ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Cectek => Ämnet startat av: SugBritt skrivet 12 september 2008 kl. 09:20:08

Titel: Provkörd
Skrivet av: SugBritt skrivet 12 september 2008 kl. 09:20:08
Igår var vi 4st som åkte till www.bilofritid.com som håller till i Gävle för ett test av Cectek.

Dom hade en av varje inne o dom stog så fint inne i butiken när vi kom dit, en gul o en vit, låg fet skapelse.
Det första som slog Mig var storleken på dom, rätt så stora maskiner. Jag tycker finishen var mkt bra, plasten var matt på både den gula o vita, dock lite skosule känslig av div islag man råkar göra när man klättrar upp eller hoppar av.
Vi fick testa dom båda vilket var roligt, kul att få märka skillnaden mellan en "vanlig" skogsmulle o en gatmaskin som är så låg o fet det bara går att få med bibehållen körkomfort.

Växelrreglaget ver lite kinkigt ibland då man ska trycka ner vredet för att sen vrida i den växel man önskar, kan nog justeras o slitas in en hel den tror jag. Displayen var tuff o lätt att se vad den visar.
Vi fick köra gatmaskinen först pga den var avstrypt, den lät lite småfett tycker jag. Avgassystemet är rostfritt o sitter lite kaxigt snyggt.
Det som man först av allt märkte var att det känns som att köra en sportbil som inte har nå tak, förarplatsen i mitten med styre ist för ratt, Med servo! Den var Otroligt lättstyrd o Mkt härlig att köra o drifta lite med. Sen för att bara vara en 500cc så tycker Jag att den gick bra, vi hade lite olika åsikter om prestandan vi som testade.

Den är ju inte supersnabb (500cc) men mot likvärdiga så går den mkt bra o gasresponesn är ju på topp. Av det jag körde så kände jag inte en enda vibb nån stans, styret o allt annat var 100% vibbfritt! Det ska nog väldigt mkt till för att kunna slå runt med gatmaskinen tror jag, den känns som att gränsla en elefant fast man gör det ca 70cm över marknivån, hur trevlig som helst i dom 5min jag körde den.

Skogsmulle maskinen då, den är redigt fet den med, en stadig pjäs!
Den var inte alls så svampig som man kan tycka att atv´er kan vara, väldigt stabil i chassit o dämparna verkar vara mkt bra! Ev så kan man nog justera dämparna till ett mjukare alternativ för offroadkörning, klart man kan men jag menar att man Bör  :)
Denna var strypt med skruven vid gasen samt den vanliga klacken vid gasreglaget nere på motorn, det fanns max ca 1,5cm gasmån så den var ju lite slö.

Säljaren sa att det var liiite mer botten i mullemaskinen (avstrypt) än streetmaskinen o äre så som han säger så låter det väldigt lovande. Ska man glida mkt o glänsa på 90 vägar så måste quadrift maskinen vara det ultimata i dagens läge, den går superbt.

För er som är i köptankar tycker jag att ni ska testa Cectek, helt klart. Dock så säger jag igen att det är ingen racer med mc prestanda, däremot så går den mkt bra för att vara en 500cc atv med ett robost chassi o den känns mkt stadig o rejäl att köra. Jag skulle köpa en på stört om jag inte redan 2st hjulingar, så därför vill jag sälja en Aie Magmax om nån vill köpa en instegsmaskin som oxå ligger som ett smäck på vägen, 255 Maxxis spears däck bak o 175 fram, 25tkr så är den din  8)

Titel: SV: Provkörd
Skrivet av: Lillhajen skrivet 12 september 2008 kl. 09:26:19
Avstrypt vägreggad demo låter vågat av återförsäljare  ::)

Kan man få den med tyska plåtar och 120 reggningen  O0
Titel: SV: Provkörd
Skrivet av: gurra-g skrivet 12 september 2008 kl. 10:43:09
Vad kommer maskinerna att kosta då, fick ni svar på det?
Titel: SV: Provkörd
Skrivet av: Lowest skrivet 12 september 2008 kl. 12:02:09
CECTEK 500 EFI Quaddrift 79 900:-
CECTEK 500 EFI Gladiator  76 900:-

http://www.bilofritid.com/
Titel: SV: Provkörd
Skrivet av: knipp skrivet 12 september 2008 kl. 17:25:34
vad är den där grejen som hänger under vänster handtag som det går en kabel/vajer till?
Titel: SV: Provkörd
Skrivet av: LAHA skrivet 12 september 2008 kl. 17:54:15
Avstrypt vägreggad demo låter vågat av återförsäljare  ::)

