ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Arctic Cat => Ämnet startat av: J.A racing skrivet 26 juni 2015 kl. 17:31:50
-
Jaha efter mycket funderande hit och dit så slog jag äntligen till, så idag hämtade jag ut en ny AC 1000 XT traktor. Har inte hunnit köra så jättemycket än mellan regnskurarna. Fast har redan insett att här finns det power i maskin :headbang:
-
När tar du bort strypningen då så du kan riva till ordentligt? :headbang:
-
Kan vara så att det ev redan är fixat ()p :knupple:
-
En liten bild
-
Snyggt ! ()p
-
Idag blev det lite tid över till traktorn och en hel del kört också 👍. Mycket nöjd och börjar vänja mig vid att det inte blev en Suzuki eller Honda. Jänkarn är riktigt bekväm att köra och riktigt smidig i skogen, även med kärran efter. :headbang:
-
Ser ju väldigt lika ut som 700an :)
Tycker det är drag så det räcker och blir över i min 700 så kan tänka mig att det rör på sig med en 1000.
Fina bilder vart det också.
-
Hehe ja det är ju i det närmsta samma maskiner. Var till och med inne på en 500 först, sen vet jag inte vad som hände. Har alltid varit lite sugen på en Ducati men bara kört radfyra i mina sporthojar. Då jag provkörde twinnen så vart jag liksom lite fast vid den, kan ev hända att jag skaffar bandsats till den framöver. Då kan ju ev kraften komma till nytta också och inte bara vara vansinnigt kul att leka med 8).
Funderar på den wildbar liknande främre tillbehörsbumpern, någon som har den och är det något att ha? Något mer tillbehör som rekomenderas? Handtagsskydd och hasplåtskit ligger redan på önskelistan samt plog till vintern.
-
Jag köpte Warn plog till min och det ångrar jag inte, tog även med elektrisk justering i sidled.
Jäkligt skönt att slippa hoppa av så fort man ska vrida på plogen.
Gillar Warn's fästen också, tar bara 1min att ta av plogen. 3st sprintar sen är det bara lyfta bort den. Fästena som sitter kvar är inte ivägen under heller då dem sitter ganska långt upp i fram. Har man elektrisk justering så får man lossa på två snabbkontakter också.
Den lyfter väldigt högt också, enda nackdelen är att lysena blir helt täckta när man hissar upp den. Men det går att leva med.
-
Verkar som du är glad över din hjuling! ()p :D
-
Vilken är inte glad över sin hjuling! :sunny:
-
Råkade visst få med mig en 750 på kärran 8)
-
stämmer det att dom har 25a generator?
-
28 amp ^-^
Har inte haft några problem med min, men jag är noga med att underhållsladda den så fort den står i "garaget" iaf ()p
Men det skall finnas ett "dubbel" batteri paket ifrån KGK ! Man kanske ska slänga på det om jag upplever som att det blir några problem!
-
Jag har 40 Amp på min arctic cat 700 diesel
-
Någon som vet några bra hasplåtar, som skyddar bla knutar och axlar?
-
Så nu har jag hunnit med att köra lite mera och till och med jobbat lite på gården. Kört lite ved och ris mm. Tar sig fram riktigt bra i skogen med den höga markfrigången. Hasplåtskit är näst på listan av grejer till den, då det verkar vara väldigt poppis för grenar och sånt att haka i lite här och var. Saknar override-knappen är det något som utgår på traktorerna? Vill kunna ladda på mer bakåt när man backar.
-
Första paketet anlänt
-
Färdigt och provkört😎. Lite rejälare "bumper" gör sig riktigt bra på en 1000cc maskin.
-
Så snyggt med den bumpern! Har samma på min fast har den bakre också :) Skaffa nya däck iaf!!!!!! :D
-
Ja jag funderar på några andra däck, den terrängreggade levereras ju med 26" Bighorn. Det ser ju riktigt brutalt ut tycker jag, tycker dock dom här Duro verkar fungera helt ok.
-
Snyggt ()p ()p ()p
-
jag köpte hasplast till min då jag ser det som en nödvändig säkerhet med skydd.
