ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Cectek => Ämnet startat av: crickelito skrivet 22 november 2011 kl. 02:12:51
-
Hej på er atvare!
Jag har precis fått hem min Gladiator! Den går fint och verkar ha relativt bra egenskaper. Men var sitter strypningen på den här maskinen???
Mvh Cricke
-
Jag friskar upp denna tråden för jag funderar på samma sak.
Är det någon som vet om det är elektronisk strypning på ECM eller fysisk strypning i motor?
-
Strypning från de ordinarie kusarna sitter på spjällhuset
Som stoppar spjällaxeln att öppna fullt.
Ta bort!
-
Och det är något en amatör-mcguyver som jag kan fixa med en hårtork, gammalt tuggummi och rostigt gem?
O0
-
Strypning från de ordinarie kusarna sitter på spjällhuset
Som stoppar spjällaxeln att öppna fullt.
Ta bort!
Menar du skruven som sitter uppe på handtaget, gasprylen?
Eller sitter den någon annanstans?
-
Spjällhuset är den del som sitter på plats istället för förgasare när maskinen är utrustad med insprutnings system.
-
Hejsan... Är nybliven Gladiator ägare.. en -11 fick strypningen bortplockad vid leverans.. och fick veta då jag frågade att det är endast i tumgasen det sitter en distans... då det är insprutare så är det ingen förgasare som tidigare nämnts i tråden.. men enligt verkstadskillen som har tagit bort våran så var det bara i tumgasen.. jag har skruvat in skruven till gasen max tills min är inkörd.. men har ändå en toppfart på ca 90 km/h så med tanke på att jag har ca 2 cm kvar på tumgasen om jag skruvar ut skruven så tror jag att den är "avstrypt" som den ska..
-
Någon som fixat sin strypning ännu och kan kommentera vad man fick ut av det ?
Min lilla Busan (Kingcobra) ska in på 30mils service och då ska hon nog bli av med strypningen i spjället om det verkar värt besväret :D
-
Strypningen ger ca 20 hästar, utan 41...
Ta bort den du så får du se.. hehe
-
Strypningen ger ca 20 hästar, utan 41...
Ta bort den du så får du se.. hehe
Japp jag såg precis det på specen ()p
30kw istället för original(strypt) som levereras med bara 15kw vid 6500varv.
Sen tänkte jag kolla om det finns tuningdelar för utväxling och nyp i variomatiken. vill ha tidigare bett i kopplingen samt bättre ax i registret. PMa gärna mig om ni har tips :headbang:
-
Då min var ostrypt vid leverans har jag inte så mycket att jämföra med :-)
-
Bumpar upp denna tråden lite
Jag har precis köpt en Cectek Kingcobra vilken jag tror har samma motor som Quaddriften ?
Det jag funderar på är hur ni upplever era , jag har inte kört min i mer än 5 mil ännu och jag såg i manualen att man ska köra lugnt den första tiden vilket jag försöker göra .
men hur snabbt ska den gå egentligen ? , jag lyckas inte få min att göra mer än 70 km/h vilket jag tycker är lite lite , eller ?
Finns här någon med mer erfarenhet än mig som kan hjälpa mig , funderar på hur jag tar bort strypningarna ?
-
Atvhallen har ju svarat på din fråga högre upp i tråden. Förstår du inte vad texten betyder kanske det är bättre att du lämnar hjulingen till verkstad.
-
Atvhallen har ju svarat på din fråga högre upp i tråden. Förstår du inte vad texten betyder kanske det är bättre att du lämnar hjulingen till verkstad.
Problemet är att ingen verkstad i min närhet vill ta bort dem
så jag tänkte att någon kunde beskriva lite hur jag gör det sjäv
-
Problemet är att ingen verkstad i min närhet vill ta bort dem
så jag tänkte att någon kunde beskriva lite hur jag gör det sjäv
Följ gasvajern från handtaget till där den tar slut.
Skruva av täckkåpan så att du kommer åt vajern.
Vajern sitter fäst i en fjäderbelastad "halvmåne", gasspjället, som vrider sig när du gasar och åker tillbaka när du släpper gasen.
Gasspjällets rörelse begränsas av ett metallbleck, en skruv, en gjuten fals, eller liknande i spjällhuset, som gör att det är omöjligt att gasa fullt, för då tar gasspjället i det som begränsar rörelsen.
Det är denna grej som ska skruvas/slipas/brytas loss.
Jag har ingen aning om hur det var på din maskin, men på Can-Am var det en bockad metallbit som satt skruvad med torx in i spjällhuset.
-
Följ gasvajern från handtaget till där den tar slut.
Skruva av täckkåpan så att du kommer åt vajern.
Vajern sitter fäst i en fjäderbelastad "halvmåne", gasspjället, som vrider sig när du gasar och åker tillbaka när du släpper gasen.
Gasspjällets rörelse begränsas av ett metallbleck, en skruv, en gjuten fals, eller liknande i spjällhuset, som gör att det är omöjligt att gasa fullt, för då tar gasspjället i det som begränsar rörelsen.
Det är denna grej som ska skruvas/slipas/brytas loss.
Jag har ingen aning om hur det var på din maskin, men på Can-Am var det en bockad metallbit som satt skruvad med torx in i spjällhuset.
Super bra :) tack så mkt
-
Finns en varvtalsstrypning man kan ändra på hastighetsmätaren. Sedan är det skruven vid tummen och ett plastklipp i locket till kåpan på insprutningen som hejdar att spjället öppnar fullt.