Kan man få den med tyska plåtar och 120 reggningen  O0

Lite vågat är ju även priset på en oprovad ful tjing -tjonghoj  :DV
Titel: SV: Provkörd
Skrivet av: SugBritt skrivet 12 september 2008 kl. 20:29:08
En sak som jag kom på nu i efterhand var att cvtslangarna behöver nog justeras eller bytas/förlängas. Den främre kan nog rätt lätt suga in en hel del skit pga sin längd o placering.
När vi körde hjulingarna så var det på BiloFritids egna parkering bakom deras butik, kanske kan vara därför som dom erbjöd ett test med fulltflås maskinen? Vet inte vad som räknas som inhägnat område, det var iaf förbud mot motordrivnafordon in till denna plats. Detta lät ju skitdumt märker jag. Från gatan sett när man kom till butiken fanns ett stängsel runt hela området där dom höll till. Vid en större grind-infart till deras baksida satt skylten som inte tillåter motordrivnafordon, alltså ingen allmän plats men som är inhägnad.

Skitsamma, hursom så var den avstrypt, gick bra, snygg som f-n, rätt pris tycker jag, Helt klart värd att testa.

Det som jag kan tänka mig sitta vid V-handtag kan vara parkeringsbromsen? Jag har aldrig studerat så noga hur andra hjulingar har med spakar vid styret men såg idag att Dinli 450 har ett liknande på styret.

Tänkte även att den dag nån kommer på att man kan "chippa" en cectek så borde det fungera rätt så bra, den har ju en lambdasond på kröken (som Inte var rostfri). Man borde ju kunna få lite mer fart i maskineriet om man skulle behöva det. Finns det inte den möjligheten på brp-efi motorerna? Dom borde man väl oxå kunna programera om till det bättre likt en vanlig bilmotor? Jag chippade ju min Audi A6 2,6 o det blev ju Märkbar skillnad med en rejäl ökning av vrid o lite billigare i drift efter byte av avgassystem o öppet filter.

Skogsmullen skulle visst toppa ca 105kmh o Quaddrift 120kmh, dock så klarar den en topphastighet på ca 140kmh utan den elektroniska spärren som den tydligen har i tyskland. Låter nästan föör bra för att vara sant så det tänker jag inte ta gift på! Men med tanke på hur den ser ut så kanske det inte är omöjligt ändå, den borde ju ha betydligt lägre luftmotstånd än en "vanlig" atv o en bil med 55hk klarar ju att toppa ca 170kmh (clio sport 1,2-03). Kanske är Helt fel jämförelse men jag tänkte lite på vikt o storlek på bilen vs en Quaddrift, då Kan det kanske fungera? Är inte nån mattematiker eller insatt i hur man tolkar sådana jämförelser, detta är helt o hållet min gissning  8) Säkert nån annan som kan detta bättre än jag som kan förklara.
Titel: SV: Provkörd
Skrivet av: MrGoose skrivet 12 september 2008 kl. 21:24:46
Kan bara instämma med Atv Avesta, på det stora hela tycker jag att det verkar vara en solitt byggd och kompetent maskin...!! :)
(Jag var en av dom som var med och provkörde..)
Titel: SV: Provkörd
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 12 september 2008 kl. 21:28:02
Om det stämmer att den verkar solid och av god kvalitet så är ju priset inte heller så högt, skall bli intressant att se vad de riktiga ägarna tycker och tänker om dessa lite längre fram.
Har startat ett par officiella trådar för dessa maskiner:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=17739
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=17740

Mitt mål är att lägga upp "Officiella trådar" för alla nyheter som kommer i takt med att så sker.
Saknar ni en nyhet (oavsett fabrikar eller modell) som "Officiell tråd" kan ni kontakta mig via PM eller e-post så skall jag försöka fixa det.

/Rickard
Titel: SV: Provkörd
Skrivet av: gurra-g skrivet 12 september 2008 kl. 22:35:49
Nån som vet om Bil & Fritid har nån Cetec i affären i Sandviken också?
Vore ju värt att knalla ner och kika, jag bor ju bara 300 meter ifrån.
Titel: SV: Provkörd
Skrivet av: MrGoose skrivet 14 september 2008 kl. 10:06:20
Nån som vet om Bil & Fritid har nån Cetec i affären i Sandviken också?
Vore ju värt att knalla ner och kika, jag bor ju bara 300 meter ifrån.