Tog en i plast från gooffroad och den var väldans lätt och montera, hissade upp hjulingen i framändan i en balk. tror det tog en timme så var det på plats med 10mm plast ()p
-
Ok funderade på en i plast från Go offroad, men tyckte de bakre var lite väl låga och öppna vid knutarna. Fastnade för ett hasplåtskit från Ricochet i USA, beställde hem ett och får det nog i veckan. Blir intressant och se hur det blir. Hade maskinen på sin första service idag också ()p
-
Äntligen fick jag hem hasplåten, tullen höll dom i en och en halv vecka. Montering och bilder kommer till helgen.
-
Monterat och klart, nu bär det av ut och testa 😎. Ricochet Offroad det var väldigt bra passform och gediget gjort.
-
Snyggt ()p
-
Dags att börja titta efter en plog och plogbelysning, så man har det klart tills i vinter. Funderar även på lite bättre däck, då original Duro är lite hala och ser lite mesiga ut också 8). Maxxis Bighorn får ju väldigt bra omdöme hela tiden och skulle nog matcha mitt behov tror jag. Synd att inte min maskin levererades med sådana direkt, det verkar vara lite av ett lotteri vad den kommer med från Arctic. :hmmm:
-
Idag har jag fått mycket gjort 😋. Nya Maxxis Bighorn monterade istället för Duro original däcken. Nu jäklar ska det inte slira i skogen 😎. Monterade även handtagsskydd och back/arbetsljus, inkoppling återstår dock. Tar det ihop med omkopplingen av främre ljusrampen.
-
Nice! Du kommer inte bli missnöjd:) Men nu lär du testa gränser mer med nyvunnen självsäkerhet ;D + att nu ser den bättre ut :headbang:
MVH
-
Hehe ja att däck gör så mycket på utseendet, nu ser det ju ut som det ska göra. Hoppas kunna få till en ordentlig provkörning imorgon.
-
Idag kom främre ljusrampen hem också, då kan tillverkning av fäste börja då. Funderar på om den ska kopplas ihop med helljuset eller som separat arbetsljus liknande med lampan bakåt också. Någon som känner till några bra och vatten tåliga brytare att montera i panelen?
-
Fuskade och köpte rörfästen till rampen, provmonterade lite idag bara. Det blev en gummidutt till kroken också, så jag slipper skramlet 😎. Tog en kvällsrunda när jag ändå höll på 👍.
-
Hm första felet på maskinen idag, tvärstopp och strömlöst. Efter lite funderande hittade jag att säkringen (10 amp) till ignition hade gått. Dålig säkring eller ett elfel som kommer smygandes återstår ju att se :hmmm:?
-
Hm första felet på maskinen idag, tvärstopp och strömlöst. Efter lite funderande hittade jag att säkringen (10 amp) till ignition hade gått. Dålig säkring eller ett elfel som kommer smygandes återstår ju att se :hmmm:?
har vart med om det felet på en hjuling, och då var det strömkabeln som går till vinshknappen (strömstyrningen) som hade blitt nött i styret.
så i vissa lägen blev det kortis.
-
Ja det blir att kika lite runt styret om säkringen går igen, får skaffa mer säkringar och testa mig fram. Eller lämna in och låta nån annan kika och ta lite garanti jobb.
-
Fixat felet så nu är det bara att köra igen, klämda kablar vid styret med skadat hölje :knupple:
-
Fixat felet så nu är det bara att köra igen, klämda kablar vid styret med skadat hölje :knupple:
har du nån bild på skadan? bra tips för andra som råkar ut för felet, eller har möjlighet o fixa till det innan mvh markus
-
Japp men i luren som nu uppdateras till IOS 9 :djump:
-
En liten bild nu syns det dåligt på pluskabeln, men även jorden var skadad.
-
Japp men i luren som nu uppdateras till IOS 9 :djump:
läste det just, jag måste byta tillbaks till iphone igen, dom är helt enkelt bäst :djump:
har haft android i snart 2 år o haft typ 3 olika mobiler, med iphone körde man ju med samma i minst 2 år
-
En liten bild nu syns det dåligt på pluskabeln, men även jorden var skadad.
ja det där är inte genomtänkt vid tillverkning, men arctic har ju tänkt till med nya modellen iaf då det inte sitter kablar i styret, utan allt sitter fast utan vridning varje gång man svänger
-
Ja lite typiskt amerikansk, extra heavy duty men inte hela vägen. :whip: Att ha lösa 1,5 mm² utan extra hölje just där kanske inte var den bästa konstruktionen. :djump:
-
Ja lite typiskt amerikansk, extra heavy duty men inte hela vägen. :whip: Att ha lösa 1,5 mm² utan extra hölje just där kanske inte var den bästa konstruktionen. :djump:
man hittar sånt på dom flesta faktiskt, eller egentligen på alla prylar
-
Hade tänkt ta mig en sväng med hjulingen idag, men det blev ett 12-timmars pass med att montera Ikea garderober istället. Känner mig lurad helgen var alldeles för kort :djump:.
