ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Emil^ skrivet 15 augusti 2013 kl. 16:54:52
-
Har försökt ställa om toe-in inställningen så däcken blir raka, men hur jag än försökt så lyckas jag inte.
Jag har lossat på muttrarna som håller själva styrstags stången, och skruvat på den.
Styret blev snett när jag försökte sist, så jag ställde om nu så vänster framhjul (sett framifrån) pekar inåt.
Så har ni några tips på hur man ska ställa in däcken enkelt?
-
Om du gör som han på filmen så blir det bra.
Jag har ställt om min framvagn på det sättet och det blir bra.
ATV / UTV Alignment (http://www.youtube.com/watch?v=AQZpY2SyvUE#ws)
-
Jo det där funkar riktigt bra, dock så var noga med att styre sitter rakt och att det väkligen linar upp med bakdäcken. Jag har gjort en liten träbit som jag skruvar fast i bakdäcken på så sätt får jag det nästan 90% rätt iallafall :lol:
-
Gjorde som han i filmen men styret var ändå snett när jag for å provkörde sen, så jag ställde in på måfå och fick det ganska bra.
Ska aldrig mer röra hjulinställningen när jag fått det bra nu ;D
-
Även jag pillade på hjulinställningen på min kines, det är ett helvete att få rakt sen :(
-
Även jag pillade på hjulinställningen på min kines, det är ett helvete att få rakt sen :(
Jo, speciellt när man fått däcken perfekt så är styret snett :banghead:
-
Jag känner igen det där, när hjulen var raka så kollade jag på styret. Det såg rakt ut.. Men det är någon eller några millimeter snett. Stör mig på det varje gång jag kör :(veryangry):
Jag får nog fixa det någon dag
-
spänner ni fast styret då?
-
Självklart
-
har gjort det flera gånger nu på min och det funkar lika bra vaje gång, men det är så att man måste vara noga.
-
Man måste finlira mellan vänster och höger justering. En bra utgångspunkt är att ha bägge justeringarna lika, exempelvis helt inskruvade. Ska det sedan ut 20mm så får man ta 10 på varje sida. Och styret måste då sitta i det läge man upplever rakt.
Men som sagt. man kan behöva finlira det sista. behöver inte vara exakt på bägge sidor.Alltså hjulen behöver inte vara exakt raka bara för att man börjar helt inskruvade på bägge. Men det bör vara väldigt nära?
När man sedan provkör och tycker att styret pekar exempelvis åt höger när man kör rakt fram. Då får man justera ut ena sidan och in den andra lika mycket, OM man har rätt Toe.
Det kan vara rätt bra att någon sitter på hjulingen när man justerar då man får rätt vikt. Det kan nog skilja på toe något viktad och oviktad beroende på konstruktion (Bumpsteer) Då kan även personen hålla i styret.
Sen är ett kvarts varv ganska mycket. Blir ett halvt på bägge. Gör ett märke på justeringen så blir det lättare att se och mer exakt.
För att mäta toe. Ta något som löper i varandra som passar någorlunda i innerkant fälgar och mät med. Jag använde ett gammalt metspö teleskop .Sen är det bara att mäta centrum bakant fälg kontra centrum framkant fälg.
Det vanligaste felet de flesta gör som får styret snett tror jag är att man justerar bara på ena sida.
Det är ganska logiskt. Bara att tänka till så är det inte så komplicerat att få till.
-
Grönis: jag är ganska snabb utav mig och har dåligt tålamod. Pilliga saker klarar jag inte ;D
General: bra tips, det ska jag använda mig utav nästa gång!
-
Har inte ännu lyckats få styret rakt :tickedoff
Däcken är helt perfekta, men då är det givetvis styret som ska peka åt ett håll. Går det inte å bara lossa styret och vrida på det?
-
Sitter inte styret ihop med framhjulen på något sätt...?
Sätt då styret rakt och justera därefter hjulen.
-
Har testat med att spänna fast styret på båda sidorna så det står rakt, och justerat så däcken står helt raka.
Men sen, när fått det att se perfekt ut så är det ändå inte det. Styret pekar alltid åt något håll efteråt när man far å testar.
-
och då är det bara att åka tillbaka och finjustera en kvarts varv eller liknande på båda hjulen tills det blir bra, det finns inga genvägar till den perfekta.... framvagnen.
