ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Cectek => Ämnet startat av: crickelito skrivet 22 november 2011 kl. 02:12:51

Titel: Ny ägare av en Cectek Gladiator..... "var sitter strypningen"
Skrivet av: crickelito skrivet 22 november 2011 kl. 02:12:51
Hej på er atvare!

Jag har precis fått hem min Gladiator! Den går fint och verkar ha relativt bra egenskaper. Men var sitter strypningen på den här maskinen???

Mvh Cricke
Titel: SV: Ny ägare av en Cectek Gladiator..... "var sitter strypningen"
Skrivet av: mindstate skrivet 26 januari 2013 kl. 13:33:29
Jag friskar upp denna tråden för jag funderar på samma sak.
Är det någon som vet om det är elektronisk strypning på ECM eller fysisk strypning i motor?
Titel: SV: Ny ägare av en Cectek Gladiator..... "var sitter strypningen"
Skrivet av: ATVHALLEN.SE skrivet 26 januari 2013 kl. 16:26:41
Strypning från de ordinarie kusarna sitter på spjällhuset
Som stoppar spjällaxeln att öppna fullt.

Ta bort!
Titel: SV: Ny ägare av en Cectek Gladiator..... "var sitter strypningen"
Skrivet av: mindstate skrivet 26 januari 2013 kl. 19:38:15
Och det är något en amatör-mcguyver som jag kan fixa med en hårtork, gammalt tuggummi och rostigt gem?

 O0
Titel: SV: Ny ägare av en Cectek Gladiator..... "var sitter strypningen"
Skrivet av: Jugge skrivet 26 januari 2013 kl. 21:54:17
Strypning från de ordinarie kusarna sitter på spjällhuset
Som stoppar spjällaxeln att öppna fullt.

Ta bort!

Menar du skruven som sitter uppe på handtaget, gasprylen?

Eller sitter den någon annanstans?
Titel: SV: Ny ägare av en Cectek Gladiator..... "var sitter strypningen"
Skrivet av: ATVHALLEN.SE skrivet 26 januari 2013 kl. 22:47:41
Spjällhuset är den del som sitter på plats istället för förgasare när maskinen är utrustad med insprutnings system.
Titel: SV: Ny ägare av en Cectek Gladiator..... "var sitter strypningen"
Skrivet av: qbtq skrivet 17 februari 2013 kl. 19:48:25
Hejsan... Är nybliven Gladiator ägare.. en -11 fick strypningen bortplockad vid leverans.. och fick veta då jag frågade att det är endast i tumgasen det sitter en distans... då det är insprutare så är det ingen förgasare som tidigare nämnts i tråden.. men enligt verkstadskillen som har tagit bort våran så var det bara i tumgasen.. jag har skruvat in skruven till gasen max tills min är inkörd.. men har ändå en toppfart på ca 90 km/h så med tanke på att jag har ca 2 cm kvar på tumgasen om jag skruvar ut skruven så tror jag att den är "avstrypt" som den ska..
Titel: SV: Ny ägare av en Cectek Gladiator..... "var sitter strypningen"
Skrivet av: mindstate skrivet 19 februari 2013 kl. 14:25:20
Någon som fixat sin strypning ännu och kan kommentera vad man fick ut av det ?

Min lilla Busan (Kingcobra) ska in på 30mils service och då ska hon nog bli av med strypningen i spjället om det verkar värt besväret  :D
Titel: SV: Ny ägare av en Cectek Gladiator..... "var sitter strypningen"
Skrivet av: Hyson skrivet 19 februari 2013 kl. 16:25:52
Strypningen ger ca 20 hästar, utan 41...
Ta bort den du så får du se.. hehe
Titel: SV: Ny ägare av en Cectek Gladiator..... "var sitter strypningen"
Skrivet av: mindstate skrivet 19 februari 2013 kl. 17:20:49
Strypningen ger ca 20 hästar, utan 41...
Ta bort den du så får du se.. hehe

Japp jag såg precis det på specen  ()p
30kw istället för original(strypt) som levereras med bara 15kw vid 6500varv.

