ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Cectek => Ämnet startat av: Davidzetterlund skrivet 30 juni 2014 kl. 17:14:14

Titel: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 30 juni 2014 kl. 17:14:14
Tänkte starta en tråd om min gladiator som jag köpte för att åka till/från jobbet med.
Hittade den på blocket, ägaren påstod att den gått ~400 mil och stått under en pressening det senaste året.
Efter provkörning o prisförhandling så tar jag hem den på släpet. Det visar sig att den har gått ~400km👍.
Det första jag gjorde när den kom hem var givetvis att byta olja i diffarna och i motorn, inte för att det var skitig olja, utan för att jag anser att man alltid ska göra det på saker med motor som man köper.

När jag haft den några dagar o kört ~10 mil så börjar den gå dåligt när den får upp värmen. Eller inte GÅ dåligt, men tomgången är riktigt dålig, o dör efter ett tag.
Om man gasar på när tomgången är så då tvekar den nån bråkdel innan den varvar, känns som den får för mycket soppa.
Ungefär som choken ligger i hela tiden.
Märks även på att avgassystemet blit inihelvetes varmt, vet iof inte hur varmt det ska vara, men det känns för varmt för att vara normalt i mitt tycke.
http://youtu.be/QSN5huVj4Sg
Instrumenteringen antyder ju att det är nåt fel någon stans också.

Det första jag märkte på min väg i felsökandet är att det inte finns allt för mycket info o liknande om cectek. Så därför gör jag denna tråd, där andra kanske hittar svar på sina funderingar, eller delar med sig av sina erfarenheter/tips.

Nu till det jag har gjort i jakten på mitt problem.

Det första jag riktade in mej på är vatten temp mätaren, den styr bränslemängden i förhållande till tempen i motorn, typ som en choke kan man säga.
Jag har inte mätt upp värdena på den än, ska få låna en multimeter i veckan.

Det andra jag misstänker det också kan vara är tomgångsventilen, IAC som jag kallar den.
Den hade jag problem med på min bil och då blev symptomen liknande som jag har nu.

Jag kommer fylla på här allt eftersom jag provar olika saker, för att tillslut komma fram till felet. Kommer även fylla på med andra saker o justeringar o likande som jag gör.

En bra länk som kan vara till hjälp när man felsöker cectek motorer.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=dlattach;topic=51964.0;attach=36670
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Pv544 skrivet 30 juni 2014 kl. 17:37:18
Går den för snålt blir det varmt, en del har ju haft problem med glödande krök eller smältande plast Pga varmt avgassystem.
Inte cectek men andra maskiner, men samma problem.

Stiftet kanske visar om den går för snålt.
Kanske lambdasonden borde mätas upp?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 1 juli 2014 kl. 12:32:19
Vad är det som visar fel på instrumentpanelen?
att varvräknarn rör sig och lamporna blinkar
är helt normalt..
Då den gör en check så att allting är okej..
och motorlampan ska lysa tills du startar motorn.
Där emot borde också oljelampan ligga kvar och lysa.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 1 juli 2014 kl. 12:35:14
Det är just att motorlampan inte lyser som den ska.
Det är oljelampan som lyser nu bara, motorlampan är under helljuslampan. Både olje- och motolampan ska ju lysa tills man startar
Sen tycker jag det står rA när 188 visats på hastigh mätaren. Men det är kanske normalt?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 1 juli 2014 kl. 12:43:28
ra kanske är en felkod rörande motorlampan..
ska rota lite i ämnet.
är alla säkringar hela?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 1 juli 2014 kl. 12:47:19
ra kanske är en felkod rörande motorlampan..
ska rota lite i ämnet..
Har varit inne på det också, men som bekant så finns det ju inte överdrivet med info. Så all hjälp mottages tacksamt
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 1 juli 2014 kl. 12:58:09
funderar på om det kan vara något med kamaxelgivaren..
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 1 juli 2014 kl. 13:38:12
Borde den inte påverkas hela tiden om det är kamaxelgivaren?
Det är ju bara när
Den är varm som den krånglar.
Ska få en multimeter idag så ja kan mäta motståndet i vattentemp sensorn.

Alla säkringar e hela.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 1 juli 2014 kl. 15:38:12
ra kanske är en felkod rörande motorlampan..
ska rota lite i ämnet.
är alla säkringar hela?

Såg på din bild ser det ut som r7, funkar din som den ska?
Är det en cectek?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 1 juli 2014 kl. 17:36:50
nee.. tog bilden ifrån bilofritid..
Har själv en king cobra, har ingen sådan
kod på den displayen...
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 1 juli 2014 kl. 21:27:42
Nu har jag kollat motståndet i vattentempmätaren. Och det är som det ska. Har inte kollat jorden till just den, antar att den sitter ihop med massa andra jordkablar, så jag har kollat dom jordpunkter jag har hittat, och som verkar bra.
Nån som har elschema på sån här maskin?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Håkonsen Racing skrivet 1 juli 2014 kl. 22:22:10
 ()p, se vedlegg

Finnes også en del info her:

http://www.cectekforum.de/

Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Pv544 skrivet 1 juli 2014 kl. 22:38:33
Kollat stiftet?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 1 juli 2014 kl. 22:40:31
()p, se vedlegg

Finnes også en del info her:

http://www.cectekforum.de/

Har sett den sidan också. Problemet är att min tyska är obefintlig, samma gäller släkt o vänner..
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 1 juli 2014 kl. 22:53:16
Efter lite skruvande ikväll så märkte jag att tändhatten satt extremt löst påsatt, tror inte det blev bättre av att trycka dit den ordentligt. Tvekar fortfarande nän bråkdel när man gasar till ordentligt. Inte när man smyger med gasen.
Kollade stiftet också. Vet inte vad jag tycker, vad tycker ni?
Bifogar bild.

Blev ingen provkörning annat än i garaget pga öl.
Tänkte byta stift, o spraya startgas för att se om den drar tjyvluft nånstans.
Den baktänder när den dör också.
O motorlampan vägrar lysa som den ska.
Att göra innan helgen.
*byta tändstift
*startspraya
*kolla tomgångsventilen.
*andra tips?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: CrozOver skrivet 2 juli 2014 kl. 00:03:39
Den ser ut att gå lite fett, alltså få för mycket soppa.

Stiftet ska se brunt ut, testa ge den mindre bränsle. Om stiftet blir vitt får den för lite soppa. 

