Oftast går väl en knut av att man får ett slag på drivlinan, typ att maskinen hoppar till eller ett plötsligt stop av hjulet, inte går väl knutarna av ren vridning?Då spelar effekten ganska stor roll.Fast åt andra så har jag aldrig kört av varken knut eller axel på nån maskin så det är ren spekulation.
Ett snabbt roterande hjul kan få ett jävla vrid, slår man av på gasen så att vridet i motor blir mindre så kan skillnaden också knäcka axlar och knutar.
Vridmoment eller kraftmoment är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Det kan också beskrivas som den hävstångsverkan som kraften ger upphov till. Vridmomentet beror av kraften som verkar på hävarmen och hävarmens längd. Storheten vridmoment betecknas ofta med den grekiska bokstaven men andra bokstäver som M och N förekommer också.
Förhållandet mellan vridmoment, kraft och energi:Om en kraft tillåts verka över en viss distans uträttas ett mekaniskt arbete. Om ett vridmoment verkar under en viss rotation uträttas likaså ett mekaniskt arbete. För rotation kring en fix axel genom en kropps tyngdpunkt kan detta arbete skrivas där är arbetet (energin), är vridmomentet, och θ1 och θ2 betecknar den initiala respektive slutliga vinkelpositionen för kroppen.Effekt är arbete per tidsenhet och kan skrivas som där är effekt, är vridmomentet, är vinkelhastigheten, och · betecknar skalärprodukten.
Pelle får skaffa en större vev, jag får nog hålla med Hydro.Det är ju ganska ointressant vad som finns i Pelles käk så länge han har rätt utväxling på veven.
Man kan mäta manlighet på olika sätt ser jag... Om man älskar starka motorer redan från noll varv och samtidigt hatar växellådor, ja då finns det ju faktiskt en hel hög med motorer att välja bland.De är dock tyvärr inte svartrykande.(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
Det får vara en tidig trettiotalare isf, svastikan försvann därifrån rätt tidigt när herr Adolf började krångla.Gällande elektriciteten så kan jag ju annars tipsa om dieseldrivet elverk, den principen använder ju massvis av fartyg.Dieselmotorerna ligger på optimalt varv, producerar el och sen drivs propellrarna av elmotorer.NU är vi OT!
där sa du nåt! den optimala växellådan är helt enkelt ingen växellåda, utan ett gäng kablar och motstånd!
Nuförtiden använder man inte motstånd i styrelektroniken, utan transistorer, triacar, teristorer och och annan elektronik för att reglera varvtal på elmotorer http://sv.wikipedia.org/wiki/Kraftelektronik
Jag letar efter en tråd om drivknutar då jag knäckt en knut på tjejens Arctic Cat, men sökfunktionen verkar inte funka. Jag blev skickad till en tråd om lastbilar och elmotorer.
Tramset började när nån nämnde motorer med typ 1000hkNär maskinen i fråga har knappt 20hk.....
Vad kostade dom förstärkta knutarna och vet du om de passar på T-caten/Daniel
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️