Så var det, juste.De gör Access tyngre, för att det är bättre.
mellan vilka maskiner väljer vi här? access och dinli? access ltz? eller access och raptor? förklara gärna!
smc dinli till börja med. men jag skulle tro att accessen är nog tyngre än dom flesta quad i 450 klassen?vad väger goes 450 ?hysoung 450 ? denna är väl en kopia på raptor eller?sen märkes maskinerna som ifs ligger i en annan liga som inte intresserar mej så mkt men kan vara kul att jämnföra med.
access kompenserar med mera hk, så det jämnar ut sig
leta på du, hur många hk har en raptor org, och en access ulven?ta det ur röven du!!!!
raptor då?
Jo men det sägs på många ställen när man googlar att access 450 ostrypt ger 52hk dinli 49hksmc nånstans mittemellan ?
ja, har du? kissa å lägg dig nu i stället för att härja här.
ok, har du erfarenhet av dinli, access eller raptor co?
Jag hade en Hyosung dom det påstås vara 50hk i och sen en Can Am som det är 40-45hk i. Can Am:en är 50kg lättare och en helt annan gång i motorn. Den sopade Hyosungen som ingenting. Jämför man dessa 2 motorer så är Hyosungen trött.Dock tvivlar jag på att det är 50hk i "mellan modellerna"Inte konstigt att hyousungen fick pisk om den väger 50kg mer. Dom 5hk skillnad är ingenting mot sån viktskillnad.har själv kännt på en polaris 500 47hk och den kändes väldigt lugn i jämförelse mot min access.
Det jag vill ha sagt är.Man får betala för kvalité.
Någon hästkraft hit eller dit är inget man märker.Märker ni ifall ni har 3 eller 10 liter i tanken?Det motsvarar kanske en häst.Ifall Raptorn väger 180 och har 48 och föraren ligger på 80 så blir det 5,4 kh/hk.Motsvarande för Access (225 kg och 52 hk) ger 5,8 kg/hk.Raptorn "leder" alltså fortfarande... och Accessen måste upp till 56 för att få samma förhållande.Om nu dessa siffror stämmer.Men vart vill ni komma?Klart man vill ha en så lätt maskin som möjligt, att påstå annat är trams och att försvara klumpar är också trams.Precis som om man då skulle få mer för pengarna, typ som när man köper lösgodis eller nåt...En lättare maskin är lättare att hantera, uppför sig smidigare, ger bättre respons till föraren, är lättare att lyfta vid fastkörning, osv osv osv...Den enda gången en tyngre quad är bättre än en lätt är när den skall skrotas.
ja en lättere maskin är bättre i hantering mm men, om denna vikten plockas bort i godstjocklek på rör i ram mm håller det lika bra då? nä, det spricker går av mm, så allt är inte äpplen eller päron här heller! eller?
En märkes maskin har ju annat material som är lätt men hållbart.....
vilket material är det då?
Nu sköt du dig själv i foten toyboy.Nyss sa du att Dinli var jättebra på asfalt för att den är tung, nu säger du att den går jättebra i skog/bana också?
vart sa jag det? det du inte vet lille pöjk är tt det finns två sorters dinli. en street som är betydligt bredare och en dirt, som är en smal crossmodell. dessa är byggda så original och skiljer dessutom i vikt, fakta fakta fakta,. frågan kvarstår ändå. vikt drag matrialkvalite mm. ingen kan tydligen svara på detta så jag lämnar er nu. lycka till i era spekulationer.
...can-am spricker i ramar men jag har aldrig hört en dinli spruckit, och den som säger att dinlis bara kör asfalt är helt utanför banan. så kom med fakta nu...
vadå 2 sorters ?Det är väl rätt identiska ?Rätt säker på att det är samma motor ram osv
ja för*** varför betala de dubbla när man kan få en dinli
Jo, det är samma.En är sänkt och har släta däck medan den andra har normalhöjd och crossdäck.Sänk en Dirt och det blir en Street... och tvärtom.
Angående effekten så kan man väl bara säga om att access visar sej gå jämnbördigt med smc 500 tex trots sin högre vikt så kan man ju förmoda att den har bra pulver i sin klass icke märkes maskiner.jag vet inte hur en access går jämfört med tex Suzuki 450
Jämför med Suzuki 400Suzuki 450 är jättesnabb
Sen verkar polaris outlander tex ha 40hk drygt. Och väger 50kg mer
Men vad är det som gör accessen lite tyngre än dom övriga icke märkes maskinerna tex smc dinli m.m
Polaris Outlaw?
Förstod inte riktigt frågan men det är en model från Polaris om du missat det, finns i lite olika versioner med ex. delad/odelad bakaxel, 450, 500, 525 motor osv...
Sorry, trodde du hade slagit skallen eller nå Tänk vad lätt text kan missuppfattas..
Det har vi iofs märkt redan För att återgå lite till ämnet så kan man ju fundera på varför brorsans Biltemacykel är typ 5kg tyngre än min Trek superfly cykel, trots att jag har större ram och de ser nästan lika ut?Materiaaaaalvalet och vikten kapad på rätt ställe!
biffigare ram ?
Vad spelar det för roll?Fan tanka och kör.
bra jobbat inte många har tänkt på längd och bredd på maskinen
Det är ju helt fantastiskt vad denna tråd är fylld med gissningar och missförstånd.Tydligen är det länge sedan flertalet här tog körkort, där fick man bla lära sig att i tjänstevikt ingår bränsle.Full tank.På en mc räknas inte föraren in, vilket man däremot gör på en bil....och då med en schablonvikt på 75 kg. Varför inte tricket med badrumsvågen funkar är att maskinen då kommer luta och stå i obalans, dvs tyngdpunkten ändras.Men ungefärliga siffror får man ju iofs...
Va ja försöker säga är ju bara att det r ju bara att det är bizzart att sitta och spekulera när man inte har faktan ens
Har läst lite om yamha n det är inte alla som gillar den. Och liten oljemängd skvallrar om tätare olje service. Och den har kortare räckvidd. Sen kostar dom väl en del mer och den sk super kvalitén kanske man inte behöver. Verkligen inte i mitt fall iaf. Kommer nog aldrig vara på cross bana .kommer köra mkt på vägarna då uppskattas verkligen räckvidd
Nu kan jag inte låta bli att blanda mig i. Yamaha´s normala bruksmaskiner Raptor serien lär inte diffa i oljebytes intervall kontra kinesmaskiner. Däremot är det garanterat en jädra skillnad i övriga behöva byta saker intervaller. Att jämföra en köra på gatan maskin med en YFZ450 som Thyrén påpeka en tävlingsmaskin gjord för bankörning är ju lika relevant som att att jämföra äpplen och päron. Vikt är högst objektivt jag anser min Raptor 350 vara för tung för hur jag kör och den väger väl runt en 180kg medan YFZ450 ligger runt en 155-165kg nåt sånt rätta mig om jag har fel. Hursom så är det inte jämförbara maskiner och om någon anser det så ser jag gärna er köra på crossbana och ta en platå i 50km/h+ varv efter varv en dag och säg sen om det är någon skillnad.
...känns oxå som access har ett litet kvalitets tänk...
Min son sitter framför mig när vi åker, det anser jag vara säkrare då mina ben och armar håller honom på plats samt att blir det ett hastigt gas pådrag tar han i bröstet på mig.
Ja och krockar du kläms han mot styret.
och dinli street?
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️