De tendenserna att maskin tvekar lite när man gasar känner jag igen, då gick min gamla också för fett.
Hoppas detta kan vara till någon hjälp  :)
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 2 juli 2014 kl. 00:34:58
Det är det jag misstänkt hela tiden, att den får för mycket soppa. Hade den haft förgasare hade det varit lätt fixat.
Men hur, om det ens går, ställer man ner soppa mängden på en motor med insprutning?
Antar att tunnare bränsleslang är rätt kass ide'.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 2 juli 2014 kl. 01:04:05
Nu har jag kollat motståndet i vattentempmätaren. Och det är som det ska. Har inte kollat jorden till just den, antar att den sitter ihop med massa andra jordkablar, så jag har kollat dom jordpunkter jag har hittat, och som verkar bra.
Nån som har elschema på sån här maskin?

Du har elschemat i pdf manualen som
 jag länkade till.. Kapitel V , sida 178.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Pv544 skrivet 2 juli 2014 kl. 01:39:11
Tomgångsmotorn?
Bytt all bensin?
Sitter det bränslefilter?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 2 juli 2014 kl. 08:56:31
Du har elschemat i pdf manualen som
 jag länkade till.. Kapitel V , sida 178.

Hittar inte länken.

Skoja bara. Hittad
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 2 juli 2014 kl. 11:26:01
En tanke som slog mej.
Lambdasonden, det styr väl bla hur mycket bränsle som ska in i motorn? Så om den inte funkar som den ska så borde den få för mycket soppa.
Nån som vet hur man mäter upp om en sån gör sitt jobb rätt?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Pv544 skrivet 2 juli 2014 kl. 14:23:26
Borde väl vara som på bilar att man kan mäta sonden medans motorn är igång. Googla lite så får du lite tips.

Vilka saker har du provat/kontrollerat?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 2 juli 2014 kl. 15:47:42
Det jag kollat.
*vattentempsensor - ok enl mätning
*tändstift - sotigt, så den får för mycket soppa.
*div kontakter o kopplingar - tänkte att det kanske var glapp.

Det som ska kollas
*lamdasonden - mäta på nåt sätt
*tomgångsventilen - tror inte på den lika mycket längre.
*spraya startgas vid vakumslangar mm - leta läckage.
*ta loss alla jordpunkter - sandpappra och lägga på fett, inte för jag tror det hjälper men då kan man utesluta det iaf.

Min fundering var att vettentemp mät, var paj då den får för mycket bränsle. Den var hel visade det sej.
Så då borde det vara lambdan som det är nåt krångel med.
För det är ju en grej som styr hur mycket bränsle motorn ska ha.

Annat tänkbart: spridaren alt databoxen.
Hoppas verkligen inget av ovanstående, ganska dyra saker.

Det som är lite irriterande är ju att motorlampan inte lyser tills man startat den. Så nåt fel är det ju, har provat den mad div sladdar utdragna utan framgång.

Provade tom koppla ur larmet för att se om det var nåt som påverkade allt. Icke.
Har andvänt elektronikspray i alla kontakter som jag haft isär också.

Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Pv544 skrivet 2 juli 2014 kl. 16:21:55
Den hade väl bara gått 40mil när du köpte va? Och stått ett bra tag?
Jag hade provat:
Nytt stift
Försöka få ur all gammal bensin och i med ny.
Kolla att spjällhuset och slangar sitter bra, inga torrsprickor.

Mäta dom sakerna man kan, givare och lambda tex.

Eftersom den gått så lite så är ju inget utslitet, dock kanske den ställdes undan av samma anledning och säljaren "glömde att berätta" om det. Du kan ju lyssna lite och kolla om det finns mer info från den, kan ju vara till hjälp i felsökningen.

Jag har ju tomgångsmotor, komplett spjällhus, spridare, databox osv. Skulle du komma dit att du misstänker dessa saker så kan du ju låna av mig och prova, om du betalar frakt fram och tillbaks. Och så kommer man överens om pris innan också.

Men bra att bocka av dom simpla grejerna först, typ stift och bränsle.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 3 juli 2014 kl. 09:39:57
Nytt stift ska köpas idag.
Bensinen tror jag inte, fyllde på ~12-13 liter o har tankat ~10 liter efter det.
Slangarna ser bra ut.

Att den gått dåligt när han hade den, kanske men ja tror inte det. Det var den mest pedantiska ordning jag sett på hans gård, stenkoll på alla papper mm. Verkade ärlig.
Sen körde jag ju ~7-9 mil innan alla konstigheter började.

Jag tänker mer att den stått stilla länge o blivit lite körd. 40mil på 3 år.
Sen när jag börjar köra så skakat o vibrerar saker o då händer nåt konstigt.
Ska gå över alla bultar o dra åt, man ska väl göra det vid första servicen. En konstig sak jag märkt är att det inte finns några smörjnipplar på länkarmar mm, dom enda som finns är på kardan. Enl inst boken ska det finnas ca 14 st. Jag har 2.

Var ute o körde några mil igår, hade lite svaj på tomgången o den dog 1 gg. Vid rödljus.

Blir en sväng till macken o köpa stift o startgas idag.

Lyckades efter många om o men gå med i det tyska forumet, får se om man kan gissa sig fram till nåt där. Som sagt, kunde lika gärna vara hebreiska. Det blir intressant
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Pv544 skrivet 3 juli 2014 kl. 17:28:18
Kör du med google translate på forumet?
Kan bli lite lustiga överstättningar ibland, svårt med tekniska termer.

Jag vet inte hur rimligt det är med att det är ventilerna som behöver justeras, alltså att dom orsakar ditt problem.

Vet inte hur vatten i bensinen beter sig, men kanske finns nån sån där tillsats man kan köpa och tratta i. För att göra rent systemet. Förmodligen bara slöseri med pengar, men ändå.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 3 juli 2014 kl. 17:46:44
Tänkte köpa en flaska spridar rengörare o köra i. Det kan ju inte skada iaf.
Va o beställde tstift, kommer imorrn.
Startgas inköptes iaf, så nu kan ja se om den tjyvar nånstans.


Ang google translate så ger jag inte mycket för den funktionen. Målet är att få tag i en som begriper tyska. Var man nu hittar sånna när skolorna har sommarlov😬

Idag betedde den sig ganska bra. Började bluddra o ha sig på tomgången. Men så fort jag tog fram mobilen o skulle filma, så skärpte den sig. Brukar ju vara så.

Jakten fortsätter
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 4 juli 2014 kl. 13:41:55
Nu är stiftet bytt, ej testat än.
Den verkar inte dra luft förutom där den ska, provade gamska friskt med startgasen. Får se lite senare idag hur den beter sig med nytt stift iaf.

Motorlampan är det ingen förbättring med.
Kan man göra som på endel bilar, att man kopplar bort batteriet ett tag (ca10min) för att "nollställa" databoxen o få bort felsignaler? Typ så motorlampan börjar bete sig normalt.

