ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Access => Ämnet startat av: Johannes rydberg skrivet 8 februari 2014 kl. 17:56:07
-
Hej har en access 450sp och den har troligen inga strypningar kvar. Men den låter som in i h-vete kunde nästan likaväl kört utan avgassystem.
Är det nån som vet något som man kan göra för att få den bli tystare utan att tappa allt för mkt effekt.
Mvhu johannes
-
Nu svarar jag generellt eftersom jag för just Access inte har några siffror, men Yamaha mfl kan man tysta utan att effektskillnaden knappt ens blir märkbar.
Kanske det skiljer 2 hk från helt öppen dämpare till fullt laglig dämpning på en i övrigt standardmässig maskin.
För övrigt kan man nyttja en nedåtriktad 90-böj som utblås, det påverkar inte effekten alls men låter ljudet slå i backen innan den slår i husväggarna.
-
hmm smart . lite synd att byta den fina designade orginaldämparen bara :-\
alltså utseendemässigt deisgnade ^-^
har googlat runt lite och sökt på forumet . har hittat nåt om att man kan sätta i en te sil nät för utblåset i orginal dämparen för att dämpa ljudet lite ? vet inte om jag fattat rätt.
men som det är nu kan det omöjligen vara nånting i ljudämparen. kan man på nåt sätt sätt sätta in en dämpull eller nånting. har märkt att det tyvärr är brutalt flås ur dämparen med. så det är väl svårt att få nånting att bli kvar där.
kanske är det bästa att byta ut den :-\
-
Bildgoogla "quiet core" så ser du vad man enklast kan stoppa in i en fullflödesdämpare för att få den tystare.
Med en sådan (kan man göra själv!) så slås ljudet sönder inne i dämparen och den gör då skäl för namnet.
Tänk på att om du grejar med detta kan det påverka bestyckningsbehovet i förknasaren...
Känner som sagt inte till maskinen som sådan, men om det är helsystem eller slipon på den som är eftermonterat finns det säkert de som är villiga att byta mot original... men detta kanske är original?
Då fixar en insats saken utan yttre åverkan/ingrepp och du behåller din vackra burk.
()p
Tesil funkar också, men mest som "spark arrestor" och vissa (kanske främst större typ 700) har en himla förmåga att skjuta iväg dessa och då upphör ju funktionen rätt omgående.
-
Efter googlat quit core tror jag att jag börjar få en uppfattning om hur jag skall göra det konstiga är att jag trodde redan detta fanns i original dämparen. Det kallas väl oxå för insats typ.
Jag kommer ta ett rostfritt rör med en 90gradig böj i ena änden.
Kommer perforera röret med massa hål och plugga motsatta änden mot 90graders böjen. Det är oxå från det pluggade hållet jag kommer perforera. Kommer sen leta upp måt mjukt dämpande matrial som håller ihihop och tål värme med bra flöde.
Detta matrial kommer jag klä runt över det perforeade området.
Eftersom access har typ oval designat Utblås kommer drn 90gradig a böjen bli det nya urblåset i det ovala. Så det kommer sticka ut en rostfri böj direkt i original urblåset.
Troligen kommer jag få svetsa en fläns på mitt rör precis innanför original urblåset för att hålka fast min quit core eller insats och förhindra läckage av ljud samt blåsa ur dämp materialet.
-
Sen hoppas på lägre ljudnivå samt ej allt för mkt tappad effekt.
Vad tror ni om min idé ?
Har ni förslag på matrial ?
-
Detta är bad ass dämpull. Håller för evigt, kostar inget, finns på ica.
-
Jag hade provat utan mjukt dämpande material, bara ett rör alltså.
Tror det finns risk att den dämpar för mkt och även att det rör på sig och sätter sig på fel ställen.
Tycker det borde göra stor skillnad med bara ett rör.
Du har ju originaldämparen, då måste dom väl ha tagit bort den som satt där först. Kolla med den/dom du köpte den av?
-
Ja det är sant. Men tänkte samtidigt fått böjen så avgaserna slår ner i backen oxå :)
Men jag skall kolla det. Har sökt på orginal insats men hittar inget ?
Hitta att våra dämpare kostar över 8000kr :o
-
Jag (och pelleklåp och britsmar) meckade en böj i somras och den gör FRUKTANSVÄRT mycket skillnad. Jag tog av den i höstas för att malla för insatsbygget och ojojoj vad den lät utan böj!
-
Roxwol eller vad fan de heter som man isolerar skorstenar med brukar funka kalasfint att packa om ljuddämpare med!
-
Att packa om en fullflödesdämpare gör varken till eller från om det inte kommer en kork i hålet.
För det sitter väl redan dämpmatta i burken?
Börja då med böj och/eller kork och återkom.
(kork=qc)
-
Men insats röret man gör som är perforerat med hål . Trycker man in i en tom dämpar skal . Med ev det där dämp grejen på bilden längre upp fast najat runt över hålen.