-
Hade tänkt ta mig en sväng med hjulingen idag, men det blev ett 12-timmars pass med att montera Ikea garderober istället. Känner mig lurad helgen var alldeles för kort :djump:.
tjänner igen det där, o när de blir dags o köra så regnar det :cry:
-
Blev både bra väder och lite tid över för en sväng igår. Fick även dit min ljusramp också, nu ska jag bara hitta en smidig liten knapp till den. Någon som har någe tips om tät av & på knapp?
-
Vet att Kjell och company har vattentäta strömbrytare.
-
Hur är ljuset i en ramp av den storleken? Behöver sätta extra på min då Hisun inte vet hur man gör bra strålkastare. Och jo de kan annat, lika bra och kontra direkt. ()p
-
Jag vet faktiskt inte men det blir intressant att se när allt är inkopplat. Nu finns denna Vision X Evo ramp i både spot och flood, 20 resp 40 graders spridning. Det här är en flood ramp och bör fungera till mitt behov. Ska bara fixa knappar och koppla in de sista.
-
Hm fick se att båda tändspolarna lossnat och låg och skramlade på motorn, eller om dom ens varit fastskruvade? :hmmm: Nu sitter dom fast i alla fall, får nog ta och gå igenom maskin om det är något mer som lossnat. :knupple:
-
Hm fick se att båda tändspolarna lossnat och låg och skramlade på motorn, eller om dom ens varit fastskruvade? :hmmm: Nu sitter dom fast i alla fall, får nog ta och gå igenom maskin om det är något mer som lossnat. :knupple:
aj då, tur att du såg det innan det blev driftstop.
-
Nu ska jag vara lite elak, då måste det ju beror på dålig kvalitet! ()p
-
Ja lite typiskt amerikanskt skulle jag säga, sådana fel har Arctic haft länge. Känner igen det från 90-talet då jag meckade extra och hade många Arctic med lösa delar. Att dom inte lärt sig att dra åt grejerna än. Kortis med driftstopp och lösa spolar på en ny maskin inom loppet av en vecka. Det kanske jag inte räknade med, då jag satsade på en ny maskin :djump:.
-
Afan, trodde ändå AC var bättre än så, lite som deras bilar. Faktiskt så sa de som jobbar på HSB fastighetsservice (har kontor mitt emot mitt jobb) att de hade tidigare AC men gått över till Kymco och har inte haft ett enda fel hittills av större dignitet. Och då går de maskinerna dagligen året runt, tydligen så stod alltid nån av AC maskinerna på verkstad för nått fel. Men som sagt, hänger mycket på hur ägaren sköter sin maskin med oavsett tillverkare. Sen kan ju klart fel komma ändå.
-
Vi skruvade alla märken, men det var Suzuki och Arctic som var huvudmärkena. Suckan var mest inne på vanlig service med olje & filterbyte. Medans på Arctic kunde det vara alla möjliga fel, som tex kortis, läckage, kulleder, bussningar och axlar/knutar.. Nu valde jag mellan dessa 2 märken som jag både har kunskap och kontakter kring och föll på traktorregistreringen. Då jag såg det som en bra grej att även kunna ta hjulingen in till affären och nöjesåka lite också. Fast annars så hade nog en KQ 750 varit en bättre maskin alla dagar i veckan. Fast nu har ju Arctic´n faktiskt några bra sidor också, så jag är rätt nöjd med den i alla fall. Den är en riktig arbetshäst och tar sig fram i skogen med kärran efter utan bekymmer. Markfrigången är ju även den i en klass för sig, då den väldigt sällan blir hängandes på stock & sten. Även lågväxeln tycker jag är riktigt bra och lättkört med servot. Sedan är ju gången i Twinnen riktigt maffig och styrkan som säkert aldrig kommer att behövas fullt ut, bara så jäkla grymt och stillar mitt återfall till sporthoj igen 8).