En annan fundering om den fortsätter få för mycket soppa, borde man inte kunna tanka E85 då. Och så går den normalt på det?
Det är mest en tanke som har slagit mej, som jag lekt vidare med. O jag vet att packningar ect tar mer stryk av e85 än vanlig bensin.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 4 juli 2014 kl. 16:53:01
Verkar som nytt stift hjälpte, var ute o körde dryga milen idag 1 gång blev det lite baktändning o tvekan vid ett rödljus. Men den dog aldrig.
Lika så när jag öppnade garaget o den stog på tomgång, stabil.

Då återstår att klura ut varför motorlampan inte beter sig.
Ska prova plocka bort batteriet o se om det "nollställs" ikväll kanske.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Pv544 skrivet 4 juli 2014 kl. 17:24:52
Trevligt med framsteg!

Var det bökigt att ta ur stiftet?
Kan ju vara bra att ta ur det efter några mil till och kolla hur det ser ut.

Gasa på!  ()p
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 4 juli 2014 kl. 17:29:29
Det va inget bök, bort med innerskärm  5 bult sen ser man allt.
Tänkte kolla efter 7-8mil hur det ser ut
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 4 juli 2014 kl. 20:26:07
tänkte på filmen du lag upp på din hastighetsmätare..
såg att din nål passera ända ner till botten, min
stannar vid 9000 och går tillbaka därifrån..
nu har jag king cobra och det kanske skiljer sig.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 5 juli 2014 kl. 01:43:10
tänkte på filmen du lag upp på din hastighetsmätare..
såg att din nål passera ända ner till botten, min
stannar vid 9000 och går tillbaka därifrån..
nu har jag king cobra och det kanske skiljer sig.

Intressant iaktagelse. Jag har ingen aning, antog att d skulle vara så. Men som sagt kan ju vara skillnad på maskinerna.

Någon med en gladiator som kan aäga hur deras mätare beter sig? Skulle uppskattas.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Matsw skrivet 5 juli 2014 kl. 10:58:23
Min instrumentpanel beter sig lika som din fast min motorlampa lyser som den ska och det står "rE" i displayen...

Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 5 juli 2014 kl. 12:04:43
Min instrumentpanel beter sig lika som din fast min motorlampa lyser som den ska och det står "rE" i displayen...

Det låter bra, jag antar att din fungerar som den ska.
Ingen som vet om "koden" betyder nåt? r7, rE, rA.
Det borde ju stå samma "kod" på alla av samma modell kan jag tycka.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Matsw skrivet 5 juli 2014 kl. 16:09:06
Min går kanon men har lite samma tendens som din. Den kan poffa in i luftburken och sjuvstanna vid rödljus ibland. Blev bättre efter justering av TPS men inte helt perfekt.
Ja nått borde koderna betyda,men har inte lyckats sett nå info om det..
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 5 juli 2014 kl. 16:17:42
Min går kanon men har lite samma tendens som din. Den kan poffa in i luftburken och sjuvstanna vid rödljus ibland. Blev bättre efter justering av TPS men inte helt perfekt.
Ja nått borde koderna betyda,men har inte lyckats sett nå info om det..

Ja info om dom här maskinerna är lite svårhittad.
Hur justerade du TPS:en? Ordentlig rengöring? Eller går den att justera på nåt sätt?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Matsw skrivet 5 juli 2014 kl. 22:00:34
Den är justerbar. Bara att lossa skruvarna o vrida. Sätt multimeter mellan mitten stiftet och det yttre. Det är tre stift, en sida säger typ 4 kohm och den andra 0,8-1,5 om den är normal. Det är låga ohm värdet du mäter på. Min låg på 0,7 o höjde till 1,0.. Blev betydligt mjukare i responsen när man åker iväg lite mjukt..:)
Fins en fulvariant att justera.. Varmkör, lossa skruvarna, vrid till högsta tomgång, vrid motsols till tomgången sjunker lite, klart!.... Då ligger man rätt nära..:) tänk på att det är ca 3mm justering så vrid försiktigt. Jag brukar ha skruvarna lätt dragna å knacka försiktigt med handtaget på en skruvmejsel...
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 7 juli 2014 kl. 10:51:33
Idag ställde jag in hjuldimentionen
och när jag starta den så lös motorlampan
hela tiden..
felet var att jag missa trycka in kontakten riktigt
i hastighetsmätarhuset så att det klicka till...
så kolla på din om den sitter i riktigt..
kan ju vara så enkelt att det är något glapp där.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 7 juli 2014 kl. 14:04:56
Ska slänga ett öga på det. Kan ju aldrig skada iaf.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 18 juli 2014 kl. 12:55:18
Köpte såna här för att få lite snyggare ljus
http://www.ebay.com.au/itm/121125791324
Men när jag kopplat in dom så går säkringen till halvljuset hela tiden. Trodde det var 55w orginal.
Lite trist att den är otacksam när man köper nya lampor till den
 :tickedoff
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 20 juli 2014 kl. 11:12:07
Det var ju inte svårare än att det var 100w lampor som jag hade beställt. Kan man byta säkring istället för 20a så har man en 25 el 30a, eller bränner man kablarna då tro?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Pv544 skrivet 20 juli 2014 kl. 14:46:39
Jag tror du kanske får problem med brända reflektorer också, jag hade nog satt i svagare.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 20 juli 2014 kl. 16:41:05
Får spara lamporna till bilen.

Har kollat kontakten till instrumentpanelen, den satt som den skulle. Fick sen en dusch med elspray.

Ska kolla tps en nån dag
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 22 juli 2014 kl. 22:48:12
Nu har jag tagit en ordentlig vända ikväll, ca 2mil. Så nu har jag kört ca 6 mil sen jag bytte stift o spraya alla kontakter som kom i min väg. Och sen dess har inga konstiga eller onormala fenomen uppstått.
Härom dan så svajade tomgången några sekunder när jag startade den efter ett kort stopp.

Så nytt tändstift, spray här o där. Men viktigast tror jag är att den blir använd. Inte bara står o kärvar ihop.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 26 juli 2014 kl. 20:12:39
En fråga till er andra som har en cectek.

Har märkt följande
1. Variatorkåpan blir riktigt varm.
2. Hela avgassystemet blir jävulskt varmt.
Man känner värmen strömma fram när man står bredvid, och plasten över systemet blir varm.

Blir det så på era också? I första hand är det variatorkåpan som jag tänker på.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 28 juli 2014 kl. 21:36:23
En fråga till er andra som har en cectek.

Har märkt följande
1. Variatorkåpan blir riktigt varm.
2. Hela avgassystemet blir jävulskt varmt.
Man känner värmen strömma fram när man står bredvid, och plasten över systemet blir varm.