-
Jag tröttnade och lämnade in min, servon stod lite fel därför fick jag aldrig det bra.
Är det servo på din?
-
Har testat med att spänna fast styret på båda sidorna så det står rakt, och justerat så däcken står helt raka.
Men sen, när fått det att se perfekt ut så är det ändå inte det. Styret pekar alltid åt något håll efteråt när man far å testar.
Men sätt dig och kör in i garaget eller dit där du håller på RAKT styre till platsen, sen ber du någon sätta fast spännbanden på styret medan du håller det i det läget som du uppfattar som rakt/där du vill ha styret. skit i hur hjulingen rullar. Sen ställer du däcken efter detta.
Du får inte lyfta framvagnen nu efter att du spänt fast styret, då hamnar hjulen i ett annat läge.
-
Om du nu har det toe du ska ha så ska du skruva bägge hjulens framkant åt det hållet styret pekade fel.
Markera nu justeringarna. och skruva extremt lite och lika på bägge sidor. Och tänk dej för så du inte skruvar åt fel håll. Då kan du kanske få börja om med toe in igen.
Jag antar att det är väldigt lite styret är snett? Då ska det kanske bara bara justeras 3-5 grader på varje sida.På justeringarna alltså. Tänk på att det är V/H gänga så det blir dubbelt. Sen har du en sida till . Så det blir mycket även om det inte känns så när man justerar.
-
Fått det fixat nu.
Drog fast styret med spännband och bad min kusin sätta sig på hjulingen medans jag ställde in hjulen. Nu är hjulen raka och styret är rakt.
Ska ta å locktita fast låsmuttrarna till styrstaget så jag inte kan gå pilla på hjulinställningen mer :nono:
-
Doppa hela maskinen. ()p
-
Doppa hela maskinen. ()p
Ja, det är nog säkrast så ;)
Får ta å beställa hem en 1 kubiks tank med Locktite 2701!
-
Fått det fixat nu.
Drog fast styret med spännband och bad min kusin sätta sig på hjulingen medans jag ställde in hjulen. Nu är hjulen raka och styret är rakt.
Ska ta å locktita fast låsmuttrarna till styrstaget så jag inte kan gå pilla på hjulinställningen mer :nono:
Tills du kör emot så hjulen pekar hit och dit igen
-
Fått det fixat nu.
Ska ta å locktita fast låsmuttrarna till styrstaget så jag inte kan gå pilla på hjulinställningen mer :nono:
då kommer det upp en tråd om hur man får loss stoppmuttern på styrleden snart då ;)
-
då kommer det upp en tråd om hur man får loss stoppmuttern på styrleden snart då ;)
Rundad stoppmutter ;)
-
Finns det något 0-läge på servon?Efter jag monterade styrhöjare (klots) så blev styret lite snett.
Har tänkt göra hjulinställning och undrar om jag behöver ta bort styrhöjer då...
Blir ju svårt att veta 0 läge på servohelvete annars:)
-
Finns det något 0-läge på servon?Efter jag monterade styrhöjare (klots) så blev styret lite snett.
Har tänkt göra hjulinställning och undrar om jag behöver ta bort styrhöjer då...
Blir ju svårt att veta 0 läge på servohelvete annars:)
Ja det finns de men du kan inte ställa 0 läge själv på servon vad jag förstått
-
Ok,då åker styrhöjare av...
-
Bara för att du höjer styret så ska inte hjulvinklarna ändra sig.
-
Så här gjorde jag. låna trucken på jobbet, stälde styret rakt och sen mätte jag från ytterkant på drivknuten till broms skivorna. tyckte att de funkade bra.
-
Bäst blir det med belastad maskin.
-
Bäst blir det med belastad maskin.
Jo så är det. Som sagt ,finns det bumbstear (självstyrning) vid nedfjädring blir de stor skillnad på toe om man ställt den ofjädrad och sen åker man sedan kanske 2.
Bara att testa och mäta skillnaden. Lite skillnad får man räkna med. Men slår det mycket är det ingen höjdare.
Även utfjädringen vill man naturligtvis ha minimalt bumpstear på.
-
Bäst blir det med belastad maskin.
så sant men min maskin kunde inte bli värre än den va. så något måste göras. för bumpstear det hade jag hur mycket som helst, och nu linjerar ju däcken mycket bättre och nästan ingen hjälp styrning av hojen finns kvar. nu är ju små krokiga vägar roliga igen !