-
jo king quad 750 är grymma maskiner, men osäljbara? folk vill inte ha dom helt enkelt
-
Registreringsformen kanske, då de endast finns som terräng?
Fint väder som fasiken, nu vill jag hem och köra en sväng. :djump:
-
Registreringsformen kanske, då de endast finns som terräng?
Fint väder som fasiken, nu vill jag hem och köra en sväng. :djump:
här i jokkmokk vill dom flesta ha terräng, men dom flesta verkar vilja ha 1000cc
-
jo king quad 750 är grymma maskiner, men osäljbara? folk vill inte ha dom helt enkelt
Var ligger en KQ750 på i pris beg ca?
-
Var ligger en KQ750 på i pris beg ca?
bara kolla blocket, men ny får man ju för ca 100 beggade kanske 60 till 70 beroende på utrustning
-
86900 får man en ny 15:ons kq för med servo. så beggad med nåt år på nacken och säg 100 mil/60-70 timmar kanske 70 tusen. jag hade då inte betalat nå mer då man får en ny för inte så många tusingar till
-
Är KQ750 en eller tvåcylindrig? :hmmm:
-
86900 får man en ny 15:ons kq för med servo. så beggad med nåt år på nacken och säg 100 mil/60-70 timmar kanske 70 tusen. jag hade då inte betalat nå mer då man får en ny för inte så många tusingar till
vars får man en sån för 86900?
men åter till arctic cat :)
-
KQ750 är encylindrig.
Jo precis, ordinarie pris på KQ750 är 117 900kr...
Men visst finns det importer, men brukar vara taskiga garantier etc då...
-
http://www.blocket.se/gavleborg/Suzuki_LTA750XP___Omg__leverans_62926571.htm?ca=1_11&w=3
där finns det då. men om det då är något som skiljer vet jag inte.
tillbaks till kissen nu då, tråkigt med såna missar, men man får ju hopas det är färdigt nu med små problem. den ser då ruggigt bra ut måste jag säga
-
Tackar!
Idag funkade allt bra i alla fall, blev en liten sväng upp i skogen.
-
Hur mycket har du fått kört med den nu?
-
45 mil ungefär i dagsläget.
-
Åka hemma på stubben är ju riktigt kul 😎.
-
Jag menade timmar visserligen. Allt är roligt med rätt sällskap
-
Timmar har jag ingen aning om, får kika på det ikväll 55-60 kanske gissar jag på.
-
Tänk om Suzuki hade varit lite smarta och gjort en blå/vit Kingquad 750, då hade ju saker varit lite annorlunda 8).
-
Tänk om Suzuki hade varit lite smarta och gjort en blå/vit Kingquad 750, då hade ju saker varit lite annorlunda 8).
De hade varit nått! Coolt. ()p
-
Blev visst en timmerkärra istället, jag som skulle kika efter en plog. Då blir det att fixa en vinsch bak också då. Det blir en högt monterad Warn med fjärrstyrning, för att underlätta lastning och lossning med kranen.
-
är det vedkörning eller timmerkörning?
-
Det blir nog till lite av varje men mest till egen vedkörning hemma på gården. Ta rätt på lite vindfällen och mindre röjningar kan ju förekomma. Större avverkningar lejer jag bort till något skogsbolag.
-
Har du bytt däcken till duro orginal igen? :hmmm: tänkte på senaste bilden :)
-
Haha nej bara en lite äldre bild, då jag inte hade mobilen med sist 8) . Det var observant ()p
-
Idag kom min plog, blev en Warn PRO vantage. Vilket jäkla blad det var och hyfsat tungt också. 60" koniskt blev det med front fäste. Se om jag hinner montera det i helgen, så slänger jag in lite bilder. Det blev en vinsch att montera bak också.
-
Så då kan det bli vinter närsomhelst. Plogfästet sitter på plats och ser ut att fungera riktigt bra. Bra passform och väldigt enkelt att ta på och av plogen. Fast jäklar vad tungt det var att bära bladet.
