ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: i like mud skrivet 9 januari 2012 kl. 19:48:06

Titel: varvtals begränsningen bakåt
Skrivet av: i like mud skrivet 9 januari 2012 kl. 19:48:06
Är det någon som vet om man kan ta bort varvtals begränsningen bakåt
på en can am outlander 800r g2 :hmmm:
Titel: SV: varvtals begränsningen bakåt
Skrivet av: doc skrivet 9 januari 2012 kl. 22:51:45
räcker det inte med "override" knappen?
Titel: SV: varvtals begränsningen bakåt
Skrivet av: i like mud skrivet 9 januari 2012 kl. 22:59:58
det skulle vara gott att slippa ':)
Titel: SV: varvtals begränsningen bakåt
Skrivet av: Bakke skrivet 9 januari 2012 kl. 23:12:27
det skulle vara gott att slippa ':)
Fråga mig inte hur och var, men enligt åf så går det att löda/bygla bort. Har tydligen gjorts med framgång.
Leta runt på lite can-am forum "over there" så kanske det finns info?
Sen finns det vissa eftermarknads cdi's som det är borttaget på, ex copperhead.
Titel: SV: varvtals begränsningen bakåt
Skrivet av: doc skrivet 10 januari 2012 kl. 07:33:50
det skulle vara gott att slippa ':)
aha, du tänkte så...  ()p
Titel: SV: varvtals begränsningen bakåt
Skrivet av: Bakke skrivet 10 januari 2012 kl. 10:10:50
Lite hjälp på traven..

Saxat från ett forum på andra sidan atlanten.

"There are 2 wires that connect when the overide button is pushed. 1 is a solidorange...and the other is a solid white. they are next to each other on a 6 pin rectangular connector, and very easy to access with the pod out of your way. I was sneaky and used a razor to carefully slit the harness sleeve back a few inches, made my , and taped the harness back in a way that it is very difficult to know that it has been "messed with"....tested it in every conceivable scenario I could think of and it works flawlessly. (all gear positions on the cluster read normal, 4wd functions normal, did not set any code or message on the display, etc.)"

(http://w5seismic.com/PhotoAlbums/personal/Electrical_Acc.jpg)

Enkelt uttryckt. sammankoppla Orange med vit kabel till kontakten och knappen är bortkopplad.

/Bakke
Titel: SV: varvtals begränsningen bakåt
Skrivet av: Hydro skrivet 10 januari 2012 kl. 12:34:56
Kanske detta trick funkar även på de nyare?
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=35119.msg308141#msg308141 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=35119.msg308141#msg308141)
Titel: SV: varvtals begränsningen bakåt
Skrivet av: Bakke skrivet 10 januari 2012 kl. 13:25:22
Kanske detta trick funkar även på de nyare?
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=35119.msg308141#msg308141 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=35119.msg308141#msg308141)
Mjo, det jag är lite fundersam över är vid sammankopplingen av orange & vit kabel, om funktionsbyte "läs DPS regleringen" fungerar som tilltänkt eller om man helt sonika bryter hela funktionen av knappen.
Någon som vill vara testpilot? :)
Ja pratade med ÅF om detta, och han hade hört om omlödning av CDI för att undvika detta, tåls att forskas vidare på detta kanske.
Titel: SV: varvtals begränsningen bakåt
Skrivet av: i like mud skrivet 10 januari 2012 kl. 17:19:30
Jag har provat nu att ha i backen och sedan låsa knappen intryckt och sedan när man lägger i en framväxel så går instrument till baka till det läge man hade inställt innan man la i backen och varvtalsbegränsaren blir bort kopplad när man lägger i backen igen kan detta funka i längden tro?
Titel: SV: varvtals begränsningen bakåt
Skrivet av: TommyBoxster skrivet 10 januari 2012 kl. 18:00:07
de är väl inte så illa som på polaris att den även kopplar ur 4x4 när du lägger i backen? tydligen nån grej i amerikat att gubbarna flygit över styret när den stegrat på framhjulen,

jag tycker för övr override funktionen är bra då det annars blivit många farliga situationer för en annan.
Titel: SV: varvtals begränsningen bakåt
Skrivet av: M.Olsson skrivet 10 januari 2012 kl. 20:40:36
mitt tips är att behålla backspärren, förr störde jag mig också på backspärren men efter en del små insidenter som lätt kunnat bli värre annars så är det bra att den finns , tex som att backa och du stöter till gasen  med knät blir lätt en ondcirkel utan spärr
Titel: SV: varvtals begränsningen bakåt
Skrivet av: Grönis skrivet 11 januari 2012 kl. 06:24:20
mitt tips är att behålla backspärren, förr störde jag mig också på backspärren men efter en del små insidenter som lätt kunnat bli värre annars så är det bra att den finns , tex som att backa och du stöter till gasen  med knät blir lätt en ondcirkel utan spärr

den har jag gjort åsså, tur att spärren finns ibland. lilljänta villa åka en sväng så jag lytfe upp henne hon kom åt gasen med foten. Tur jag hade backen i då istället för tex högen :D
Titel: SV: varvtals begränsningen bakåt
Skrivet av: StefanN skrivet 11 januari 2012 kl. 16:40:56
de är väl inte så illa som på polaris att den även kopplar ur 4x4 när du lägger i backen? tydligen nån grej i amerikat att gubbarna flygit över styret när den stegrat på framhjulen,

jag tycker för övr override funktionen är bra då det annars blivit många farliga situationer för en annan.

Det är ej så på XP modellen, så det fasas nog bort när modellerna byts ut
Titel: SV: varvtals begränsningen bakåt
Skrivet av: LindeMan skrivet 13 april 2013 kl. 19:02:50
Trådlyft :D
Den fyller sin funktion helt klart, men ibland då man sitter fast så blir man lite "låst" å behöva trycka in denna då man vill kunna rycka å slita i maskin samtidigt. Skulle haft en spärr för å låsa knappen för stunden, enligt min åf så fulldiffar den också på backen då man trycker in knappen. Fast kanske en vane sak?
Titel: SV: varvtals begränsningen bakåt
Skrivet av: Christian B skrivet 14 april 2013 kl. 23:13:12
En vippströmbrytare på lämpligt ställe?
Titel: SV: varvtals begränsningen bakåt
Skrivet av: LindeMan skrivet 15 april 2013 kl. 19:32:04
Jo men nån mer som gjort detta? vilken kabel, funkar bra med diffen som tydligen ska gå in då man backar då man använder knappen?
Titel: SV: varvtals begränsningen bakåt
Skrivet av: Bamse- skrivet 16 april 2013 kl. 05:51:49
knappen har inget med diffen att göra.
men om du har knappen intryckt diffar den bättre
pga att den inte hackar och rycker pga varvtalsbegränsningen :)
Titel: SV: varvtals begränsningen bakåt
Skrivet av: AtvNerd skrivet 16 april 2013 kl. 09:16:28
jag tycker att knappen är bra att ha kvar funktionen på, speciellt om man backar och hamnar i "onda cirkeln" där man bara ger mer och mer gas, då kan det vara svårt att släppa gasen men knappen halkar tummen lätt av...