Blir det så på era också? I första hand är det variatorkåpan som jag tänker på.
Blir lätt varmt i skrevet med min också..
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Bluper skrivet 3 augusti 2014 kl. 00:01:39
Hej.

Jag har en kingkobra 09 med samma problem som du beskriver. Så med den infon jag fått här blir det till att testa mig fram i veckan som kommer.

Min har även en varvräknare som ställer sig på olika startpositioner och sedan ger rätt längd på utslaget men visar då helt fel. Går ibland helt runt när man kör. 
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 3 augusti 2014 kl. 01:01:59
Hej.

Jag har en kingkobra 09 med samma problem som du beskriver. Så med den infon jag fått här blir det till att testa mig fram i veckan som kommer.

Min har även en varvräknare som ställer sig på olika startpositioner och sedan ger rätt längd på utslaget men visar då helt fel. Går ibland helt runt när man kör.

Har din stått still länge?
All apray jag sprayade överallt tror jag var bra, men inte enda lösningen på mina problem.
1. Den hade stått stilla för länge
2.den hade bara körts kortare sträckor
40mil på 3år.
3. Tror inte den blivit riktigt inkörd av förra ägaren,
Den har ökat med 17 km/h sen jag börja köra.

Hoppas du får ordning på din maskin.
Skumt det där med varvräknaren.

Återkom gärna med hur det går.
Det finns ju som sagt inte allt för mycket info om cectek maskinerna.
Så vi får försöka hjälpas åt med dom.

Lycka till ()p
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Bluper skrivet 4 augusti 2014 kl. 23:39:51
Min har inte stått still någon längre period sedan jag köpte den förra hösten. Problemen har kommit nu denna sommaren men jag har ändå kört med den för att försöka få en uppfattning när saker börjar strula.

Jag har än så länge inte kollat på den så mycket på den. Tänkte börja med tändstift och kontakter i morgon.
Min går lika fort som den alltid har gjort. Toppar 110km/h men då ligger den på rödmarkeringen.

Jag kommer skriva här om mina fynd. Som du säger finns det ont om bra info om dessa maskiner tyvärr.

Du verkar ändå ha uteslutet en del saker så jag drar nytta av din lärdom  ()p

Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 5 augusti 2014 kl. 05:52:23
Vet inte om du sett den här, men den kanske kan hjälpa lite.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=dlattach;topic=51964.0;attach=36670
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 5 augusti 2014 kl. 08:52:21
Elektronikspray verkar vara melodin på dessa
4-hjulade maskiner..
Har haft problem med att 4wd lampan börjar lysa.
Men idag till jobbet så lös den inte.. knacka i trä..
Verkar som man även lär motionera diffarna rätt
frekvent även om man nästan bara kör med 2wd.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 10 augusti 2014 kl. 09:40:40
Jag har funderat på vägdäck till hjulingen.
Någon som vet vilka dimensioner man ska ha på dom?
Och vad bultciekeln har för mått?

Någon som har en quadradrift o kan upplysa?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 10 augusti 2014 kl. 11:30:53
Bulltmönstret är 110x4 ( standard på de flesta ).
Fälgar och däck kan du ta vad du tycker..
Beroende på fälg så kanske du får använda spacers.
Storleken på orginalfälg är nog 14"..
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 10 augusti 2014 kl. 16:35:17
Säker på 4x110?
Hittar 4x108 och 4x114, men det är iof bilfälgar men d ska väl funka?

Vilka bilar har den bultcirkeln ? Om nån vet
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 10 augusti 2014 kl. 19:00:51
köpte nya fälgar för 2 månader sedan
och det var 110x4 på dom vilket i princip
är på nästan alla atvs utom can-am, polaris
och någon till..
108x4 hade jag bla på min Saab9000 ..
114.7 brukar vara mazda, toyota mm.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 10 augusti 2014 kl. 19:41:06
Var köpte du fälgarna, online?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 10 augusti 2014 kl. 21:22:54
Köpte dom på Bil & Fritid i Sandviken.
Det var 12" offroad men på väg ska
du nog ha 14"...
Dom hade ett set vägdäck Cectek orginal fälgar
plus däck  på lager..
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: qbtq skrivet 11 augusti 2014 kl. 19:32:32
Vad jag har fått fram finns det ingen bilfälg med 4/110
Utan det är att köpa ATV fälgar eller sätta på spacers som ändrar bultcirkeln.. www.manton.se t.ex

För att leta bultmönster på bilar..
http://www.dackhjalp.se/bultmonster/
http://www.bultcirkeltabell.se/
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 14 augusti 2014 kl. 14:13:47
Har pratat med min lokala däcknasare, 650:- st för alufälgar som är borrade med rätt hål. 4000:- med däck o fälg. Rätt bra pris tycker jag.

maskinen rullar fortfarande fin fint. Rullar dryga 100mil nu.
Börjar bli dax för service. Har dock vissa svårigheter att få filter fr atv värmdö. Väntat i 4v o dom svarar inte på mail heller :tickedoff
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 15 augusti 2014 kl. 15:04:22
Är fundersam vad som är fel med alla glödlampor jag köper.
Köpte lampor till strålkastarna förut, för att få ett vitare sken. Byter lampor o allt, sätter igång. Plik, säkringen går. Jahaja tänker jag, inser att orginal är 55w, jag hade köpt 100w. Klart säkringen går.

Köper nya lampor, 55w såklart. Byter o sätter igång. Plik, säkringshelvetet går igen.
Dom enda som funkar utan att säkringen går är dom som satt från början.

Kan det vara så att dom nya 55w är typ fel märkta eller nåt?
Det är den enda vettiga förklaring jag kan komma på :banghead:
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 16 augusti 2014 kl. 17:03:01
låter som laddningsrelät/batteriet är dåligt..
testa å mät... eller nää, orginallamporna funkade ju.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 16 augusti 2014 kl. 18:11:38
Precis, orginal funkar ju.
Så rent logiskt så borde dom vara felmärkta, är ju trots allt kinaköp på ebay o dom kanske inte är så petiga m märkningen.

Nån som provat koppla in xeonkit på sin hjuling?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 17 augusti 2014 kl. 11:29:08
Jag har kopplat xenon-kit på min KC...
Köpte det på jula för 499:-..
Samt fick tag på förlängningskabel på Mekonomen
så jag kunde placera balastera under locket i fram.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 17 augusti 2014 kl. 18:07:57
Låter som det kan bli xeon. Har du det på hel eller halvljus? Var det knepigt att montera?

Hittade felet som blåste säkringar på min nu.
Dåligt isolerade kabelskor, så +sladden låg mot jord. Inte konstigt att säkringen rök hela tiden.

