ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Arctic Cat => Ämnet startat av: jaas skrivet 26 maj 2011 kl. 17:49:19

Titel: Luftsjukan!
Skrivet av: jaas skrivet 26 maj 2011 kl. 17:49:19
Köpte mig nyligen en Arctic Cat 366 som vid affär(och fortfarande) inte gick som den skulle. Den var slö som *** och ville inte varva.

Nu har jag skruvat några dagar och blir inte klok! Det sitter en förgasare som jobbar med vakum och 2 olika luftburkar. I burk ett som sitter närmast förgasaren finns bara ett tomrum och så ska det vara. Från den går ett rör till burk två och i den finns ett luftfilter.

Felen är följande:
Med alla burkar på plats går den som i beskrivningen ovan. Det spelar ingen roll om luftfiltret sitter i burken eller inte.

Tar man bort locket på burk två samt filtret i den går den som en påse nötter, hackar och rycker fram.

Om man däremot tar bort gummiskarven som sitter mellan burk 1 och 2 och alltså bara suger luft genom burk 1 går den som en dröm!

Jag har givetvis kollat så det inte sitter skit i röret mellan burk 1 och 2.
Titel: SV: Luftsjukan!
Skrivet av: pek skrivet 26 maj 2011 kl. 19:28:00
Tror att du behöver bestycka om förgasaren, tycker att det låter
som att den får för mycket bränsle med båda burkarna ihopkopplade.
Titel: SV: Luftsjukan!
Skrivet av: jaas skrivet 26 maj 2011 kl. 20:20:20
Så kan det kanske vara, men inte troligt.
För om den går fett med filter och båda burkarna, varför blir det då skillnad om jag kör med bara burk 1 eller burk 1 och burk 2 utan lock på burk 2. Har ju bara tillfört ett rör på 40cm och en helt öppen burk och den går från perfekt till  okörbar.

Men har en misstanke att det är helt sjukt noga med rätt mottstånd i luftburkarna för att det ska fungera. Provade nämligen att ta bort rör och burk 2. Och sätta en  kylarslang med 90 graders böj och ett sportfilter på inloppet till burk 1 och då gick den som den ska. Sen bytte jag till en annan kylarslang som hade formen som ett S och sen på med samma sportfilter, och då går den inte alls att köra.

Har upptäck att det på inloppet till burk 2 ska sitta ett liten 90 grader plaströr som inte finns på min, så min teori är att utan den böjen blir motståndet fel och förgasaren jobbar inte som den ska.