I framänden av det perforerade röret svetsat man igen.
Man tvingar avgaserna igenom ev dämp matrial och igenom den oerforerade delen sen ut inuti insatsen ut genom urblåset som man låter vara en böj.
Då är inte en fullflödes längre. Frågan är hur mkt effekt man kan tappa. Och hur mkt varmare den kommer gå ?
-
Testa dig fram, har du grejor så du kan bygga lite så är det inget problem.
Jag gjorde bara en liten plåt med många hål i som jag satte i utblåset, ja jag tappade lite effekt men ljudet blev betydligt tystare och bekvämare.
-
Fick 20min i garaget idag. tog en ficklampa och lyste in i utblåset. kunde då konstantera att det redan är en sk´ insats , såg ett perforerat rör inne i dämparen
borrade ur popnitarna i den bakre utblås delen. insåg att den var limmad oxå men det släppte efter några rejäla tag med gummiklubban ^-^ fick ur hela utblåsdelen och den sk´´ insatsen och en massa packad isolering samt stålull lindat runt insatsens perforeade del. detta är en fullflödes dämpare insatsen går rakt igenom hela dämparen. så isolering i själva ljudämpar skalet lär inte göra nån jätte skillnad.
men jag har en ide. :) ':) OM jag kapar av insatsen efter det perforeade området som sträcker sej in drygt halva ljudämparen. och svetsar på ett lock. på så vis tvingar jag avgasena att gå in i det stora ljudämpar utrymmet sen in via den perforreade området sen in i insatsen och ut via utblåset. ? ???
vad tror ni ?
skulle det inte hjälpa så kan man packa med det matrialet som det finns bild på i tråden som ser ut att vara hyffsat genomsläpplig?
-
Oj vad invecklat.
Varför inte sätta i en QC som vi tipsat om här?
En fullflödesdämpare har dämpull i burken, men med ett långt perforerat rör rakt igenom hela, och 99% av ljudet/avgaserna går ju rakt igenom... dvs helt utan att bli dämpade alls.
Möjligt att jag missförstod ditt inlägg men det känns som om du öppnat en fullflödesdämpare och sedan försökt modda den... eller nåt...
Eller?
Sätt i en propp, klart.
..eller lägg upp en bild på vad du har, öppnad osv... så man ser om det är något man missförstått.
-
Meningen med en quiet core är ju att få ljudet att studsa runt lite mer där inne och dämpas ut mot det perforerade röret och ullen.
Pluggar du igen helt kan du lika gärna stoppa i en strumpa så får du se vad maskinen tycker om det.
Gör en qc och prova dig fram ang utformingen på den.
-
Ja det blir väl en qc om jag låter avgaserna studsa därinne. Det är ju det jag menar. Jag förklara nog krångligt.
Jag menar inte att plugga hela ljuddämparen. :hmmm:
-
Jag tror du tänker onödigt krångligt.
Ta en rörbit och bara testa stoppa in i dämparen när den är igång så hör du hur ljudet ändras.
Alltså gör en väldigt enkel qc att prova med innan du ställer dig och sågar sönder din dämpare.
-
jag har lite olika svetsar m.,m så jag kan kosta på mej att kapa i det perforerade röret och plugga änden som är inne i dämparen. på såvis få en sk´ quite core
alltså avgaserna får studsa inne i dämparen sen ut via dom perforerade hålen sen ut .
skall först pröva utan dämpning och se hur det låter. kan hända att jag behöver ira dämpande matrial runt i dom perforerande hålen
-
eller jag kapar först av det perforerade röret och prövar . avgaserna får då studsa runt i nne i dämparen sen kan dom välja att gå ut via änden på röret eller via dom perforerade hålen i röret..
låter det fortfarande för mkt . så pluggar jag den inre kapade ändan och tvingar avgasena som studsar inne i dämapren igenom dom perforeade hålen.
sista alt är att dämpa runt om perforeande hålen . men då känns det som man stryper flödet en hel del.
-
Ja det är väl bara att prova om du tror på en sån lösning.
Men jag tycker ändå en qc är en enkel, snabb och bra lösning.
Och jag tror det finns en anledning till att dom brukar göra en sån lösning.
Tror du tappar mer effekt med din variant, och det var väl nått du inte vill göra.
Och med en qc som du kan ta i och ur kan du lätt modda den till önskat ljud och ev effekt.