Silvertejp is the shit
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 17 augusti 2014 kl. 19:22:30
satt det på halv.. men ska man vara laglig
så ska det sitta på helljus..
får väl skifta om man får sura miner..
särskilt svårt att montera var det inte.
Sockeln är H4 om någon undrar..


Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 17 augusti 2014 kl. 20:26:22
H4? Är detkontakten på xeonen?
Jag har H3 på hjulingen nämligen
 :dntknow:
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 17 augusti 2014 kl. 21:30:38
nu har jag varit lite frånvarande...
självklart ska det vara H3..
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 19 augusti 2014 kl. 05:10:53
Har märkt var det blir varmast av avgasröret.
Under sadeln precis snett under blinkrelät.
Där har plasten smält o blivit ett hål, stort som en 5krona.

Nån som har tips på det? Avgasbsndage? Skruva dit en värmesköld till?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 19 augusti 2014 kl. 14:16:57
lästa här inne att någon lagt folie inne vid reläna...
men en skyddsplåt skulle nog inte vara dumt..
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Bluper skrivet 21 augusti 2014 kl. 18:49:37
Har din stått still länge?
All apray jag sprayade överallt tror jag var bra, men inte enda lösningen på mina problem.
1. Den hade stått stilla för länge
2.den hade bara körts kortare sträckor
40mil på 3år.
3. Tror inte den blivit riktigt inkörd av förra ägaren,
Den har ökat med 17 km/h sen jag börja köra.

Hoppas du får ordning på din maskin.
Skumt det där med varvräknaren.

Återkom gärna med hur det går.
Det finns ju som sagt inte allt för mycket info om cectek maskinerna.
Så vi får försöka hjälpas åt med dom.

Lycka till ()p

Efter mycket förhinder har jag fått kollat igenom hojen och även fått den besiktigad.

Tändstiftet som jag trodde skulle ge mig svar på vad problemet var såg mycket bra ut.
Sprejade alla kontakter jag hittade men det enda som hände var att även hastighetsmätaren visar 0 tills man kört en bit.
Jag fick tipset att kolla envägslagret i variatorn då det har varit svårt att växla. Med rätt fett har det blivit stor skillnad när man växlar och den drar iväg mycket mjukare.
Tyvärr så dör den fortfarande ibland när man stannar om den har fått bli ordentligt varm.

Vet inte vad nästa steg blir. Får kanske börja mäta upp olika komponenter.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 22 augusti 2014 kl. 08:45:15
kolla på denna länk om det kan hjälpa dig..
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=47892.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=47892.0)
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Bluper skrivet 22 augusti 2014 kl. 21:14:01
kolla på denna länk om det kan hjälpa dig..
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=47892.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=47892.0)

Tack. Ska läsa igenom det grundligt. Börjar bli trött på den nu :)
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 23 augusti 2014 kl. 14:46:54
min lag också av vid rödlysen förut..
det löste jag med att justera tomgången
genom att skruva in skruven lite..
du ser på videon jag gjort..
http://youtu.be/z6uMNt3OfHs (http://youtu.be/z6uMNt3OfHs)
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 25 augusti 2014 kl. 21:20:30
Har beställt avgasbandage nu. Satte lite folie runt reläer, larm o lita annat känsligt under sadeln. Vilken skillnad det blev. Hoppas skillnaden blir ännu större med bandaget också.
Tänkte försöka lägga nån form av extra värmeplåt mot plasten över hela avgassystemet.

O hålet blir det nog att popnita fast en liten plåtbit över.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 26 augusti 2014 kl. 06:00:41
kanon, men du har ingen bild på det??
har själv ett hål i den lilla plastlådan, ska
nog vara ett dreneringshål ovanför motorn.
men det är nog där som värmen tar sig in
och spökar med elektroniken...

Vad har du för larm på din? funderar på
skaffa mig ett men vet inte riktigt vad man
ska ha..
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 26 augusti 2014 kl. 13:11:37
Bilder kommer när bandage o plåtar e på plats.

Köpte biltemas mc larm för ~ 400:- 
Funkar kanon, rörelsekänsligt i 5 olika steg.
Så sätter man sig försiktigt på den så börjar den liva.
Har dock inte kopplat in startspärren än.
Rekomenderas
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 28 augusti 2014 kl. 23:18:50
Nu är avgasbandaget monterat.
Folie monterat.
Återstår att täcka över hålet.
Hoppas att bandaget gör sitt jobb nu bara.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 10 september 2014 kl. 17:54:32
Beställde nya däck o fälgar idag.
195/45-15 fram 205/55-15 bak. Alufälg såklart.

Återkommer med bilder när ja fått på dom.

Tänkte dubba orginal terräng däcken.
Nån som har tips o erfarenheter av olika märken på dubb?
Finns allt från 1:- st till 15:- st
Hur många ska man ha i varje däck?
Tänkte 250 pack så har man 50 i varje däck o 50 i reserv.
Låter d fel?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 14 september 2014 kl. 13:51:24
Snart så
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 16 september 2014 kl. 19:01:30
Nya däck o fälgar på plats. Blev riktig skillnad o åka
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 16 september 2014 kl. 22:24:11
hur blev väghålningen??
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 17 september 2014 kl. 12:26:12
Väghållningen blev brutalt bra, efter jag ställde toe in.
Den blev ganska mycket lägre nu, ca 6-7cm.
Och fälgarna breddar utåt så spårvidden blev nog 4-5cm bredare.

Kort sagt: lägre o bredare= bättre väghållning

Jag e helnöjd.
Ska bli kul o se om soppaförbr går ner lite nu, det är märkbart mindre rullmotstånd i vägdäcken
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 17 september 2014 kl. 15:17:30
Någon som vet hur man ställer camber vinkeln? Om det går öht
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 4 oktober 2014 kl. 16:54:27
Besiktade häromdan.

1. Diffus ljusbild hf
2. Bländande strålkastare vf
3. Inget bromsljus på frambromsen.

1. Bytte lampa, hoppas d räcker. Ljusbilden blev lite anorlunda iaf
2. Ställe ner helt enkelt.
3. Märkte att den kontakten inte ens var ikopplad nere under plast kåporna. Självklart efter jag pillat sönder kontakten uppe vid handtaget. Tur att det finns superlim och silvertejp.

Så nu tänkte jag göra ombesiktning i veckan kanske.

En lite oroande sak han visade var övre länkarmen, där den sitter fast i chassit, där va det lite glappt på ena sidan. Fick ingen notering i protokollet iaf.

Men länkarmslager kallade han det. Har försökt leta men hittar bara nån liten bussning som ska sitta där.