-
Ser riktigt snyggt ut. Hur gick det med vinchen
-
Tackar ja det blev riktigt bra. Om du menar att lyfta plogen, så gick det riktigt smidigt. Nu inväntar jag bara det bakre fästet, så jag kan montera den vinschen. Sen är nog maskinen färdig och utrustad som jag vill ha den.
-
Tänkt på den bakre vinchen. Fick du inte med det bakre fästet?
-
Nej det kommer i veckan, hoppas jag på.
-
Höstfix hemma på gårn idag, tog även en liten sväng. Nu verkar den hålla ihop som den ska 😉. Plogfästet sitter kvar men man bör nog tänka sig för i skogen, så man inte kröker till det. Fast det sitter ändå rätt så högt upp.
-
Gillar arctic cat frontbåge för det passar så grymt bra med en ledramp där.
-
Började montera bakre vinschen idag, hann nästan färdigt bara lite eldragning som återstår. Hoppas hinna klart i helgen, dock en massa andra grejer inbokat bara :hmmm:
-
Nästan så att man saknar sin AC 1000 :) Men iförsig hur skall man kunna det nu när man har en CF Moto Rancher 8) Men tjejen är ju glad iaf ...................................... :banghead:
Hehe ':)
-
Ja dom har ju en viss charm de här katterna😎, även om min jäklats lite med mig. Fast nu verkar det bara lira och den börjar bli komplett precis som jag vill ha den.
-
hej lite nyfiken, på hur din diffinfästning fram ser ut.
har du möjlighet o fota o kolla?
mvh markus
-
Ja det kan jag fixa men det får bli imorgon.
-
Ja det kan jag fixa men det får bli imorgon.
perfekt, misstänker att det är alldeles för klent på tgb:n
-
Det var inte så lätt att fota det här, mycke grejer ivägen. Ser inte direkt super kraftigt ut på min heller. Kom 2 typer och stal maskin mitt framför ögonen på mig. Han knappt få fram kameran, men man kan se skymten av bakre vinschen. 8)
-
bara jag som tycker det ser ut som en spricka i diffen på bild 2?
-
Såg det också men det är bara något i gjutningen. Fast det förstärktes rejält av skuggan i bilden. Så jag tänkte va faaaan nu då :knupple: fast det var som tur är inget :headbang:
-
tackar, perfekt med bilder jo såg liknande ut på den där maskinen, jaja blir intressant o se hur de håller :djump:
-
Kopplat och klart, skönt med fjärr märkte jag. Då kan jag inte skylla på det längre, snart dax att börja jobba med vedkörningen då.
-
Hej! Varför byggde du inte in vinschen där bak. Finns fäste till det. Du får en lägre drag punkt och racket blir ledigt där bak
Mvh ra
-
För att få vajern rakt in i timmerkranen utan förluster och onödigt slitage på vajer, var det som avgjorde valet av montage. Vid ev vinschning av maskinen bakåt, så är det ju inte så optimalt. Fast då kan man ju sätta ett block i tex draget och skapa en lägre dragpunkt, svårare att göra tvärt om ()p.
-
Ser fint ut ()p. Vill köpa fjärr jag med :-\
-
För att få vajern rakt in i timmerkranen utan förluster och onödigt slitage på vajer, var det som avgjorde valet av montage. Vid ev vinschning av maskinen bakåt, så är det ju inte så optimalt. Fast då kan man ju sätta ett block i tex draget och skapa en lägre dragpunkt, svårare att göra tvärt om ()p.
.
Ok jag visste inte att du skulle ha den till timmer vagnen. Det går ju att blocka som du menar det bli säkert bra. Kul att följa dina projekt.
Mvh ra
-
Tackar....
Fast nu börjar den bli som jag vill ha den, men man hittar väl ev något mer att plocka på. Nu ska det bara komma igång med vedkörningen och plogning framöver. Får se om det behövs några kedjor för att ta sig fram i vinter. Var upp och klättrade lite i bergen och Maxxis däcken drar riktigt bra även i blöt mossa tycker jag.
-
Mörkt och eländigt ute, nu blir det inte mycke kört på kvällarna. Hoppas helgen bjuder på körning och bra väder, sugen på att köra är bara förnamnet :djump:
-
Idag vart den en riktig arbetsdag hemma på gårn. Röjt sly utmed ena gärdet och eldat. Vad mycket enklare allt blir med maskiner 😎. Motorsågslådan på plats också, blev riktigt bra.