Sen tänkte jag kolla om det finns tuningdelar för utväxling och nyp i variomatiken. vill ha tidigare bett i kopplingen samt bättre ax i registret. PMa gärna mig om ni har tips  :headbang:
Titel: SV: Ny ägare av en Cectek Gladiator..... "var sitter strypningen"
Skrivet av: qbtq skrivet 21 februari 2013 kl. 14:55:21
Då min var ostrypt vid leverans har jag inte så mycket att jämföra med :-)
Titel: SV: Ny ägare av en Cectek Gladiator..... "var sitter strypningen"
Skrivet av: Trikkz skrivet 4 maj 2017 kl. 09:33:38
Bumpar upp denna tråden lite

Jag har precis köpt en Cectek Kingcobra vilken jag tror har samma motor som Quaddriften ?

Det jag funderar på är hur ni upplever era , jag har inte kört min i mer än 5 mil ännu och jag såg i manualen att man ska köra lugnt den första tiden vilket jag försöker göra .
men hur snabbt ska den gå egentligen ? , jag lyckas inte få min att göra mer än 70 km/h vilket jag tycker är lite lite , eller ?

Finns här någon med mer erfarenhet än mig som kan hjälpa mig , funderar på hur jag tar bort strypningarna  ?
Titel: SV: Ny ägare av en Cectek Gladiator..... "var sitter strypningen"
Skrivet av: JussiN skrivet 4 maj 2017 kl. 14:00:42
Atvhallen har ju svarat på din fråga högre upp i tråden. Förstår du inte vad texten betyder kanske det är bättre att du lämnar hjulingen till verkstad.
Titel: SV: Ny ägare av en Cectek Gladiator..... "var sitter strypningen"
Skrivet av: Trikkz skrivet 5 maj 2017 kl. 11:03:02
Atvhallen har ju svarat på din fråga högre upp i tråden. Förstår du inte vad texten betyder kanske det är bättre att du lämnar hjulingen till verkstad.

Problemet är att ingen verkstad i min närhet vill ta bort dem
så jag tänkte att någon kunde beskriva lite hur jag gör det sjäv
Titel: SV: Ny ägare av en Cectek Gladiator..... "var sitter strypningen"
Skrivet av: Blomqvist skrivet 5 maj 2017 kl. 11:42:45
Problemet är att ingen verkstad i min närhet vill ta bort dem
så jag tänkte att någon kunde beskriva lite hur jag gör det sjäv

Följ gasvajern från handtaget till där den tar slut.
Skruva av täckkåpan så att du kommer åt vajern.
Vajern sitter fäst i en fjäderbelastad "halvmåne", gasspjället, som vrider sig när du gasar och åker tillbaka när du släpper gasen.
Gasspjällets rörelse begränsas av ett metallbleck, en skruv, en gjuten fals, eller liknande i spjällhuset, som gör att det är omöjligt att gasa fullt, för då tar gasspjället i det som begränsar rörelsen.
Det är denna grej som ska skruvas/slipas/brytas loss.

Jag har ingen aning om hur det var på din maskin, men på Can-Am var det en bockad metallbit som satt skruvad med torx in i spjällhuset.
Titel: SV: Ny ägare av en Cectek Gladiator..... "var sitter strypningen"
Skrivet av: Trikkz skrivet 5 maj 2017 kl. 13:18:59
Följ gasvajern från handtaget till där den tar slut.
Skruva av täckkåpan så att du kommer åt vajern.
Vajern sitter fäst i en fjäderbelastad "halvmåne", gasspjället, som vrider sig när du gasar och åker tillbaka när du släpper gasen.
Gasspjällets rörelse begränsas av ett metallbleck, en skruv, en gjuten fals, eller liknande i spjällhuset, som gör att det är omöjligt att gasa fullt, för då tar gasspjället i det som begränsar rörelsen.
Det är denna grej som ska skruvas/slipas/brytas loss.

Jag har ingen aning om hur det var på din maskin, men på Can-Am var det en bockad metallbit som satt skruvad med torx in i spjällhuset.

Super bra :) tack så mkt
Titel: SV: Ny ägare av en Cectek Gladiator..... "var sitter strypningen"
Skrivet av: Manne_74 skrivet 9 juni 2017 kl. 21:52:13
Finns en varvtalsstrypning man kan ändra på hastighetsmätaren. Sedan är det skruven vid tummen och ett plastklipp i locket till kåpan på insprutningen som hejdar att spjället öppnar fullt.