Dey glappar inte ut/in utan fram/tillbaka. Typ så det löser sig om man sätter en bricka som är 0,5mm.
Men bussningen kosta ~60:- så det blir till o beställa en sån också
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 1 november 2014 kl. 18:54:10
Nu är den godkännd hos sbp i 2år till.
Ikväll ska vinterdäcken på är planen.

Förövrigt så går den riktigt bra nu.
Det enda är att drivremmen kan skrika till ibland när man gasar iväg lite för snabbt.
Blir nog att inhandla en sån också. Dom rekomenderar ju byta av rem efter 300mil
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Lucky68 skrivet 27 december 2014 kl. 22:01:42
Hej vart hitta ni Elschema till cectek
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 28 december 2014 kl. 10:48:40
Kolla här.
http://www.razory.de/ebay/images/herkules/fahrzeuge/ATV-Quad-Cectek/CE500T5IALOF/4983.pdf

Hade en annan sida också, men den är offline/nerplockad.

Vilken del av elsystemet är av intresse?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 21 februari 2015 kl. 15:54:25
Någon som vet var man kan få tag i en drivrem till ett humant pris? Har hittat för ca 2500:- och det är lite väl dyrt.
Eller finns det nån från någon annan modell/märke som passar?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 1 mars 2015 kl. 12:03:32
Hur kontrollerar/justerar man ventilerna?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 1 mars 2015 kl. 15:32:00
Borde nog vara som på alla andra 4-taktare..
Börja med att skruva bort toppkåpan
Bladmåttet ska vara 0,3mm ..
Sök på youtube så får du fram videos.
Typ
http://www.youtube.com/watch?v=9qqYcPq6kCs
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Bluper skrivet 7 mars 2015 kl. 02:39:01
Hej.
Nu var det ett tag sen jag var här. Jag hade problemet där min KC dog vid rödljus och i svårare terräng. Men bara när den blivit riktigt varm. Lösningen på detta blev att dra ur vältsensorn under sadeln som gav fel utslag när jag mätte den (varm då).

Funkade bra tills jag körde ner i en sjö. Så kontakten blev blöt :-) så nu har jag tätat med plast och vulktejp. Har gått ca 2 månader utan att detta problem har återkommit. Kanske hjälper detta någon annan.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Lowest skrivet 7 mars 2015 kl. 20:30:15
Är inte det hydraliska lyftare på en cectek ?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 7 mars 2015 kl. 21:54:46
Ur servicemanualen.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Lowest skrivet 7 mars 2015 kl. 22:24:28
då har dom tagit bort det för dom från/runt -08 hade hydraliska lyftare.

Känner nåra som haft cectek och dom hade hydraliska lyftare i sina motorer.

Finns gammla trådar om det i forumet. Orkar inte leta men söker man på google så får man fram trådar om det.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 7 mars 2015 kl. 23:56:26
Har läst något om hydrauliska lyftar, men det var 08 och då hade väl cectek inte kommit till Sverige än..
Sen har jag en King Cobra v 2 -11,  vet inte vad som var nytt
på uppdateringen.. Ska söka på det, kan ju vara så att hydrallyftarna togs bort.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 19 mars 2015 kl. 13:40:17
Igår och idag hände det spännande saker.
Igår, slocknade helljuset helt plötsligt. Jaja inte hela värden. Kollade säkringen, den var hel. Bytte ändå ifall att, helljus fortfarande kaputt....

Idag slocknade plötsligt halvljuset när jag åkte, skitspännande på mörk väg. Kollar säkringen, den är hel, bytte ändå. Men halvljus är fortfarande paj.

Så då är frågan, var fan ska jag börja? Reläer? Funderar på att koppla förbi reläerna och se om lamporna funkar. Om dom gör det så är det nya reläer som gäller. Om inte så får man nog leka följa kabel och se hur dom mår mellan säkringsdosan och där dom grenar upp sej.

Kan man koppla in halvljuset på p-ljusets kablar? Som en liten tillfällig lösning? För p-ljusen och halvljusen går väl på samma säkring? 

Nu när jag svamlar på så börjar det kännas som om det är reläerna som spökar. Kan man köpa vilka som eller är cectek special tro?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Pv544 skrivet 19 mars 2015 kl. 16:45:28
Inget direkt svar, men jag har lite kabelhärva med reläer och grejer på. Dock till lite äldre gladiator, men kanske lika.
Ifall du kommer på nått du vill köpa loss.  ()p
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 19 mars 2015 kl. 17:00:20
ATT TÄNKA PÅ, börja alltid med det lättaste.
Jag började såklart att felsöka med elmätare vid säkringar och reläer, allt var som det skulle.
Sen när jag skulle börja nysta i kablarna så kom en polare förbi.
Har du kollat att lamporna är hela?
Jag, -nä, men hur jäkla stor är risken att först båda helljusen pajjar, och dan efter pajjar båda halvljusen, samtidigt?!?
Men visst, för att göra polaren nöjd så plockade jag ut en lampa o kollade, tro på fan att den var trasig! Lika dant med alla andra lampor.

Ok trevligt med en lätt lösning, men, hur fan kan det bli så att båda lamporna på hel och halv ljuset pajjar precis samtidigt?
Är det typ strömpeakar eller nåt?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 19 mars 2015 kl. 21:17:26
Kan vara laddningsregulatorn. Den ska ta alla
Toppar och leda strömmen till batteriet.
Funkar inte den så brukar lamporna som är
känsligast få ta största smällen.
Eller batteriet som är kasst.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 13 april 2015 kl. 19:31:01
Jag har löst mitt lamp problem så att jag har drl led, och helljus med led. Det funkar och är lagligt typ.

Lyckades bli påkörd av en äldre herre med saab här om dan.
 :tickedoff han tyckte inte väjningsplikten gällde honom, sen att jag kom från höger var ju mitt fel.
Lyckades som tur är förklara att det var han som gjorde alla fel man kan.

Blev inga synliga skador på min atv, det enda är att caster vinkeln på ena hjulet där smällen tog blev större. Han tappade både kofångare och lyckta. Det tyckte jag var rätt åt fanskapet.

Sa till mitt försäkringsbolag att jag givetvis vill ha en ordentlig genomgång av drivlinan iom att smällen tog i hb hjul och att en diff är jäkligt kännslig. Inga problem bara lämna in på verkstad sa dom :D
Så nu håller jag på att jaga efter atv värmdö för jag tänkte dom ska få äran att skruva min atv.

Var och beställde nytt batteri idag också. Det gamla hade mer en form av en fotboll :o ett under att det fungerat hittills.

