mig besvärlig terräng i krypfart, då kan man efter man diffat göra en liten manöver med styret för att verkligen försäkra sig om att diffen gått i ingrepp innan man ger gas, det värsta scenariot är om man kör fast och ena framhjulet är i luften och spinner, och man lägger i diffen stillastående och den inte har kuggat in (styrklackarna ställer sig mot varandra, istället för i varandra) om man då ger för mycket gas så kanske klackarna inte hinner gå i ingrepp utan slår över och man riskerar spränga diffen. så vad jag vill ha sagt är att det är inte säkert diffen är i bara för att man har tryckt på knappen/dragit i vajern.

sen får jag va lite ontopic och berömma den här maskinen om den nu har en öppningsbar diff bak, det är nåt som fler ATV's skulle ha, åtminstone alla med delad bakaxel.
Titel: SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Skrivet av: Hydro skrivet 27 oktober 2010 kl. 20:20:40
...öppningsbar diff bak, det är nåt som fler ATV's skulle ha...
:headbang:
Titel: SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 27 oktober 2010 kl. 20:53:43
Nackdelen med låsbar diff är att den är grymt trögstyrd och just det att man måste stanna för att lägga i den.
Polaris /can-am och till viss mån kawwa har ju kommit bort från det.
Tappar man moment i t.ex. En uppförsbacke så vill man knappast stanna och diffa.


lite offtopic men man behöver inte stanna för att diffa om man är säker på att man inte har någon varvtalsskillnad mellan hjulen. jag brukar diffa när jag närmar mig besvärlig terräng i krypfart, då kan man efter man diffat göra en liten manöver med styret för att verkligen försäkra sig om att diffen gått i ingrepp innan man ger gas, det värsta scenariot är om man kör fast och ena framhjulet är i luften och spinner, och man lägger i diffen stillastående och den inte har kuggat in (styrklackarna ställer sig mot varandra, istället för i varandra) om man då ger för mycket gas så kanske klackarna inte hinner gå i ingrepp utan slår över och man riskerar spränga diffen. så vad jag vill ha sagt är att det är inte säkert diffen är i bara för att man har tryckt på knappen/dragit i vajern.

sen får jag va lite ontopic och berömma den här maskinen om den nu har en öppningsbar diff bak, det är nåt som fler ATV's skulle ha, åtminstone alla med delad bakaxel.
visst går det göra så, men det blir ju lite krångligt, sen tycker jag att krypkörning istort sett kan jämnföras med att stå still, vi snackar ju knappast om 5km/h.
Titel: SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Skrivet av: Oskar P skrivet 6 november 2010 kl. 18:00:51
om man kryper fram i 5 km/h så står man ju inte still. och det är mellan 5-20km/h som jag lägger i min 4hjulsdrift och gör en liten manöver åt höger/vänster innan jag kommer till ett besvärligt lerhål.
samma sak med diffen, men då kryper jag om möjligt ännu saktare vid inkoppling. ibland är det ju för sent när man redan har kört fast men inte fått i diffen, då lägger jag i den och gör ett mjukt ryck med gasen så den får möjlighet att gå i ingrepp innan jag ger mer gas.
Titel: SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Skrivet av: Oskar P skrivet 7 januari 2012 kl. 00:23:24
från det ena till det andra, nån som har en bild på reglaget för diffspärrarna på cectek?
polaren har en så jag har sett hur det ser ut men kommer inte ihåg exakt, och orkar inte åka hem till honom för att titta, så har nån en bild vore det kanon, eller åtminstone kan svara på om tumgasen sitter integrerad i diffknappen?
jag ska nämligen montera diffspärr bak på min maskin och tänkte ordna en smidig lösning på reglagen. och att ha båda spärrarna på samma strömbrytare vore praktiskt.
Titel: SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Skrivet av: joro75 skrivet 14 mars 2012 kl. 10:25:41
Jag är verkligen nöjd med min Gladiator. Kanonbra svängradie och det river inte upp som på en stel bakaxel.
Inga problem med diffarna funkar bara om man gör som man ska.