ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: canam stefan skrivet 18 juni 2013 kl. 21:12:05
-
Genomgång på primärvariatorn på min can am Outlander 800 06a till helgen. Tänkte bytta en vägs lagren. Nu till mina frågor. Något speciellt att tänka på när man plockar lös? Vilket fett andvänder ni(Original fettet var jävligt dyrt. Fick tag i Aero Shell grease 7 som jag tänkte prova.) Vad är det för gänga på avdragaren? Är det någon som har en och kan mätta av den.
Canam stefan.
-
Det finns filmer på youtube ang. demontering av variatorn. Dom kan vara nyttiga om man känner sig osäker.
Det enda är att man ser till att stiften och fjädrarna i envägslagringen inte flyger iväg när man demonterar det.
Du behöver ingen avdragare för att gå igenom variatorn.
Avdragare behövs bara om du har för avsikt att demontera inre skivan, vilket inte behövs för en vanlig genomgång.
Det som brukar bli "slut" är ju glidbussningarna av plast. Dessa är av undermålig kvalité.
Se till att märka upp "korgen" med vikterna mot yttre skivan så slipper du fundera när du monterar ihop och riskera att få obalans.
Jag har då använt billigt Statoil fett dom gånger jag har smort upp envägslagringen och det har då funkat under mina 5 års användning. -Jag påstår dock inte att det är det bästa alternativet.
-
Se till att du har muttermaskin för att avlägsna och montera bulten till primären.
Ang. fett så använder jag molybdenfett som skall klara rätt höga temperaturer. Har för med att någon guru här skrev att fettet skall klara 270grC. Men det klarar ju ytterst få sorter.
Min teori är att om temperaturen blir för hög så övergår fettet till lättflytande form vilket gör att fettet kan leta sig ut till remmen. Jag har alltid av den anledningen varit ytterst sparsam med fett...
lycka till
-
Jag använde något fett från Swedol som ska tåla upp mot 1100 grader om jag inte missminner mig.
Ska kolla upp vad det heter ()p
-
Så här såg burken ut -180 till +1200 låter ganska bra tycker jag :)
-
Aero Shell grease 7 .Fettet skulle tåla ganska höga temperaturer -50+149 Grader. Skulle börja droppa över 260 grader. Det skulle vara jämförbart med Kluber Isoflex topas nb 52 som tål -50+120 Grader och börja droppa vid 240 Grader. Klubers fett skall vara Can ams original fett vad jag har kunnat läsa mig till.
En fråga är plastbussningen delad med gods på bägge sidorna eller är den i pressad? För är den i pressad så kan man tillverka en i lagermetall som är en mässing som är oljesmord frän början och smörjer under tiden den arbetar. Kommer att hålla mycket bättre. Man brukar svarva sådana till en del gamla skoter variatorer.
Med vänlig hälsning canam stefan
-
Om du syftar på plastbussningarna nummer 7 på bilden nedan. Dom är ej inpressade på plats utan snarare "ditlagda" -brukar bli lagomt nötta efter x antal mil.
Jag tror inte det är värt besväret att svarva in nya bussningar av metall. det är ändå så pass enkelt att byta dem.
Schimsa ut dom nån 1/10mm så är det bara att köra på.
Det klapprar på rätt rejält från CanAms primärvariator efter några mil. tråkigt, men dock inte skadligt.
Även viktarmarna och dess bultar skapar klapper ifrån sig, Passa på att montera brickor på viktarmarnas bultar (nr.14) när du ändå ska isär med skiten. 8mm bult
(http://forumbilder.se/CEJP0/namnlos.png) (http://forumbilder.se/CEJP0/namnlos)
-
Se till att du har muttermaskin för att avlägsna och montera bulten till primären.
lycka till
Ska den bulten verkligen dras så hårt? Min polaras räckte det att hålla emot hårt med ena armen sen dra med en vanligt långskaft. Tror den bulten skulle dras till under 70nm... Annan maskin dock!
-
Nä du har rätt. Den behöver inte dras hårt. Men framförallt när man lossar, och man är ensam, är.det väldigt praktiskt med muttermaskin. Kan vara svårt att hålla fasr variatorn utan att skada.den.
-
Tips på att hålla fast variatorn är ett vedträ mellan variator och ramen till fotsteget ()p