-
Jobbat hela helgen hemma på gården med att sätta in en ny "garagedörr" i boden. Blev inte så mycket kört som jag ville men hann köra lite grus också. Nu börjar det bli lite kallt här också, snart kanske man får testa plogen också.
-
Hej har en liggande bakre bumpern som passar till ac 1000 intresserad?
-
Hej har en liggande bakre bumpern som passar till ac 1000 intresserad?
lånad bild från nätet, är det en sån här du har?
-
lånad bild från nätet, är det en sån här du har?
Ja precis den samma ()p
-
Hmm var med om något skumt igår, kopplade in mina arbetsljus på riktigt igår med brytare. Strax efter det slutade blinkers mm att fungera. Kikade runt och försökte begripa vad som hänt. Provstartade och då larmade maskin för EFI i displayen. Jaha va fasiken hände nu då?? Motorn dog och vägrade sen att starta. Måttligt road gav jag upp för kvällen. Återupptog sökandet ikväll igen och hittade en säkring som gått och bytte den, nu gick blinkers igen och EFI varningen försvann. Men inte ett liv ändå, ur med stiften och de var dyngsura. Har hänt mig förut på sporthojarna i mitt tidigare hojliv. Jag försökte inte ens att få liv i dom, dränkta stift brukar bara vara att kasta är min erfarenhet. Fixade nya och stoppade i och maskin hoppade igång direkt. Allt detta för att man säkrat av blinkersen IOM traktorkonverteringen ihop med insprutningen. Inte så begåvat om jag skulle bedöma den geniala idén.
En "sur" Cat är inte å leka med :knupple:
-
Inte så begåvat som då säger. Finns det ingen chans att säkra om då?
-
Ute på morgonen och röjde väg för en ny uppfart i skogen. Riktigt bra nu har jag en mycke bättre väg att ta med timmerkärran när jag ska upp i skogen.
-
Var ute igårkväll och körde, så jag passade på att fota lite "ljusbilde". Först maskinens halv och helljus, sedan rampen och till sist den suddiga backlampan. Rampen har jag med flit ställt ner så den lyser upp nära maskinen som plogljus nu i vinter.
-
Passar in kedjorna, blir att korta av nån länk. Perfekt med lite extra grepp i skogen, då jag drar med timmerkärran. Får se om de behövs till plogningen, om det nu blir nån vinter 6 plus.
-
Skarvade mina kedjor med klokoppling smidda stiftkopplingar håller i alla väder schack len går sönder och kedjan förstör maskinen sido länkarna fäste jag med 8 mm vangsbult med låser mutter glöm schackel håller inte. Måste i så fall vara smidda dom som följde med kedjans kedjor är kass mvh ra
-
Ja jag tyckte dom såg lite klena ut, ska se om jag hittar några kraftigare. Det är ju ingen höjdare när dom släpper i full fart.
-
Hej! igen swedol har stiftkopplingar storlek nr 6 och storlek nr 5 använder jag får det inte att funka att skicka bilder mvh Roger
-
Hur fan gör man för att dela en bild
-
Under denna textruta, har du bilagor och andra tillval. Klicka på välj fil och välj en bild. Det är iof på min platta men är nog liknande i datorn med.
-
Har provat med olika alternativ funkar inte.
Om du köper stiftkopplingar tänk på att stiftet inte sitter i mitten, så du får vända kopplingen rätt kedjan har en grovlek och ringen en annan. Så det inte glider i mellan stiftet och klon . Mvh ra
-
Testrunda nu på morgonen med enbart maskinen, slirar knappt i blöt mossa längre 😜. River dock upp och kör sönder mer i skogen. Ska dock bara ha dom på när det verkligen behövs. Blev lite skrot över när jag klippt klart också.
-
Inte läge att provköra på en golfbana alltså. :DV
-
Inte läge att provköra på en golfbana alltså. :DV
Hehe nä golfbanan låter jag nog bli, bor granne med en annars och dom hyr dessutom mark av mig. :whip:
-
Vad är det för märke på kedjan /ra
-
Vad är det för märke på kedjan /ra
Det är Trygg, norskbrodd som kedjan säljer..
www.trygg.no
-
Hemma på lunch och softar lite. Gallringsrullen är ett riktigt bra "arbetsbord" vid kvistning. Vagnen är nu inställd för 3-meters längder. Går att ta längre men det tar bra med plats redan nu i skogen, samt att 3-meters lirar bra ihop med kranen.