Den fanns bara i Gävlebutiken när vi var ner förra veckan...
Titel: SV: Provkörd
Skrivet av: 4 baj 4 skrivet 15 september 2008 kl. 08:11:39
vad är den där grejen som hänger under vänster handtag som det går en kabel/vajer till?

+1

Det kan ju inte gärna vara choken så vad ÄR det :hmmm:
Titel: SV: Provkörd
Skrivet av: MrGoose skrivet 15 september 2008 kl. 09:50:53
vad är den där grejen som hänger under vänster handtag som det går en kabel/vajer till?

Har för mig att det är en overrideknapp, men vågar inte svära på det....
Titel: SV: Provkörd
Skrivet av: Lillhajen skrivet 15 september 2008 kl. 10:28:41
Kanske är spaken man ska dra i när man blir stoppad av polisen  :o
Titel: SV: Provkörd
Skrivet av: 4 baj 4 skrivet 28 september 2008 kl. 19:23:49
Jag får svara på min egen fråga angående reglaget med vajer på vänster handtag, det är handbromsen, pratade med ATVSweden som ställde ut Cectek på Mantorp idag nämligen.

I övrigt var intrycket vid inspektion att maskinen förefaller vara välbyggd med fin finisch. Tittade exempelvis under sadeln och där satt alla reläer, batteri, CDI etc. snyggt monterat och väl skyddat.

Av intresse för spekulanter kan kanske vara att maskinen inte är strypt i CDIboxen, utan det är klack på spjällhuset i stil med CF-Moto som gäller vilket jag ser som ett stooort plus, vissa japaner har väl börjat strypas i mjukvaran istället..... 

Det pratades även om att det inte borde vara några problem att plocka ut 60hk ur maskinen på Cectek och att det eventuellt i framtiden skall bli möjligt att köpa dessa hästar via Atvsweden(obs mest prat om vad som var möjligt, lät inte som om det var något som med säkerhet skulle komma, men intressant ändå).

Titel: SV: Provkörd
Skrivet av: E-Fire skrivet 29 september 2008 kl. 09:55:05
Jag får svara på min egen fråga angående reglaget med vajer på vänster handtag, det är handbromsen, pratade med ATVSweden som ställde ut Cectek på Mantorp idag nämligen.

I övrigt var intrycket vid inspektion att maskinen förefaller vara välbyggd med fin finisch. Tittade under sadeln och där satt alla reläer, batteri, CDI etc. snyggt monterat och väl skyddat.

Av intresse för spekulanter kan kanske vara att maskinen inte är strypt i CDIboxen, utan det är klack på förgasarlock i stil med CF-Moto som gäller vilket jag ser som ett stooort plus, vissa japaner har väl börjat strypas i mjukvaran istället..... 

Det pratades även om att det inte borde vara några problem att plocka ut 60hk ur maskinen på Cectek och att det eventuellt i framtiden skall bli möjligt att köpa dessa hästar via Atvsweden(obs mest prat om vad som var möjligt, lät inte som om det var något som med säkerhet skulle komma, men intressant ändå).



Är det itne insprut på maskinen?

"Av intresse för spekulanter kan kanske vara att maskinen inte är strypt i CDIboxen, utan det är klack på förgasarlock i stil med CF-Moto"
Titel: SV: Provkörd
Skrivet av: ZyvoX skrivet 29 september 2008 kl. 10:39:07
Jag tror mer att han syftade på "utan det är klack på förgasarlock".

 :hmmm:
Titel: SV: Provkörd
Skrivet av: 4 baj 4 skrivet 29 september 2008 kl. 10:50:32
Jag tror mer att han syftade på "utan det är klack på förgasarlock".

 :hmmm:

Ha ha, sorry, nu förstår jag också, måste som du säger vara förgasarlock han menar. Jag borde skrivit  klack i SPJÄLLHUS  :)

Jag ändrade den ursprungliga posten.

Titel: SV: Provkörd
Skrivet av: E-Fire skrivet 29 september 2008 kl. 14:14:51
Jag tror mer att han syftade på "utan det är klack på förgasarlock".

 :hmmm:

Ha ha, sorry, nu förstår jag också, måste som du säger vara förgasarlock han menar. Jag borde skrivit  klack i SPJÄLLHUS  :)

Jag ändrade den ursprungliga posten.



Det var det jag misstänkte att du menade men jag vart tveksam när du skrev så om det var förgasare på maskinen. Insprut är inga fel så länge det fungerar, skulle vara kul & se hur dom går i dyngan jämfört med dom stora maskinerna som can am mmm.