ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Access => Ämnet startat av: Johannes rydberg skrivet 10 juli 2014 kl. 22:28:43
-
(http://forumbilder.se/DDD7E/20140708-215715.jpg) (http://forumbilder.se/DDD7E/20140708-215715)
-
(http://forumbilder.se/DDD7E/20140708-203313.jpg) (http://forumbilder.se/DDD7E/20140708-203313)
-
(http://forumbilder.se/DDD7E/20140710-190248.jpg) (http://forumbilder.se/DDD7E/20140710-190248)
-
(http://forumbilder.se/DDD7E/20140710-190323.jpg) (http://forumbilder.se/DDD7E/20140710-190323)
-
(http://forumbilder.se/DDD7E/20140708-203235.jpg) (http://forumbilder.se/DDD7E/20140708-203235)
-
(http://forumbilder.se/DDD7E/20140710-190350.jpg) (http://forumbilder.se/DDD7E/20140710-190350)
-
Riktigt bra jobbat och snyggt resultat du har lagt ner antal timmar på den.
Var lite försiktig och prova dra runt motorn så du inte överspänner för då kan det fort gå åt fel håll.
-
Tackar. 2 kvällar i garaget :)
Har spännt kamkedjan så att man kan trycka ner den max några mm mellan kamdreven enligt bild.
Vet inte riktigt men den var hyffsat spänd orginal minns jag .
Har läst om folk som har haft manuella kamkedjesträckare och spräckt glidskenan .
-
Kan man få lite mer bakgrundsinfo?
Varför har du bytt, var original trasig, en svag länk, automatisk sträckare original, för dyr att ersätta?
I övrigt håller jag med om att det ser bra ut.
-
Jag bytte topplockspackning p.g.a spräckt övre kylslang. Och när jag satt ihop allt och spännt orginal one way kamkedjesträckare så kugga den över när jag drog runt allt för hand.
Tog loss och spände upp spännaren igen och tog i ordentligt så att den verkligen hade gått ut ordentligt mot kamkedjan.
Vred runt motorn för hand några varv och efterspände. Såg till att spännaren fastna.
Satte ihop accessen och starta . Gick fint på tomgång tills det började rassla och sen la den av.
Gjorde körde komp test . 9 kg när det skall vara 16
Körde tryckluft i cylindern och det pös markant i avgasröret.
Bytte avgas ventiler.
Och nu vågar jag inte använda orginal kamkedjesträckare n
Sen kostar den en del och jag märkte hur fårvånasvärt lätt kamkedjan kunde kugga över trots hyffsad spänning i den ändå.
Googla mkt på detta hitta många trådar med enduro maskiner med samma problem.
Dom som krånglar mest är dom hydrauliska som tryck sätts av olje tryck.
Sen krånglar även den varianten som sitter i min som kan släppa lite på spänningen p.g.a slitage m.m
Har sett att många går över till helt manuella sträckare som man själv sträcker med enkel bult.
Bestämde mej tidigt innan jag googla att bygga en själv.
-
OK, tack för info. ()p
-
Du gjorde helt rätt, automatiska är bra så länge dom fungerar men när dom blir slita så är det bara att slänga.
-
lite förvånande att den släpper några mm trots att maskinen bara gått 100 mil ?
Men min spännare kanske är lite måndags ex oxå
Men det krävs ganska hård spänning för att den inte skall rappa över. Drevet där nere är hyffsat litet och 4 ventiler att knacka ner trögar en del.
Ja det känns gött med manuell. Skruvar den inte ur sej så håller den iaf :) och man kan spänna steglöst i efterhand.
Men jag skall test köra först innan man ropar Hej :)
Men det känns bättre och säkrare än orginalet .
Har precis blivit klar med inshimmsningen fick göra egna
Ikväll blir det komp test och uppstart sen ihopsättning :)
Skall bli förbannat kul .
-
Bara 100mil? Och bygger om motorn? Garantier? Jag vill inte ifrågasätta huruvida din spännare är bra eller inte, det är mer en filosofisk fråga hur du gör när du köper en ny bil och har kört 100mil. Okej, man kan inte jämföra rakt av quadmil med bilmil, men 100mil, är den ens inkörd då?
-
Det finns igentligen garantier på min maskin.
Men vet inte vad det är värt igentligen.
-
Nu är den startad och provkörd :) gick jätte fint. Spännaren gör sitt jobb bättre än den gamla
-
Har nu kört 20mil funkar kanon. Men med lite ventil tickande på avgas ventilerna så dom får jag shimmsa in bättre. Men den går fint och allt lirar bra