Har börjat fundera på att sätta ett kompressorhorn och tank på hjulingen. Tanken skulle få bra plats i packboxen, hornen borde få plats i varsit hjulhus. Tror det skulle vara ganska effektfullt med 160db tuta i hjulingen. Lite oväntat på nåt sätt.
Hittade 2 horn och en tank med komressor i garaget när jag röjde, och där gör den ju ingen nytta   :headbang:
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 16 april 2015 kl. 15:56:30
Drl ljus och helljusen, dom lös förövrigt upp riktigt bra. 18w led
Beställde 10st, tänkte sätta några på min jeep också
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 16 april 2015 kl. 19:48:51
nice.. vart köpte du dom?
gällande andra fordonsåkare så har dom en
stark förmåga att inte se när man kommer.
varit nära 3 gånger att bli påkörd senast i
en rondell av ett fruntimmer som bara åkte
rakt ut.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 17 april 2015 kl. 16:19:57
Dom inhandlades på ebay. Knappt 1200:- med frakt o moms o allt va det var. Köper det mesta jag behöver här i livet på ebay, rekomenderas för dom som aldrig gjort det.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 25 april 2015 kl. 09:55:01
Jaha då var det dax igen....
Köpte mej ett nytt batteri för nån vecka sen för det gamla så mer ut som en fotboll. Igår märkte jag aty det rök mellan benen när jag stannade vid garaget :-\
Tar bort sadeln o kollar, en ordentlig ångpelare från ena "locket" på batterit, som hade poppat bort av tryck.....
Och batteriet var skållhett, det kokade i det liksom.
Mätte upp laddspänningen och den låg på 14-14.2v ber på varvtal, så den överladdar ju inte.
Lämnade in batterit där jag köpte det och ska få nytt på garanti. 
Men det jag undrar om är om det kan vara nåt annat, vet inte hur en laddregulator funkar, ska den slå ifrån när batterit är fullt? Eller ska den se till att det är jämn ström i maskinen bara?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 25 april 2015 kl. 17:22:01
Jaha då var det dax igen....
Köpte mej ett nytt batteri för nån vecka sen för det gamla så mer ut som en fotboll. Igår märkte jag aty det rök mellan benen när jag stannade vid garaget :-\
Tar bort sadeln o kollar, en ordentlig ångpelare från ena "locket" på batterit, som hade poppat bort av tryck.....
Och batteriet var skållhett, det kokade i det liksom.
Mätte upp laddspänningen och den låg på 14-14.2v ber på varvtal, så den överladdar ju inte.
Lämnade in batterit där jag köpte det och ska få nytt på garanti. 
Men det jag undrar om är om det kan vara nåt annat, vet inte hur en laddregulator funkar, ska den slå ifrån när batterit är fullt? Eller ska den se till att det är jämn ström i maskinen bara?

Felet du beskriver är 100% laddregulatorn.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 25 april 2015 kl. 19:37:05
Spännande.
Är det nån av dom på den här sidan?
http://atvsweden.se/1.0.1.0/102/1/?item=cms_1-s1%2F1384

Om inte så länka gärna,
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 25 april 2015 kl. 22:14:57
nummer 5..

http://atvsweden.se/1.0.1.0/102/1/?item=cms_1-s1%2F1382
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 26 april 2015 kl. 09:47:29
Kul....
Kan det aldrig vara nåt billigt som pajjar?

Exakt var på maskinen sitter den?
Måste det vara just en cectek, eller kan man ta en anna regulator tro?
Typ: http://www.bilofritid.com/produkt/LADDNINGSREGULATOR
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 26 april 2015 kl. 16:41:16
Du ser ju på bilden vart den sitter, på ramen bakom plasten.
Gällande orginal för 1.800:- så kan du nog köpa en billigare
å sätta på. Funktionen är ju densamma på alla laddrelän.
Kan hända att du får klippa kablarna och skarva med
gamla sockeln så den passar.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 26 april 2015 kl. 21:25:53
 :tickedoff är lite trött när allt bara jäklas, först jeepen, sen atv sen jeepen igen samtidigt som atv. Så nu har jag 2/2 fordon som inte går att bruka :knupple:

Beställde ett sånt laddrelä som jag länkade, nästan halva priset mot orginal. Hoppas det funkar bara
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 26 april 2015 kl. 21:40:04
Du skulle ju kunna ringa Markus på bilofritid..
Så får du svar vad han tror..
Det var han som fixa min motor.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 27 april 2015 kl. 20:36:42
Pratade med bilifritid, han tyckte inte drt var en jättebra ide att ta laddregulatorn fr en annan maskin och pula ihop med min.

Så jag beställde en org regulator till min maksin. Hoppas jag har den innan helgen
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 2 maj 2015 kl. 09:40:23
Med risk för att låta korkad....
Men vilken sida sitter detdär relät på ? Höger vänster?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 2 maj 2015 kl. 12:03:49
ingen risk att låta korkad..
nummer 5 på höger sida på ramen under plasten.

Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 2 maj 2015 kl. 13:18:02
👍🏻👍🏻 fick tyvärr inte hem regulatorn innan helgen.
Men tänkte förbereda operationen med att plocka bort plasten och göra den lättåtkommlig
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 4 maj 2015 kl. 15:24:44
Jaha, och nu startar inte den eländige fan heller😒
Har inte bytt regulatorn äb. Var tvungen o flytta på hjulingen idag, men den vägrar starta. Har ej kollat gnista, inga verktyg här/nu. Provade startgas utan framgång....

Hur kan typ ett tändstift eller tändspole bara pajja utan att vara igång?

Nån med andra förslag?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 4 maj 2015 kl. 21:08:07
Säkring?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 6 maj 2015 kl. 13:47:08
Säkring?
det hade varit för enkelt. Nu är det så att den inte får gnista såg jag.
Då är frågan om det är tändspolen eller nåt annat som tycker att det är dax o börja krångla?......suck

Fick regulatorn idag. Den nya ser annorlunda ut. Lite mindre samt att den bara har grön och röd sladd i ena kontakten. Bilden är på gamla
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 6 maj 2015 kl. 13:56:28
Fy fan va trist när dom skickar fel saker.
Vad är det för artikelnummer på nya??
Kollar man på antal kablar och färg så
ser ju denna ut att passa...
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 6 maj 2015 kl. 15:06:56
Den ser onekligen ut att stämma, andra kontakter dock.
Det konstiga är att det är cectek prylar jag fick, stod cectek på påsen.

Mailade bilo fritid så får se vad dom säger
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 6 maj 2015 kl. 19:15:42
Hittade nån sida som kränger reservdelar, dom påstår att det är cdi boxen som är paj när det inte kommer gnista.

Ska köpa nytt atift imorrn.