-
en qc är ett rörstump med fläns som kläms fast mellan utblåsdelen och dämpar delen. qc är ett mindre rör som träs in i orginal insats röret med perforeade hål.
sen kan ev en tesil klämmas fast ed flänsen oxå.
tror inte min lösning som behåller orginal diametern på rören skulle bli sämre effektmässigt. men om jag låterr min dämpar del vara o isolerad så kanske jag får ett ihåligt ljud. men det kan man ju lätt modda lite med.
och vissa qc är ju plugggade i ena änden och då tvingas allt in i domperforerqade delen
jag kan ju prova att tejpa igen eller plugga med nåt som man lätt kan ta bort och pröva sej fram till ett läte man gillar.
jag resonerar så här att jag kommer aldrig gå tebax till helflödes dämpare igen.
den låter alldels för mkt. jag är för gammal för att åka runt som en 15åring som har en trimmad moppe med ån trimdämpare som låter förjävligt.
jag skäms nåt fruktansvärt som den är nu.
skulle tanka . körde in och tankade . det var en tant som tanka på pumpen brevid. . när jag var klar starta jag upp accessen och hon blev vettskrämd och det spå ut som hon tog skydd. den dånade rejält mellan taket på macken och marken m.m.
aldríg igen.
-
Har nu grejat med ljuddämparen några timmar. .
Skall lägga upp kort här .
Men jag kan säga att min idé funkade inte alls
-
Har du testat "min" idé..?
QC...
-
Ja jag tror det. . Tror nog det var så det blev tillslut. Kom inte ihåg vad du skrev. Ska kolla kolla.
1. Jag kapade av det perforerade röret. Korta det drygt 1dm helt enkelt
stoppade in det och starta. Det lät förjävligt och smattra samt med ihålig klang. Och högt troligen högre än orginal.
2. Jag svetsade igen änden som jag kapat på det perforerade röret. Prövade igen. Lät fortfarande as mkt och. Igentligen helt likt innan nr 1
3. Jag började vira runt det som satt runt det perforerade orginal. Mrn det lät as mkt ändå. Och gasa man till såg man hur mkt tryck det blev i ljuddämpare n hela insatsen ville tryckas ut. Men det lät för mkt
4. Prövade ta vanlig gullfiber isolering drevning och vira runt allt
Då blev det lite tystare troligen tystare än hur den var innan. Men jag insåg att det blir troligen alldeles gör mkt mot tryck.
5. Jag funderade en stund. Tog sedan ett överblivet nytt 60mm diameter avgasrör från bil. Kapade det så att det gick från gavel till gavel alltså så som det perforerade orginal röret var innan. Perforerade mitt 60mm rör
och vira runt orginal isoleringen. Utanpå detta najade jag fast gullfibern drevningen. Trädde sen över detta rör över det perforeade orginal röret jag kapat. Sen tryckte jag in hela skiten i ljuddämpar skalet.
Nu blev det skillnad men jag tycker knappt det är var värt jobbet
så nu är det ett rör i rör såatt säga . Skall lägga upp bilder så man fattar
-
Tjena :)
har du orginaldämparen på...?
Kan det va en ide att skruva loss hela dämpen, såga isär den vid gavlarna och göra en helt ny insats efter eget huvud...?
Kolla på en (gammal) endurodämp tex...
sök på nätet.. fundera och bygg en egen.
Hur som hällst blir den ju jävligt snygg!!
-
Jodå den tanken slog mej. Gavlarna är popnitade . Skall kolla hur en gammal enduro dämpare ser ut.
Av mina erfarenheter nu efter prövat olika grejer så är det riktigt svårt att få drastiska skillnader tyvärr. Min har blivit tystare men ändå för den bramed oväsen.
Har inte orkar lägga upp bilder ännu på mitt bygge
mdn jag gjorde om originalet till en stor qc och har en stor insats egen gjord över originalet kortfattat
-
Jo ja tror ja förstod hur du fixade din :)
tänkte på en gammal bild ja sett hur effektdämpare till bil såg ut en gång i tiden...
Tror det kan ha vart ferrita... den hade en kammare i varje ände... med IN rör rakt igenom till den bakre kammarn, perfrör till den främre kammarn, och sen perfrör från den främre kammarn, genom hela dämpen och så ut i bak....
Ja, iaf, ja tror att det går att fixa.
Raktigenom-dämpare må va bra om de är rätt gjorda...
men framförallt är de jävligt billiga att tillverka.....
mvh.
-
Hmm intressant du hittar ingen bild ?
-
Har googlat lite, men hittar inte exakt va ja letar efter...
Men sök runt, försök hitta nått som Du tror på :)
Mvh
-
Kan nu säga med säkerhet att maskinen har blivit rejält tystare.
När jag höll på med det blev man tillslut hemmablind eller vad man säger.
Starta den igår för första gången sen jag höll på.
Och då kunde jag och polaren stå och prata när accessen gick.
Och jag reagera på hur tyst den var nu.
Finns en grej till att göra och det är tesil.
Och ev göra en böj så avgaserna slår i backen istället
men änsålänge är jag hyffsat nöjd. Nu skäms man inte när man kör i stan.
Angående effekten så kan jag inte avgöra riktigt. Den drar rätt hårt ändå.
Skall kolla topphastighet idag.
Kan ifs ta lite effekt bortfall för att kunna med den överallt utan att skämmas.
Tyvärr vet jag inte om min är helt av strypt.
Men 117kmh gjorde den igår med nollade och okalibrerad hastig hetsmätare