ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Cectek => Ämnet startat av: Hyson skrivet 13 november 2013 kl. 15:11:18

Titel: Kan någon förklara??
Skrivet av: Hyson skrivet 13 november 2013 kl. 15:11:18
Gladiatorn har krånglat ett tag i diffarna men nu vet jag då inte vad som har hänt.
Frugan har ärvt maskinen och när hon körde den så kunde maskinen under gång (ca 40-50 km/h) helt plötsligt vilja lägga in diffen??!! var av maskinen max kan gå 5-10 km/h.
Hon var på väg över styret varje gång.
Nu har maskinen stått lite oandvänd pga av det.
Härom dagen provade jag den och då indikerade den så här: Blått H, men gick ryckigt som om diffarna vill i. plötsligt slår den om till rött R, utan att jag försökt lägga i diffen?! Maskinen går ryckigt trots vad jag får upp för Bokstav i displayen.
Försöker då få i alla diffarna med 4 hjuls driften ilagd. Får då i fram diffen men inte bakdiffen. Ok tänkte jag, det är felet.
plötsligt får jag i bakdiffen?! Men.... maskinen går lik förbannat som ett arsle.
Så hur jag än beter mej så går den max 10 km/h.
Jo just, jag kopplade ur batteriet längre än 48 timmar, men utan resultat.
Man kan åka in på verkstan naturligtvis men kostnaden för denna maskin ligger nu nästan på 2 maskiner så jag är glad om jag slipper.
Kan någon förklara för mej vad som kan vara fel??
Mvh Johan
Titel: SV: Kan någon förklara??
Skrivet av: Marcus-84 skrivet 14 november 2013 kl. 12:10:26
Du kan prova att dra ur kontakterna till varje diffspärr för att se vilken (om någon) av diffarna orsakar felet.
Titel: SV: Kan någon förklara??
Skrivet av: Hyson skrivet 16 november 2013 kl. 15:13:46
Ska in med den på verksta i veckan.
Provade lite olika grejer för att få i alt ur diff problemet.
Märkte hur det började hetta på vänster lår, stannade och tog bort sadeln.
Det relä som sitter till höger, cylinderformat, tror det är start relät, var så varmt att det smält hål genom plasten!!
Mycket nöjd må jag säga ()p
Idag var jag ut och åkte med grannarna var av en har en kingcobra -10 års modell, lika som min. vad händer? jo, samma sak med hans diffar.
Rött R och maxfart 10 km/h.
Jag fick problem tidigare med bränsle pumpen och fick byta, hans är också bytt nyligen.
Känns som 100 %.
Hoppas det här är det sista som händer.....
Titel: SV: Kan någon förklara??
Skrivet av: Marcus-84 skrivet 16 november 2013 kl. 17:23:18
Känns som att det är rätt skiftande kvalitet på Cectec :(
Titel: SV: Kan någon förklara??
Skrivet av: Hyson skrivet 26 november 2013 kl. 15:20:57
Nu har jag fått besked om vad som krånglar.
Dcu; n är defekt i kortet samt laddregulatorn.
Kortet är orsaken till att diffarna inte går i och ur som de ska.
Laddregulatorn är orsaken till att batteriet inte laddar.
Dcu kostar 4300 eftersom det inte går att byta enbart kortet och laddregulatorn som jag för övrigt bytt nu 3 gånger, kostar 1800. + arbetet förstås.
Känns kanon så här till julen.
Nästa år ska jag börja besikta maskinen..... känns tryckt det med.
Summa totalt extra är nästan 50 000 kr utöver vad maskinen kostade att köpa.
 :banghead: :knupple:
Titel: SV: Kan någon förklara??
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 26 november 2013 kl. 15:25:24
1800 för laddregulatorn låter hutlöst dyrt.
Databoxen kan jag inte svara för.

En laddregulator är ju "universal" då det fungerar lika på alla maskiner med alternator (vad jag vet) Bara man hittar en med samma anslutning.

Köpt de som klarar 500w för 300kr ungefär.
Titel: SV: Kan någon förklara??
Skrivet av: Hyson skrivet 26 november 2013 kl. 17:15:09
Jo håller med men jag klagar nog mest över att grejerna inte håller....
Titel: SV: Kan någon förklara??
Skrivet av: Softis skrivet 11 januari 2014 kl. 13:18:00
Nu har jag fått besked om vad som krånglar.
Dcu; n är defekt i kortet samt laddregulatorn.
Kortet är orsaken till att diffarna inte går i och ur som de ska.
Laddregulatorn är orsaken till att batteriet inte laddar.
Dcu kostar 4300 eftersom det inte går att byta enbart kortet och laddregulatorn som jag för övrigt bytt nu 3 gånger, kostar 1800. + arbetet förstås.
Känns kanon så här till julen.
Nästa år ska jag börja besikta maskinen..... känns tryckt det med.
Summa totalt extra är nästan 50 000 kr utöver vad maskinen kostade att köpa.
 :banghead: :knupple:
Vet du om det är en separat DCU till bara diffarna på din maskin?  Eller styrs diffar, bränsle, tändning, varvräknare  mm. från samma dator?
Surt iaf att det ska kosta så mycket för dig. Känns ju lite som fabriksfel?
Och får ge dig en eloge att du följt upp tråden. Annars ser Gladiatorn ju ut att vara en riktigt häftig maskin!
Titel: SV: Kan någon förklara??
Skrivet av: Hyson skrivet 11 januari 2014 kl. 20:31:53
Nu hade jag tur i oturen.
Det var "bara" bakdiffen som behövdes byta ut.
Laddningen var en säkring som smält.
Kostnaden blev lite över 3 tusingar.
Så nu är vi uppe i ca 44000 kr.
Så summan är för cectek och mej: Första maskinen, en 09 grön- skitsnygg!! fick jag byta allt på. alltså allt. motor bakväxl laddregulator, tank pga av brand i bakdiff.
Till slut tog dom tillbaks den och jag fick erbjudande om att få en 10- vit : skitsnygg!! nu är jag, försäkringsbolaget och cectek el ATV Sweden, uppe i ca 44000 kr utöver pga stort sett samma fel som på 09 an. dess kostnad har jag ingen aning om för ATV Sweden eftersom det gick på garantin men den känns rejäl.
Nu vet jag inget om de nya T5 och T6 modellerna så där kan jag inte uttala mej.
Jag tycker synd om Bil å fritid i Sandviken som är min återförsäljare men dom är fantastiskt duktiga och hjälpsamma.
De ska ha stort tack för allt.
Mvh Johan