ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: mart skrivet 27 april 2013 kl. 08:12:04
-
Tjena!
Har kört lite med min, för mig, nya 800 2008...
Tycker att uppe i 60-70 börjar det skaka/vibrera/vobbla rätt rejält..kan det va obalans, eller är det de relativt grovmönstrade däcken som kan göra det? jag har mest erf. av cf500 innan, där kunde man åka runt 80/90 rätt bekvämt....
//mart
-
Du rullar på Mudlite däck va? Brukar gärna bli lite vobbligt med grova däck, dock brukar just Mudlite vara rätt runda vad man har läst.
Men prova pumpa dom hårt och åk en sväng, annars får du lämna dom på balansering och hoppas på att det hjälper.
-
Troligen obalans om det blir värre i högre farter, kan även vara ett däck som är lite ovalt eller en skadad fälg.
Det har funkat skitbra att lämna in på däckhandlaren för ballansering för mig tidigare ()p
-
perfekt, tackar för svaren... och, ja, tror det är Mudlite..
då är det bara att lämna iväg och hoppas på det bästa!
//Mart
-
fick tillbaka mina ITP Mudlite idag ifrån balansering...det var räääätt mycket obalans, hoppas alla vikter hjälper... för er som förstår med balansvikter var det på ett av däcken 135 g vikter han satt dit..rätt mycket enl. honom. Sen var det 0,5 bar i han sänkte till 0,3...vad skall man ha.. Kör både väg o skog. Tror jag hade nästan 1,0 på min cf..?
Mvh Mart
-
Komforten i skogen blir bättre med 0,3 och livslängden på asfalt blir längre... stabiliteten minskar dock lite.
Har för övrigt haft närmare 300 gram någon gång när man engagerade sig i obalans.
-
aha, taget, tackar för det. Då blir det till o prova en sväng asfalt i veckan med 0,3 o se hur det går!
//Mart
-
Gammal tråd men
Bytte däck till Bighorn men har problem med obalans
Däcksgubben påstår att det inte går att balansera atv däck
Har varit till 2 däcksnasare men samma svar (Luleå)
Can anm 650-13
-
Borde väl inte vara några problem att balansera dem? Jag körde med 1 bar i däcken första dagarna, sedan 0,3 o ingen obalans what so ever.. Ändå kör ja kinakopior på bighorn..
-
Det finns en gul prick på ena däckssidan har läst någonstans att den ska vara på motsatt sida om luftventilen
Vet inte om det ligger någon sanning i det
-
Jag jobbar bla med däck och det går visst att balansera dom men en del fälgar är lite knepigare att få dit klistervikter "snyggt" ;) Har inte fälgen ett navhål så kan det iofs inte gå på vissa balanseringsmaskiner.
/Marcus
-
Gammal tråd men
Bytte däck till Bighorn men har problem med obalans
Däcksgubben påstår att det inte går att balansera atv däck
Har varit till 2 däcksnasare men samma svar (Luleå)
Can anm 650-13
Både ja och nej, de flesta däck har så stor obalans att allt inte går balansera bort.
Men inget man märker på en Atv.
En del can-am fälgar är centrumlösa och därmed svårbalanserade.
-
Jag har litet skogsskifte där blir det ca 2 mil asfalt och 2 mil grusväg enkel resa innan jag kommer fram till skiftet
Så det skulle vara suveränt om det gick få däcken bättre i balans
-
Jag har samma bekymmer men fick ett tips om att det finns någon sorts sand som däckfirmorna använder till lastbilsdäck med mycke obalans, de ska fungera enligt honom jag pratade med men har inte hunnit och hört med någon däckfirma själv ännu.