-
Blivit några ordentliga lass från skogen nu i "vinter" och är väl egentligen supernöjd med hur maskinen uppför sig. Kraft finns det i alla fall och även med de största timmerlassen tvekar den aldrig. Kan ev sakna en riktig lågväxel bakåt men det fungerar över förväntan ändå.
-
Hej och GOTT NYTT ÅR
Har gått igenom dina inlägg. Kan inte hitta vad det är för skogs vagn du har. Gallringsrullen var det tillval ?
ra
-
Hemma på lunch och softar lite. Gallringsrullen är ett riktigt bra "arbetsbord" vid kvistning. Vagnen är nu inställd för 3-meters längder. Går att ta längre men det tar bra med plats redan nu i skogen, samt att 3-meters lirar bra ihop med kranen.
Hu långa lunch raster har du igentligen om du hinner hem och softa med fyrhjulingen?
-
Hu långa lunch raster har du igentligen om du hinner hem och softa med fyrhjulingen?
Hur långa som helst, då detta är fritidssysslor :headbang:. Till vardags håller jag på med lastbilar istället.
-
Hej och GOTT NYTT ÅR
Har gått igenom dina inlägg. Kan inte hitta vad det är för skogs vagn du har. Gallringsrullen var det tillval ?
ra
Jag får önska desamma. Det står kanske bara i signaturen, men det är Carlmans kärror som gäller här hemma ()p. En bekant till mig som tagit fram och utvecklat dessa kärror. Sedan så sker tillverkningen lokalt här hemma i Trosa hos Carlmans svets www.carlmansatv.se
Gallringsrullen är ett tillbehör som finns att köpa till vagnen. Den är riktigt smidig att ha med sig och har man vant sig med den, så kan man knappt vara utan den. Det blir som ett arbetsbord och man kan gå upprätt vid tex kvistning.
-
Fullt lass och dags att ta kväll. Har visst hjälpredor som fäller åt mig också ()p
-
Fullt lass och dags att ta kväll. Har visst hjälpredor som fäller åt mig också ()p
[/qe] Inget motorsåg körkort där
-
Hur långa som helst, då detta är fritidssysslor :headbang:. Till vardags håller jag på med lastbilar istället.
Jaha då förstår jag ()p
-
Hm inget kört på ett tag nu, ingen ny snö att ploga och lite kallt att orka vara ute i skogen och såga ved. Jäkla skit helt enkelt..... Nästa helg var det bättre väder bjudet såg jag.
-
Äntligen fick jag ploga, de kom nog en 4 cm blötsnö. :djump:
-
Här bara lirar allt, har kört ganska mycket i skogen nu. Dragit tungt och kört ut både timmer och ris. Riktigt nöjd med maskinen, då den duger gott till både nytta och nöje. Bra frigång och tvekar aldrig trots fulla lass med timmerkärran. Det var bara det lilla elfelet i början som har strulat egentligen (klämd kabel vid styret).
-
Har tom fått testat plogen i år :djump:
-
Hur fort går dom när dom är traktor reggade?
-
Den får bara göra 40 km tror jag, men de är nog ingen 1000 cc som gör det 8)
-
Det tror inte jag heller ()p
Nån som har pillat på ställskruven till gasreglaget?
-
Hej! Har en precis likadan. Har problem med batteriet. Kan ha det på underhållsladdning i 3 dar exempelvis, sen ut och åka, efter 3min windschande och 2 starter så är batteriet slut. Är det något jag bör känna till om exempelvis barnsjukdomar osv? Ska väl köpa ett nytt batteri har jag tänkt.
-
Nja de ska ju fungera, du har nog ett dåligt batteri. Förutsatt att din generator laddar som den ska? Dock så har Arctic ganska klen generator mot vissa andra tillverkare. Mät spänningen i batteriet innan start, säg att det då ger ca 12 volt. Om det då vid start sjunker nämnvärt mycket, så är det någon cell som är dålig i batteriet. När maskinen väl går så ska generatorn ladda och du bör då ha lite över ca 13-14 volt.