Kan man mäta på något sätt för att se var strömen inte går längre? Mäta tändspole, boxen typ. Men hur isåfall?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Pv544 skrivet 6 maj 2015 kl. 20:26:51
Jag har en ecu box liggandes, kanske passar din. Om den skulle råka vara trasig.
Vet inte om cdi är samma sak som ecu?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 6 maj 2015 kl. 21:48:15
Pv- du hade en tidigare variant av gladiator va?
Bra att ha i åtanke att du har iaf.

Fick mail av bil&fritid. Det ska tydligen vara rätt modell, uppdaterad bara. Dvs lite mindre och en sladd mindre.

Men jag måste säga att dom kunde hittat ett bättre ställe o sätta den på.

Nu är den på plats iaf, bara massa plast kvar. Men den får vänta lite tills jag har gnista igen.

Så att göra imorrn.
Köpa stift. Det kan ju vara det som är paj.
Försöka mäta upp om tändspolen får ström från boxen.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Pv544 skrivet 6 maj 2015 kl. 21:54:10
Ja det är till en äldre, men borde ju gå att kolla nummer ifall det blir aktuellt.
Ecm hette den visst.
http://atvsweden.se/1.0.1.0/102/1/?item=cms_1-s1%2F5514

Men som sagt får man väl undersöka närmare om det skulle bli aktuellt.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 6 maj 2015 kl. 22:45:21
Inge tjall med dödarknappen?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 8 maj 2015 kl. 14:16:15
Nytttändstift gjorde susen. Äntligen ett fel som inte kostar 1000:- lappar att fixa :D nu är regulatorn bytt, och ledlampor i halv o helljuset.
Bara vänta på att verkstaden ska höra av sej för genomgång
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 8 maj 2015 kl. 16:20:12
kanoners..
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 11 maj 2015 kl. 15:56:50
Tog en liten sväng idag. Märkte att temp lampan blrjade lysa lite då o då. Efter 1min körning så lös den några sekunder, sen höll den på så lite då o då. Självklart inget jag tar seriöst, för en motor blir knappast överhettad på 1min. Men känns bara dumt att den gör så, för när den väl är överhettad, hur alvarligt tar man lampan då?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 11 maj 2015 kl. 16:30:13
Kanske skit/glapp på tempgivaren..
Du kan ju kolla vätskemivån, kolla
så det är glykol i så inte förgående
ägare bara har fyllt i vatten..
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 11 maj 2015 kl. 19:12:56
Det var det första jag gjorde när jag fick den. Bytte kylarvatten.
Sen kollade jag nivån när lampan började. Den är som den ska.
Men det är väl dax för ny glykol iår, brukar byta vart annat år på bilen, så det är väl bara göra på atvnockså.

Så det lutar åt glapp i nån givare mao.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 11 maj 2015 kl. 20:46:34
Glapp i elektroniken är ju standard med Cectek.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 16 maj 2015 kl. 14:41:19
Såg att en sladd in i denhär är lite skalad.
Vad är det för pryl?


Funderat på om den har nåt att göra med att motortemp lampan lyser då o då.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Pv544 skrivet 16 maj 2015 kl. 14:44:39
Är inte det där växelgivarna? 
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 16 maj 2015 kl. 15:35:15
Isåfall så kan ju den skavda kabeln förklara varför lampan som visar cilken växel so. Är i blinkar ibland.

Var sitter vattenpump, tempgivaren och termostaten?
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 16 maj 2015 kl. 17:27:41
Min blinkar och slocknar också... konstruktionsfel.. hela elektroniken på cectek är under all kritik.
att tempgivaren lyser kan ju vara jordfel som
kan vara orsakat av din kabel som gör kortis.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 18 maj 2015 kl. 21:00:26
Nu har gjort en kul grej.
Installerade en kompressor +tank i lådan i bak. Och ett typ 20" horn.
Jävlar i min lilla låda vad det låter högt, betydligt högre än dom flesta lastbilar, blandannat den jag kör👍🏻
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 20 maj 2015 kl. 20:18:44
Märkte att det inte är glapp i nån lampa eller sensor ang motortempen.

Bytte kylarvätska, då rann det inte ut speciellt mycket ur maskinen, trots att expantionskärlet är fullt.

Så jag fyllde upp allt o körde en liten sväng 
Men märker till min fasa att den pissar ut kylarvätska nånstans vid h hjulhus, det är riktigt blött där. Alla slangar är hela o fina.
Har fyllt på o kört en sväng till, med samma resultat....
Sen har det gått att fylla på knappt 1l efter en 2mils sväng.

Så jag är ju lite nyfiken på varför den pissar ut, var jag tror är vid lilla slangen som ska ta hand om överskotter i expansions kärlet.
Vad kan orsaka detta?
Både övre o undre kylarslangarna är hårda när maskinen är varm.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 20 maj 2015 kl. 20:27:49
Du lär nog ta reda på mer exakt vart det läker ifrån.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 29 maj 2015 kl. 15:42:15
Inte för att det spelar nån roll längre, har blivit stulen :cry:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=54607.new#new

Men nr 8 var det det rann från....
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Pv544 skrivet 29 maj 2015 kl. 16:21:19
Jäkligt tråkigt att du inte fick ha den ifred!  :(veryangry):

Hoppas du återfår den i oskadat skick, eller borta för alltid om du har bra försäkring.
Jag skulle nog tycka det var jobbigt att få tillbaks något halvtrasigt som man inte vet vad dom gjort med.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 29 maj 2015 kl. 18:11:56
Tråkigt när man blir av med sina saker.
Maskin är ju inte så vanlig, så den lär ju
iallafall sticka ut i mängden.
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Davidzetterlund skrivet 29 maj 2015 kl. 20:05:26
Har nog tyvärr inte den bästa försäkringen hos det bästa bolaget...
Hoppas den kommer tillbaka någelunda hel.
Fick faktiskt tillbaka en bil som blev snodd en gång så jag håller tummen.

Det är ju fördelen med att ha en mindre vanlig maskin. Den syns lite bättre.
Känns nödvändigt att man lagt 2000:- på ny laddregulator precis också >:(

Hoppas nån ser nåt iaf, eller om det börjar dyka upp delar nånstans
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 29 maj 2015 kl. 21:08:34
Förstår att tjuvarna tar dessa ögonstenar.. :banghead:
Titel: SV: Min gladiator 2011, problem o lösningar
Skrivet av: Manne_74 skrivet 8 februari 2018 kl. 12:52:35
det hade varit för enkelt. Nu är det så att den inte får gnista såg jag.
Då är frågan om det är tändspolen eller nåt annat som tycker att det är dax o börja krångla?......suck

Fick regulatorn idag. Den nya ser annorlunda ut. Lite mindre samt att den bara har grön och röd sladd i ena kontakten. Bilden är på gamla

Tänkte bara fråga om det var en annan kontakt på den nya regulatorn?